تابلو فرش سردرود جهانی شد
تابلو فرش سردرود جهانی شد

جعفر موذن در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود : نشانه جغرافیایی، نشانه‌ای است که مبدا کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می‌سازد، مشروط براینکه کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر ویژگی های کالا قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن باشد.   وی ادامه داد : این ثبت به […]

۸۷۱۶۰tجعفر موذن در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود : نشانه جغرافیایی، نشانه‌ای است که مبدا کالایی را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می‌سازد، مشروط براینکه کیفیت و مرغوبیت، شهرت یا سایر ویژگی های کالا قابل انتساب به مبدا جغرافیایی آن باشد.

 

وی ادامه داد : این ثبت به همت مرکز ملی فرش ایران و با همراهی دفتر حمایت از مالکیت صنعتی، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های فرش در این مناطق و نیز اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ایران به انجام رسیده است.

 

موذن اظهار کرد: با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند در سازمان جهانی مالکیت فکری((WIPO، این کالای هنری در کشورهای عضو معاهده لیسبون برای ثبت و حمایت معرفی شد.

 

گفتنی است پیش از این نیز ۱۵ منطقه جغرافیایی دیگر فرش دستباف ایران به ثبت جهانی رسیده بودند.