اکبر ترکان: احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی نیست
اکبر ترکان: احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی نیست

اکبر ترکان در گفتگو با یک سایت نزدیک به دولت و اصلاح طلبان پیش بینی کرد که جامعه روحانیت مبارز بعنوان یکی از تشکل های اصلی جریان اصولگرا در انتخابات آینده ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت خواهد کرد. مشاور عالی رئیس جمهور معتقد است که گزینه ی کاندیداتوری اصولگرایان هر کسی هست، الا محمود […]

download (1)اکبر ترکان در گفتگو با یک سایت نزدیک به دولت و اصلاح طلبان پیش بینی کرد که جامعه روحانیت مبارز بعنوان یکی از تشکل های اصلی جریان اصولگرا در انتخابات آینده ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت خواهد کرد.

مشاور عالی رئیس جمهور معتقد است که گزینه ی کاندیداتوری اصولگرایان هر کسی هست، الا محمود احمدی نژاد.

ترکان ضمن انتقاد از عدم مدیریت مناسب درامد های نفتی در دوره ی احمدی نژاد، بر این باور است که بازگشت به وضعیت ابتدای سال ۸۴ ده سال زمان می برد.

وی در رابطه با لزوم خانه تکانی در کابیه دولت می گوید: «همیشه باید دولت با نگاه به خود بازنگری کند، تا به محض اینکه دید استانداری یا مقام مسئولی ناتوان است، در مورد تغییرش تردید نکند. تردید کردن باعث می شود که به دید مردم لطمه بخورد ولی اینکه حالا چه خواهد شد، نمی دانم.»

متن کامل گفتگوی سایت انتخاب با اکبر ترکان در زیر می آید:

*** به عنوان اولین سوالم، اقای مصباحی مقدم اخیرا عنوان کردند که سال آینده جامعه روحانیت مبارز از آقای روحانی حمایت می کند، ارزیابی شما از این موضوع چیست ؟

ترکان: به نظر من این یک رفتار عقلانی است و ما هم از این موضوع خوشحال هستیم و استقبال می کنیم، چون آقای دکتر روحانی خود از موسسین مولد جامعه روحانیت مبارز بودند و هستند و از اینکه چنین اظهار نظری آقای مصباحی مقدم کردند، خوشحال هستیم.

*** ممکن است اصولگرایان در انتخابات آینده کاندیدایی نداشته باشند؟

ترکان: اصولگرایان را در یک کلمه جمع نبندید، چون الان عده ای هستند از تفکر پایداری که اینها خودشان را اصولگرا می نامند. آدمهای بسیار منطقی و عاقلی در جامعه روحانیت مبارز مثل آقای ناطق نوری و… هم هستند که اصولگرا هستند. آیا این افراد را باید با هم جمع بست؟! اینها را نباید با هم جمع بست و اصولگرا نامید. افراطیون را باید از افراد معقول و معتدل تفکیک کرد و تمیز داد .

*** چیزی به اتمام عمر دولت باقی نمانده است. موانع پیش روی دولت در این ماههای آخر چیست؟

ترکان: همانطور که می دانید؛ از نظر قانونی، ساختار تحریم های سازمان ملل خوشبختانه از بین رفت و از نظر حقوقی تحریم ها برداشته شده است. اما آن چیزی که برای ما روشن است، این است؛ اوباما در ایالت متحده به معنای همه نظام سیاسی ایالت متحده نیست. اوباما بخشی از نظام سیاسی ایالت متحده است و در این کشور، پایگاه قدرت مخفی و آشکار دشمنی بر جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

قدرت های ناپیدایی در آمریکا بانکها و شرکت های بزرگ را تحت فشار قرار می دهند که برای ما محدودیت ایجاد کنند و اینها برای ما مشکلاتی درست می کند. ولی راه خروج ما، اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یعنی؛ با تکیه بر ظرفیت های درونی از اعمال فشاری که توسط دشمنان بیرونی می شود، باید خودمان را مقاوم کنیم و آسیب ها را به حداقل برسانیم .

*** منظورم، موانعی که در داخل ایران است چیست؟

ترکان: موانعی که  در کشور خودمان است مهم نیستند. همیشه یک عده ای مخالف دولت هستند، منتها مخالفین این دولت به اصطلاح بی ادبانه رفتار می کنند و توهین آمیز حرف می زنند وگرنه مخالفین همیشه در همه ادوار بر علیه دولت ها بودند. اما این دوره رفتارشان بی ادبانه است و حد و مرزهای اخلاقی را شکستند.

*** دلیلش چیست ؟

ترکان: نمی دانم.

*** شاید هنوز نتوانستند شکست سال ۹۲ را هضم کنند؟

ترکان: این دوستان خیلی از این موضوع عصبانی هستند. نمی دانم، شاید فکر می کردند که در جامعه هنوز پایگاه دارند؟ فضایی که این افراد برای خود درست کرده اند، نشان از این دارد که قدرت تجزیه و تحلیل سیاسی شان ضعیف است. هرکسی با اندک توان تشخیص سیاسی می فهمد که افراطیون در جامعه پایگاه ندارند. منتها خودشان چون متوجه نیستند از نتایج کار عصبانی میشوند، ولی اگر سنجش درستی از جامعه داشته باشند، اینکه جامعه افکار افراطیون را نمی پسندد نباید برای آنها غیر منتظره باشد. مزاج ایرانیان همیشه معتدل و اعتدالی بوده است.

*** شما چندی پیش به «انتخاب» گفتید که آقای احمدی نژاد کاندیدای نهایی اصولگرایان نیستند و اصولگرایان کاندیدایشان را به موقع رو می کنند. در این بین برخی معتقدند سردار سلیمانی گزینه اصولگرایان است. شما چطور فکر می کنید؟

ترکان: من چنین برداشتی ندارم. حاج قاسم یکی از نمادهای ارزش انقلابی است. ایشان محبوب همه مردم است. ایشان فراتر از این جریانات است و بعید میدانم قصد همچین کاری را داشته باشد.

*** فکر می کنید کاندیدای نهایی اصولگرایان کیست؟

ترکان: از آنها باید بپرسید. من نمی دانم، ولی می دانم که احمدی نژاد نیست.

*** امکانش وجود دارد که احمدی نژاد منصرف شود؟

ترکان: باید از خودش پرسید .

*** این امکان وجود دارد که کاندیدای اصولگرایان آقای روحانی باشد ؟

ترکان: من حدس می زنم جامعه روحانیت مبارز، به دلیل اینکه آقای روحانی از نظر فکری و از نظر مشی عملی و سابقه سیاسی همیشه از پیکره جامعه روحانیت مبارز بوده، از ایشان حمایت کند، یعنی همانطور که آقای مصباحی مقدم فرمودند.

*** به نظرتان اگر احمدی نژاد فضای جامعه را ببیند کنار می کشد ؟

ترکان: اصلا ایشان آدم قابل پیش بینی نیست.

*** از چه لحاظ ؟

ترکان: ایشان هیچ رفتار قابل پیش بینی ندارد. الان اگر بخواهید ارزیابی کنید که او چه خواهد کرد، تحلیل تان دقیق از آب در نمی آید، چون ایشان فرد قابل پیش بینی نیست.

*** خیلی ها براین باور هستند زمان خانه تکانی کابینه دولت فرا رسیده، ارزیابتان چیست؟

ترکان: باید از آقای روحانی بپرسید، ولی فکر می کنم همیشه باید دولت با نگاه به خود بازنگری کند، تا به محض اینکه دید استانداری یا مقام مسئولی ناتوان است، در مورد تغییرش تردید نکند. تردید کردن باعث می شود که به دید مردم لطمه بخورد، ولی اینکه حالا چه خواهد شد، نمی دانم!

*** برخی از تحلیلگران معتقدند برخی از اعضای کابینه با روحانی همراه نیستند، شما چنین چیزی را حس کرده اید؟

ترکان: نمی دانم چنین سنجشی را نمی توانم بکنم. شاید به این دلیل است که می گویند از مدیران دولت قبل در این دولت کماکان در حال مدیریت هستند، البته این موضوع دلیل بر این نیست که این افراد نگاه اعتدالی ندارند. هر کسی که در دولت قبل بوده است حق نداریم به او مارک افراطی بزنیم .پس بنابراین یک عده ای در دولت قبل بودند که جزو افراطیون نیستند و دلیلی ندارد که ما نسبت به آنها نگاه منفی داشته باشیم.

*** مهمترین کاری که دولت در این یک سال باقی مانده باید انجام بدهد چیست ؟

ترکان: اصلاح نظام بانکی .

*** چرا تا الان انجام نداده است؟

ترکان: در حال انجام است. این مرحله باید بعد از تحریم ها آغاز شود.

*** دلیل عدم تحقق برخی از وعده های اقتصادی دولت چیست؟

ترکان: شما تصور نکنید که اقتصاد کشور ظرف دو، سه و یا چهار سال درست می شود. مگر ما اول دولت نگفتیم که ده سال طول میکشد تا برگردیم به سال ۸۴، الان چطور شده که دستپاچه شدیم؟ الان هم عرض میکنم ده سال طول می کشد تا به اول ۸۴ برگردیم. تخریب ها در اقتصاد واقعی بود. تحریم ها یک بخش از آسیب ها است که ما خوردیم ولی اخلاقیات بد که در اثر تحریم ها نبوده است. یک عده مردمی که توانایی مالی دارند به یارانه خوردن عادتشان دادیم. این تقصیر تحریم هاست آیا ۷۵ میلیون در ایران نیاز به یارانه دارند؟

*** چرا دولت نتوانسته یارانه ها را اصولی تر کند ؟

ترکان: اصولی کردنش به این است که فقط به ضعفا داده شود نه اینکه بگویند ثروتمندها را حذف کنید. گروههای ثروتمند جامعه با اطلاعات فعلی دولت، قابل شناسایی نیستند، ولی گروه های ضعیف قابل شناسایی هستند. باید دولت و مجلس اتفاق نظر کنند که فقط یارانه به ضعفا داده شود. اگر یک عده ای را عادت دادیم به تنبلی و یارانه خوری، این تقصیر تحریم ها است؟ اگر یک عده ای را عادت دادیم به کالاهای وارداتی از زیرپیراهن، دمپایی و کفش گرفته تا سنگ قبر و کاشی سرامیک، این تقصیر تحریم ها است؟ در دوران قیمت بالای نفت، کشورهای نفتی بعضی هایشان صدها میلیارد دلار پول ذخیره کردند و الان با آن ذخیره بر علیه ما اقدامات بین المللی می کنند. ما همان صدها میلیارد دلار درآمد را که داشتیم خوردیم و الان آنهایی که این پول را ذخیره کردند با آن پول دارند داعشی ها را فاینانس می کنند.