صرفه جویی ۵۰۰ هزار متر مکعب آب با کاهش کاشت چمن در تبریز
صرفه جویی ۵۰۰ هزار متر مکعب آب با کاهش کاشت چمن در تبریز

محمدحسین حسن‌زاده در این خصوص اظهار کرد: ممانعت از توسعه قسمت‌های چمن‌کاری یکی از مهمترین رویکردهای سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز در راستای بهره‌وری منابع آبی است. وی افزود: کاهش و حذف چمن نیز به این معنی نیست که در نقطه‌ای که نیاز به چمن‌کاری است مجوزی صادر نشود، چرا که در حالت کلی […]

۸۷۰۲۹tمحمدحسین حسن‌زاده در این خصوص اظهار کرد: ممانعت از توسعه قسمت‌های چمن‌کاری یکی از مهمترین رویکردهای سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز در راستای بهره‌وری منابع آبی است.

وی افزود: کاهش و حذف چمن نیز به این معنی نیست که در نقطه‌ای که نیاز به چمن‌کاری است مجوزی صادر نشود، چرا که در حالت کلی حذف چمن در نقاطی که نیاز نبوده از اولویت‌های سازمان پارک‌ها است.

وی تشریح کرد: حداکثر سطح چمن‌کاری که مجوز داده‌ایم ۱۵ هزار متر مربع بوده است که ۱۸۵ هزار متر مربع در کل کاهش داشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز آغاز کاهش کاشت چمن را مربوط به سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: سال‌های قبل چمن‌کاری کاهش نداشته اما ما طی سه سال گذشته این رویکرد کاهش چمن را آغاز کرده‌ایم.

وی در این خصوص ادامه داد: این اقدام به‌شکلی انجام شده است که به زیبایی شهر لطمه‌ای وارد نکرده و به ازای آن نیز با کاشت گونه‌های دائمی و انبوه‌کاری رویکرد فضای سبز را تغییر داده‌ابم؛ به گونه‌ای که این تغییرات هیچ‌گونه نارضایتی از سوی شهروندان را به همراه نداشته است.

وی اظهار کرد: در قسمت‌هایی از شهر که حذف چمن داشته‌ایم گونه‌هایی از درختچه‌های دائمی مثل تِرون، زرشک و همچنین گلکاری‌هایی مثل رز و دیگر گل‌های دائمی کاشته می‌شود که جایگزین خوبی برای کاهش کاشت چمن در سطح شهر هستند.

حسن‌زاده افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز با کاهش یک میلیارد لیتر آب جهت آبیاری فضای سبز تبریز طی سال گذشته، نخستین قدم را برای صرفه‌جویی در میزان مصرف آب برداشته است.

وی همچنین از کاهش یک میلیون متر مکعب آب مصرفی برای آبیاری فضای سبز تبریز طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: این دستاورد حاصل سیاست‌های افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از آب خام در فضای سبز است.

وی یادآور شد: روش‌های آبخیزداری، روش‌های بهینه برای بهره‌مندی بیشتر از آب‌های جاری و همچنین آب بارش‌های فصلی بیشترین تاثیر را در جهت به حداقل رساندن میزان مصرف آب دارند.

مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز تبریز تشریح کرد: در تلاش هستیم به خصوص در خارج شهر از گونه های مقاوم به کم آبی و یا گونه‌هایی که مصرف آبی کمتر دارند استفاده کنیم.

وی بیان کرد: از این طریق نزدیک دو لیتر در روز به ازای هر شهروند تبریزی در مصرف آب صرفه‌جویی شده است که این عدد نشان می‌دهد شهروندان در مصارف شخصی خود نیز می‌توانند این میزان مصرف آب را به شکل قابل توجهی به حداقل برسانند.

وی با تاکید بر اینکه در آبیاری فضای سبز تبریز به هیچ عنوان از آب شرب استفاده نمی‌شود، گفت: نهر تبریز از معدود نهرهایی است که آبیاری فضای سبز آن مستقل و مجزا از آب شرب بوده و این نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم.

حسن‌زاده با بیان اینکه مصرف سرانه هر شهروند ایرانی از آب مصرفی حدود ۲۵۰ لیتر در روز است، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته این میزان به زیر ۱۰۰ لیتر در روز هم رسیده است.