ماهیت چهره‌ی خائنان و دلسوزان در هفتم تیرماه مشخص شد
ماهیت چهره‌ی خائنان و دلسوزان در هفتم تیرماه مشخص شد

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، در اولین جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی روز جهانی قدس و هفتم تیرماه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، اظهار کرد: در قرآن چندین بار نام شعائر آمده که به معنی لباس زیر بوده و همچنین به “دثار” نیز اشاره شده که همان لباس رویی است. وی با استناد به حدیثی مبنی بر […]

۸۷۰۲۴tآیت‌الله محسن مجتهدشبستری، در اولین جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی روز جهانی قدس و هفتم تیرماه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، اظهار کرد: در قرآن چندین بار نام شعائر آمده که به معنی لباس زیر بوده و همچنین به “دثار” نیز اشاره شده که همان لباس رویی است.

وی با استناد به حدیثی مبنی بر اینکه “آگاه باشید اولیای پروردگار قرآن را برای انسان شعار و دعا را دثار انسان قرار داده است” تشریح کرد: همان‌گونه که لباس زیرین حتی در زمان خواب نیز برای انسان لازم است، قرآن نیز برای انسان یک ملزم بوده و مسلمانان باید همیشه با قرآن همراه باشند و به محتوای آن را عمل کنند.

وی ادامه داد: دعا نیز که از آن به دثار یاد شده است مانند لباس رویی که انسان را از گزند سرما و گرما حفظ می‌کند، دعا نیز انسان را گزند بلایا محفوظ می‌دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان‌آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: معنای شعائر در حالت اصطلاحی نیز به معنای علامت و نشانه بوده و مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی و یا تابلوهایی است کنار جاده‌ها حد و حدودها را مشخص می‌کند.

وی با استناد به آیه شریفه‌ای مبنی بر اینکه “هر کسی علائم اسلامی و شعائر اسلامی را رعایت کند نشانه‌های تقوا در او است” تاکید کرد: شعائر اسلام متعدد بوده که تعظیم ایام‌الله که همان تعظیم شعائر اسلامی است، یکی از این موارد می‌باشد.

وی ادامه داد: لیالی القدر، عید فطر و … جزء شعائر اسلامی هستند که از صدر اسلام برای تمامی مسلمانان روزهای مبارکی بوده است و همه این روزها مراعات و تجلیل می‌کنند.

امام جمعه تبریز افزود: برخی از شعائر اسلامی نیز بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی جزء این موارد شده‌اند که ۲۲ بهمن ماه، روز جهانی قدس، هفتم تیرماه و … نیز ازجمله‌ی این موارد هستند که باید تجلیل و تعظیم شوند.

وی با تأکید بر اهمیت برگزاری باشکوه نماز عید فطر بیان کرد: نماز عید فطر نمود و تبلور وحدت مسلمانان بوده و باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم مقدمات برپایی باشکوه‌تر این فریضه‌ی دینی را فراهم کنیم.

وی با بیان تذکری به مسئولان در رابطه با صندوق‌های خیریه ناشناخته در مراسمات مذهبی، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد رشد صندوق‌های خیریه بدون مجوز در سطح استان هستیم که در نمازهای جمعه اقدام به جمع‌اوری فطریه نیز می‌کنند؛ از این‌رو باید مسئولان این موارد را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز مجوز صادر کنند تا هر کسی نتواند با یک صندوق اقدام به جمع‌آوری پول و سواستفاده از نیات خیر مردمی کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به شهدای هفتم تیرماه اشاره اظهار کرد: منافقان از ابتدا با ترور شخصیت‌های برجسته و والای کشور در صدد ایجاد ناامنی و نزاع در جامعه را دارند که روز هفت تیرماه یکی از همین روزهایی است که منافقان زهر خود را بر ملت ما ریختند.

وی با استناد به فرمایشات‌ امام‌خمینی(ره) که شهید بهشتی را امت واحد دانستند، تشریح کرد:  باید عظمت و مقام این شهدا حفظ شود تا منافقان نفرین شوند؛ چرا که منافقان از ابتدا با اصل اسلام مخالف بوده و امروز نیز در پناه استکبار به سر می‌برند.

“حجت‌الاسلام حسین تقی‌زاده” رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های ضیافت الهی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر را پیش‌رو داریم که در سخنرانی‌ها، دعای جوشن کبیر، و انتخاب افراد مناسب جهت ذکر بک یاالله از جمله برنامه‌های ما در این شب‌های مقدس خواهد بود.

وی با بیان اینکه درصدد برگزاری مراسمی باشکوه هستیم، افزود: به علت کوتاهی شب‌ها در تلاش خواهیم بود که ذاکران و شب‌زنده‌داران این شب‌های معنوی بتوانند به سحری خود نیز برسند.

وی با اشاره به فرارسیدن هفتم تیرماه و همچنین یادآوری از شهدای آن روز، خاطرنشان کرد: این روز مصادف با ۲۱ رمضان بوده که برای بزرگداشت مقام شامخ آیت‌الله بهشتی شهید بزرگوار هفت تیرماه در مسجد مقبره مراسمی برگزار خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به هفته قوه قضاییه نیز اشاره کرد و گفت: باید تمامی برنامه‌های تدارک دیده شده در سطح استان پررنگ‎تر برگزار شده و تصاویری نیز برای ثبت در تاریخ داشته باشد.

وی با تاکید به برگزاری باشکوه راهپیمایی روز قدس یادآور شد: با توجه به اینکه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با ۲۵ رمضان بوده و فاصله زیادی نیز بین مراسم هفت تیرماه و راهپیمایی روز قدس وجود ندارد؛ از این رو باید با همدلی و همکاری بیشتر این مراسم را باشکوه‌تر برگزار کنیم.

وی با اشاره به جریاناتی که در منطقه وجود دارد، اظهار کرد: امروزه موقعیت منطقه به‌گونه‌ای است که استکبار ستیزی و مبارزه با رژیم صهیونیستی باید باشکوه باشد تا جبهه مقاومت تقویت و ترمیم شود.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده به اهمیت برگزاری نماز عید سعید فطر نیز بیان کرد: با توجه به اهمیت برگزاری نماز عید سعید فطر در مصلی امام خمینی(ره) برنامه‌های تدارک دیده شده با همدلی و همکاری و وحدت بین دستگاه‌های دولتی و مردمی این فریضه الهی با عظمت هرچه تمام برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: برگزاری تجمع و همایش عفاف و حجاب به همت سپاه عاشورا ازجمله برنامه‌هایی است که در این  ایام برگزار می‌شود که از این طریق سعی بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین بانوان استان داریم.

“علی قادری” جانشین فرمانده سپاه عاشورا تاکید کرد: در هفته حجاب و عفاف، همایش تجمع عظیم بانوان در زمینه حجاب و عفاف برنامه‌ریزی شده است که این همایش برای یک میلیون و پانصدهزار نفر در سطح استان ساماندهی شده و منعی برای حضور اقایان نیز وجود ندارد.

وی در خصوص اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد: این تجمع پیامی در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بوده و به مسائلی مانند کشف حجاب، هنجارشکنی پرداخت می‌کند.

“حجت‌الاسلام احمد حمیدی” معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز نیز با اشاره به برگزاری مراسم شب‌های احیا در خارج از مساجد تاکید کرد: اخیرا مشاهده شده که برخی از مراسمات احیا در میادین سطح شهر برگزار می‌شود که این امر روح معنوی آن را از بین می‌برد.

“حسن استوار آذر” مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‎شرقی نیز بر لزوم بازرسی کامل ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی از دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی بیان کرد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هیچ مسئله حادی در این دستگاه‌ها وجود ندارد.

“حجت‌الاسلام علی مصائبی” مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم برگزاری مراسمات لیالی القدر در مساجد و مصلی اعظم امام‌خمینی(ره) بیان کرد: برخی از نهادها این مراسمات را در جوار مزار شهدا برگزار می‌کنند که از نظر اسلام مراجعه به قبرستان مکروه است.

گفتنی است؛ اولین جلسه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی روز جهانی قدس و هفتم تیرماه با حضور تمامی مسئولان استانی و لشکری در محضر نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

 

ایسنا