زلزله، هشداری برای تقویت ساخت‌‌و‌سازهای شهری است
زلزله، هشداری برای تقویت ساخت‌‌و‌سازهای شهری است

صادق نجفی در جلسه مدیریت بحران شهرداری تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: در سه سال اخیر، عمده اقدامات عمرانی شهرداری تبریز در راستای افزایش استحکام شهری بوده و این موضوع، در توسعه زیرساخت‌های شهر و تقویت بافت ناکارآمد شهری، مورد توجه بوده است.   وی با اشاره به موقعیت تبریز به عنوان شهر […]

۸۷۱۶۵tصادق نجفی در جلسه مدیریت بحران شهرداری تبریز با بیان این مطلب اظهار کرد: در سه سال اخیر، عمده اقدامات عمرانی شهرداری تبریز در راستای افزایش استحکام شهری بوده و این موضوع، در توسعه زیرساخت‌های شهر و تقویت بافت ناکارآمد شهری، مورد توجه بوده است.

 

وی با اشاره به موقعیت تبریز به عنوان شهر پایلوت طرح اسکان پایا، اضافه کرد: امروز شاهدیم که اقدامات دامنه‌دار شهرداری تبریز، وارد قلب بافت فرسوده شهری شده و همزمان،  برنامه‌های تثبیت و انتقال حاشیه‌نشینی نیز تداوم دارد؛ در سایه این اقدامات هدفمند، تبریز، پس از مداخلات صورت‌گرفته در بافت فرسوده اطراف حرم رضوی، دومین اقدامات گسترده را در احیای بافت فرسوده داشته است.

 

نجفی تصریح کرد: شهرداری تبریز با در نظر گرفتن ابعاد این معضل، طرح چهار کیلومتری «نجات تبریز» را مد نظر قرار داده که به لحاظ روند تملک، حجم عملیات عمرانی و چالش‌های اجتماعی، از بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های حاشیه‌نشینی کشور به شمار می‌رود.

 

وی با یادآور شدن تهدید دایمی گسل تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین گسل‌های خط زلزله، به وجود پنج هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین اشاره و خاطرنشان کرد: این معضل، یک بحث قدیمی است که از رویه نادرست برنامه‌ریزی شهری در دهه‌های متمادی نشات می‌گیرد؛ بنابراین رفع آن نیز نیازمند یک اتحاد ویژه بین شهرداری، دولت و شهروندان است.

 

شهردار تبریز به گام بلند شهرداری تبریز برای اسکان ۹۰۰ خانوار حاشیه‌نشین در ارم و اندیشه با هزینه شش میلیارد تومان اشاره و خاطرنشان کرد: پروژه اسکان حاشیه‌نشینی ارم در ۳۰۰ واحد طراحی شده که از این تعداد، ۲۲۰ واحد آن به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، در کنار این حرکت مهم، پروژه ۶۰۰ واحدی شهرک اندیشه، به عنوان برنامه شهرداری تبریز برای انتقال بخشی از حاشیه‌نشینی به این شهرک مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی اجرای رمپ‌های خروجی از ملازینال، یوسف‌آباد و شهرک ارم به اتوبان پاسداران را از جمله اقدامات شهرداری به منظور روان‌سازی امداد و نجات و افزایش دسترسی در مواقع بحرانی خواند.

 

نجفی در ادامه بر لزوم ارتقای نگرش ساخت‌وساز تاکید کرد و افزود: نقش رسانه‌ها در این خصوص، حساس و کلیدی است، البته تاثیرگذاری این نقش، در گرو استمرار آن است، وگرنه ارایه برخی مطالب و اخبار و تصاویر، صرفاً در فضای شوک و اندوه پس از زلزله، تاثیرگذار نخواهد بود.

 

شهردار تبریز اظهار کرد: بخش عمده‌ای از قابلیت‌های اطلاع‌رسانی شهرداری در فرهنگسراها، کارگاه‌های آموزشی، برنامه تلویزیونی «تبریزیم» و یا در قالب همکاری‌های عمومی با مراکز آموزشی، معطوف مباحث شهروندی کیفی‌سازی ساخت‌و‌ساز می‌شود؛ اما رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند یک همگرایی رسانه‌ای است.

 

وی با اشاره به این که در هر دو حوزه سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند مشارکت شهروندان و همراهی دولت هستیم، گفت:  تحقق اهداف طرح مهم اسکان پایا، بدون همراهی دولت، متصور نیست، بنابراین اراده شهروندان حاشیه‌نشین برای تغییر در سرپناه، باید همراه و همدل با برنامه‌های مدیریت شهر باشد.