نبض حمام تاریخی شنب‌غازان به شماره افتاد
نبض حمام تاریخی شنب‌غازان به شماره افتاد

شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی، حمام شنب غازان را در سال ۱۳۹۰ شمسی به شماره ۲۹۵۲۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند. این حمام مدت‌هاست بدون استفاده رها شده و به سبب آسیب‌های طبیعی و برخی تغییرات انسانی به مرور تخریب شده و همچنان علی رغم ثبت این بنا در بین […]

۸۷۱۰۴شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی، حمام شنب غازان را در سال ۱۳۹۰ شمسی به شماره ۲۹۵۲۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

این حمام مدت‌هاست بدون استفاده رها شده و به سبب آسیب‌های طبیعی و برخی تغییرات انسانی به مرور تخریب شده و همچنان علی رغم ثبت این بنا در بین آثار ملی، تغییری در کاربری یا تعمیر و مرمت حمام رخ نداد.

 به‌راستی چه کسی در خصوص تخریب و عدم شروع عملیان احیا و مرمت این بنای تاریخی  مسئول است؟!

محله غارانیه را می‌توان هویت و تمدن درخشان و با ارزش آذربایجان خواند که در طول تاریخ  آثار بسیار آن در دل خاک مدفون شده و هم اکنون یکی از تنها اثرهای آشکار آن نیز آخرین نفس های حیات خود را می‌کشد.

 با توجه به در پیش بودن مهمترین رویداد گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ در تبریز، یک سوال اساسی وجود دارد، اینکه شنب‌غازان که شکوه و عظمت تاریخی آن،  مورخان  بسیاری را شگفت‌زده کرده است، از بزرگترین پتانسیل گردشگری موجود بهره‌ای خواهند برد؟

 حجت الاسلام رضا جعفری، رئیس اداره اوقاف تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در خصوص حمام تارخی شنب غازان گفت: علی رغم اینکه این حمام جزو موقوفات مسجد بزرگ شنب‌غازان بوده ولی متاسفانه از سال‌های دور صاحب سرقفلی است.

وی ادامه داد: در این ‌سال‌ها اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز نتوانست کاری بکند، جلسات مختلفی با صاحب سرقفلی این مکان برگزار کردیم و در حال حاضر به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: هم اوقاف و هم میراث فرهنگی در حال رایزنی با صاحبان سرقفلی هستند ولی چون این ملک ورثه‌ای است تاکنون به اجماع نظری نرسیدیم.

وی با بیان اینکه از تعطیلی این ملک ۱۰ سال می‌گذرد، گفت: حاضر هستیم رضایت صاحب سرقفلی را تامین و ملک را آزاد کنیم ولی متاسفانه به نتیجه ای نرسیدیم.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: مالکیت بنا در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است و با توجه به آمادگی اداره کل اوقاف برای همکاری با میراث فرهنگی در مرمت آن در راستای تفاهم نامه مشترک با سازمان میراث فرهنگی، در صورت حمایت رسانه‌ها شاید بتوان صاحب سرقفلی حمام تاریخی را برای آغاز مرمت متقاعد کرد.

وی گفت: امیدواریم در صورت رضایت صاحب سرقفلی، ملک از مالکیت آنها آزاد و در غیر این‌صورت صاحب سرقفلی تحت مالکیت خود به مرمت این بنای تاریخی رضایت دهد.

برای مرمت حمام تاریخی شنب غازان آماده‌ایم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به عدم همکاری صاحب سرقفلی حمام شنب غازان برای مرمت آن، از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای مرمت این بنای زیبا خبر داد.

سید حسن قریشی گفت: بنایی که در اختیار شخص است هم برای ثبت و هم برای مرمت نیاز به درخواست شخص صاحب سرقفلی دارد لذا با توجه به عدم تمایل صاحب سرقفلی حمام به مرمت آن، علیرغم تخصیص بودجه در چند مرحله از سوی اداره کل تاکنون امکان مرمت حاصل نشده است.

وی ادامه داد: کارشناسان اداره کل به منظور بازدید و ترغیب مالک به مرمت بنای حمام چندین بار به محل مراجعه کرده اند اما با امتناع صاحب سرقفلی از ورود مواجه شده اند. اوایل سال جاری بنده شخصا به همراه دکتر درسخوان عضو محترم شورای اسلامی کلانشهر تبریز از محل بازدید نمودم که باز هم از ورود ما به حمام جلوگیری به عمل آمد که با وساطت معتمدین محل امکان بازدید فراهم شد.

قریشی افزود: در این بازدید رایزنی هایی صورت گرفت تا صاحب سرقفلی متقاعد به همکاری با اداره کل میراث فرهنگی در راستای مرمت آن شود و پس از مرمت کاربری مناسبی برای آن تعریف شود که علیرغم صحبت های انجام شده باز هم نتیجه ای حاصل نشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت بنا گفت: بنای حمام علیرغم قدمت بالا و امتناع صاحب سرقفلی از مرمت، از نظر استحکام شرایط مساعدی دارد و در صورت مرمت می تواند با تعریف یک کاربری مناسب برای منطقه تاریخی شنب غازان تبریز یک شناسنامه هویتی باشد.

وی گفت: حتی با وجود مشکلات عدیده مالی که با آن روبرو هستیم آمادگی داریم در صورت رضایت صاحب سرقفلی بنا را به صورت اضطراری مرمت کنیم.

ایسنا