بارش تگرگ و کاهش دما در آذربایجان‌شرقی
بارش تگرگ و کاهش دما در آذربایجان‌شرقی

بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده جوی پایدار طی امروز ۲۶ خرداد است که با افزایش نسبی دما نیز همراه خواهد بود. اما از اواخر وقت بتدریج با نفوذ یک سامانه بارشی، افزایش ابر، وزش باد(گاهی تا نسبتاً شدید) بارش باران(گاهی رگبار و رعد و برق) و در نواحی مستعد بارش تگرگ […]

بررسی نقشه‌های همدیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده جوی پایدار طی امروز ۲۶ خرداد است که با افزایش نسبی دما نیز همراه خواهد بود. اما از اواخر وقت بتدریج با نفوذ یک سامانه بارشی، افزایش ابر، وزش باد(گاهی تا نسبتاً شدید) بارش باران(گاهی رگبار و رعد و برق) و در نواحی مستعد بارش تگرگ و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و این شرایط به تناوب تا اوایل هفته آینده تداوم خواهد داشت.

نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان دهنده جوی پایدار تا روز پنجشنبه ۲۷ خرداد در استان بوده که با افزایش محسوس دما نیز همراه خواهد بود اما نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از پنجشنبه موجب افزایش ابر، وزش باد( گاهی نسبتاً شدید) و بارش متناوب باران (گاهی بصورت رگبار و رعد و برق) و در نواحی مستعد استان احتمالاً بارش تگرگ خواهد گردید و از روز جمعه کاهش نسبی دما روی خواهد داد. ضمناً با توجه به فعالیت سامانه بارشی و شرایط فصلی محلی از روز پنجشنبه افزایش سرعت وزش باد احتمال وقوع گرد و غبار نیز دور از انتظار نخواهد بود.

برپایه این گزارش در چهار روز آینده گرم‌ترین شهر استان جلفا با حداکثر ۲۳ درجه و خنک‌ترین شهر استان ورزقان با حداقل چهار درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

در روز پنجشنبه ۲۷ خرداد کمی تا نیمه ابری بعد از ظهر افزایش ابر و رگبار باران و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ، در روز جمعه ۲۸ خرداد نیمه ابری گاهی افزایش ابر و رگبار باران و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ و در روز شنبه ۲۹ خرداد کمی تا نیمه ابری گاهی افزایش ابر و رگبار باران و رعد برق پیش‌بینی شده است.

هواشناسی کشاورزی توصیه کرده است: برداشت میوه‌های رسیده با توجه به شدت وزش باد، ردیابی و کنترل زنجیره مو در باغات انگور، مبارزه با بیماری لب شتری درختان هسته‌دار و لکه سیاه در باغات سیب، تغذیه بهینه میوه با استفاده از کودهای پرمصرف و ریزمغذی، مبارزه با سفیدک سطحی در باغات، محافظت از پوشش گلخانه‌ها به جهت وزش باد، انجام عملیات مبارزه با کرم سیب در مناطق در صورت مساعد بودن شرایط جوی و انجام عملیات سم پاشی و محلول پاشی با توجه به احتمال بارش و وزش باد با احتیاط صورت پذیرد.