روزه‎خواری در ملأعام بی انصافی و تخلف از حدود اسلام است/ ماه مبارک رمضان کوره‌ی گناه‌سوزی است
روزه‎خواری در ملأعام بی انصافی و تخلف از حدود اسلام است/ ماه مبارک رمضان کوره‌ی گناه‌سوزی است

حجت‌الاسلام اصغر نقدی در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است و مسلمانان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند نهایت استفاده را از رحمت خدا ببرند. وی در خصوص اهمیت جلوگیری از روزه‌خواری در ملا عام، تاکید کرد: خوشبختانه فضای موجود در جامعه‌ی ما […]

ws8n_ramazan-01حجت‌الاسلام اصغر نقدی در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی است و مسلمانان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانند نهایت استفاده را از رحمت خدا ببرند.

وی در خصوص اهمیت جلوگیری از روزه‌خواری در ملا عام، تاکید کرد: خوشبختانه فضای موجود در جامعه‌ی ما به گونه‌ای است که حرمت ماه مبارک رمضان نگه‌داشته می‌شود؛ اما باید جلوی کسانی که به هر دلیل ممکن اقدام به روزه‌‎خواری در ملا عام می‌کنند، گرفته شود؛ چرا که باعث شکسته‎شدن این حریم مقدس و از بین رفتن قبح روزه‌خواری می‌شوند.

حجت‌الاسلام نقدی تشریح کرد: امروزه با نگاهی به جاده‌های شهر نیز می‌توان به این نتیجه رسید؛ چرا که در برخی از جاده‌ها که قبل از ماه مبارک رمضان تردد زیادی داشتند، مشاهده می‌شود که در ماه مبارک رمضان تعداد تردد کم‌تر می‌شود.

وی با تاکید به آیه‌ای از قرآن، و با اشاره به اینکه شعائر در حکم لباس و پوشش بیرونی است، اظهار کرد: در قرآن نیز نسبت به تعظیم شعائر اسلامی بسیار تاکید شده است که حفظ حرمت ماه مبارک رمضان یکی از این شعائر بوده و ما نیز وظیفه داریم فضای جامعه را منطبق با ماه رحمت الهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر جامعه، شعائر خود را دارد،  تشریح کرد: باید در مورد کسانی که اقدام به روزه‌خواری در اماکن عمومی می‌کنند، ابتدا از طریق روش‌های گفتاری و یا دادن تذکرات، امر به معروف و نهی از منکر انجام شود و چنانچه از این امر تخطی کردند، مسئولان مربوطه‌ی نظام باید با اقدامات عملی جلوی این‌گونه کارها را بگیرند.

این کارشناس مسائل مذهبی در بیان مثالی در خصوص روزه‌خواری علنی، یادآور شد: این عمل به مانند درز کوچکی در میان یک سد بزرگ می‌باشد که اگر جلوی آن گرفته نشود، موجب بزرگ شدن درز شده و سبب تخریب این فریضه‌ی واجب دینی و همچنین شکسته شدن حرمت شعائر دین اسلام در جامعه خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان کرد: با توجه به حدیثی از امیر المومنین(ع) که در وصیت خود به امام حسن(ع) در این باره فرمودند “امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می‌شوند و آن‌گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد” از این‌رو باید باید در این خصوص تلاش و جدیت زیادی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین اعمال در این ماه مبارک دوری از گناه و انجام واجبات است، افزود: در این ماه باید تمامی جوارح را تذکیه داده و از کارهای حرام، دروغ‌گویی، تضییع حقوق دیگران، چاپلوسی، ریا و تجمل‌گرایی دوری کرده و واجبات را به طور کامل انجام دهیم و همچنین در مورد مستحبات نیز تا جایی که در حد توان داریم، این امور را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: مردم باید دقت کنند که در مراسم افطاری از چشم‌ و هم‌چشم بازی و همچنین تقلید از دیگران، خودنمایی و تجملات دوری کرده و سفره‌ی افطاری خود را در مقابل کسانی پهن کنند که به مراتب نیازمندتر و محتاج‌تر از دیگران هستند.

حجت‌الاسلام نقدی بیان کرد: در این روزهای مبارک باید همدردی با مسلمانان و بخصوص جبهه‎ی مقاومت را در اولویت قرارداده و در جهت کمک به آنان نیز در کنار مراسمات افطاری و احسان، هزینه کنیم؛ چرا که حیثیت ما وابسته به جبهه مقاومت بوده و باید کمک به این مدافعان را در اولیت برنامه‌های خود قرار دهیم.

وی در این خصوص تشریح کرد: برگزاری مراسمات افطاری مستحب بوده و فضایل زیادی دارد اما در مقایسه با این، کمک به مدافعان حرم و جبهه‌ی مقاومت مستحب قریب به واجبی است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه افرادی هستند که برای دفاع از حریم اسلام جهاد با جان کرده و از خویشتن می‎گذرد؛ از این‌رو در مقابل این مدافعان نیز وظیفه‌ی ما این است که جهاد به مال کرده و در جهت کمک به ایشان قدم برداریم.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه مراکز مختلفی در سطح شهر برای جمع‌آوری کمک به مدافعان حرم وجود دارد، اظهار کرد: مردم و افرادی که شرایط مالی مناسبی دارند، می‎توانند با مراجعه به این مراکز از احتیاجات و خواسته‌های جبهه‌ی مقاومت آگاه شده و در این جهت مساعدت کنند.

وی در خصوص تاثیر روزه‎داری بر شخصیت خود فرد، گفت: انسانی که خود را کنترل کرده و با اراده و عقل خود کارهایش را انجام می‌دهد، دارای شخصیتی سالم و تکامل یافته بوده و در مقابل انسان‌هایی که ضعف شخصیتی دارند بر خویشتن کنترل نداشته و نمی‌توانند مطابق اراده و عقل خود رفتار کنند.

حجت‌الاسلام نقدی در این خصوص ادامه داد: روزه‌ گرفتن در شخصیت فرد تاثیر مثبتی گذاشته و باعث می‌شود که فرد بر خویش کنترل داشته و بتواند مطابق اراده و عقل خود رفتار کند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین شخصیت‌ها از کوره‎ی حوادث به وجود می‌آیند، تشریح کرد: انسان در روزه‌داری با محرومیت‌های ارادی که بر وجود خویش تحمیل می‌کند شخصیت خود را محکم کرده و با درک احوال محرومان شخصیت خود را محکم و با تقوا تربیت می‌کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام‌علی(ع) مبنی بر اینکه “درختانی که در کوه‌ها و با آب بارن می‌رویند بسیار محکم‌تر از درختانی هستند که در کنار جویبارها قرار دارند” بیان کرد: ماه مبارک رمضان کوره‌ی گناه‌سوزی است و در این کوره است که شخصیت انسان تربیت شده و انسان باراده و محکم می‌شود.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان عامل مهم تربیت است، افزود: تمامی احکام اسلام در جهت تربیت انسان بوده که روزه گرفتن یکی از مهم‌ترین این موارد است.