جمهوری آذربایجان ؛ اصلاحات واقعی یا اصلاحات برای خروج از بحران؟
جمهوری آذربایجان ؛ اصلاحات واقعی یا اصلاحات برای خروج از بحران؟

اظهارات الهام علی یف در حالی است که در طی روزهای اخیر چندین تن از فعالان سیاسی و رسانه ای آذربایجان از جمله خدیجه اسماعیل اوا رئیس دفتر صدای آزادی در باکو که به اتهام فرار مالیاتی ولی به دلیل افشاگری بر علیه فساد مالی دستگاه حاکمه آذربایجان بازداشت شده بود، آزاد شدند. به دنبال […]

imagesاظهارات الهام علی یف در حالی است که در طی روزهای اخیر چندین تن از فعالان سیاسی و رسانه ای آذربایجان از جمله خدیجه اسماعیل اوا رئیس دفتر صدای آزادی در باکو که به اتهام فرار مالیاتی ولی به دلیل افشاگری بر علیه فساد مالی دستگاه حاکمه آذربایجان بازداشت شده بود، آزاد شدند.

به دنبال این تحولات گروههای سیاسی مخالف دولت باکو تاکید کردند که حاکمیت آذربایجان با فشار غرب مجبور به آزادی زندانیان سیاسی آذری و نیز اصلاحات سیاسی و اقتصادی در آذربایجان شده است. اما علی حسن اف مسئول بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان گفت که اصلاحات سیاسی و اقتصادی در آذربایجان و آزادی زندانیان سیاسی آذری با فشار غرب صورت نگرفته و شخص الهام علی یف به ضرورت اصلاحات در آذربایجان پی برده و آزادی این زندانیان در نتیجه لطف رئیس جمهوری به آنها صورت گرفته است.

دولت آذربایجان که به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت با کسر بودجه روبرو شده است از تشدید اعتراضات مردمی که هر از چندگاهی در گوشه و کنار این کشور به وقوع می پیوند هراس دارد. از سوی دیگر در شرایط کنونی باکو برای دریافت وام از نهادهای بین المللی جهت خروج از بحران اقتصادی به غرب نیازمند است. الهام علی یف در این راستا با سفر به آمریکا و دیدار با مسئولان ارشد این کشور به بهبود رابطه با غرب که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۴ میلادی دچار چالش شده بود چراغ سبز نشان داد. به نظر می رسد که دولت باکو در شرایط کنونی چاره ای جزء همراهی با غرب و تن دادن به خواسته های آن ندارد. مطمئنا آزادی زندانیان سیاسی آذری و تن دادن به اصلاحات سیاسی و اقتصادی در آذربایجان یک تاکتیک موقت برای خروج از بحران اقتصادی و ممانعت از کاهش مشروعیت نظام الهام علی یف است و دولت باکو دولتی نیست که آزادی بیان و مطبوعات در این کشور را بربتابد. اما نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که غرب با اعمال فشار به آذربایجان به اهداف سیاسی و اقتصادی خود فکر می کند و دنبال اصلاحات اقتصادی و سیاسی واقعی در آذربایجان نیست. با پشت سرگذاشتن بحران اقتصادی و جلب رضایت مردمی، حاکمیت آذربایجان بار دیگر به سرکوب مخالفان دولتی و نقض آزادی بیان و مطبوعات روی خواهد آورد و در صورت عدم چرخش سیاست خارجی به سمت روسیه و داشتن روابط صمیمانه با آمریکا و کشورهای غربی شاهد سکوت غرب در قبال عدم رعایت مسائل حقوق بشری در آذربایجان خواهیم بود.

علی حیدری منور