وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور روز شنبه از یگان‌های نظامی در استان الانبار و شهر فلوجه بازدید کرده و در جریان آخرین تحولات عملیات علیه داعش در محور غربی قرار گرفت. وزارت دفاع عراق در این بیانیه اعلام کرد از عملیات فلوجه تنها آزادسازی مرکز شهر […]

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور روز شنبه از یگان‌های نظامی در استان الانبار و شهر فلوجه بازدید کرده و در جریان آخرین تحولات عملیات علیه داعش در محور غربی قرار گرفت.

وزارت دفاع عراق در این بیانیه اعلام کرد از عملیات فلوجه تنها آزادسازی مرکز شهر باقی مانده است و نیروهای ارتش تنها ده‌ها متر با آن فاصله دارند.

خالد العبیدی در جریان بازدید از این یگان‌ها روحیه بالای آن‌ها و پیشروی سریعشان در شهر فلوجه را ستود.

وی گفت: هدف اصلی از جنگ علیه داعش نجات شهروندان از دست تروریست‌هاست. ارتش عراق تصویر متمدن و انسانی در برخورد با آوارگان مناطقی که صحنه عملیات نظامی هستند، به جا گذاشت.

نیروهای عراقی روز شنبه در ادامه پیشروی‌های خود مناطق “الفلاحات” و “الصبیحات” در جنوب غرب فلوجه و مناطق “عرب هراط” و “الذیبان” در جنوب این شهر را آزاد کردند.

بازداشت صدها تروریست داعشی در فلوجه
مسئولان امنیتی عراقی همچنین بیش از ۴۵۰ عضو داعش را که در حال تلاش برای فرار با خانواده‌های آواره بودند، بازداشت کرد.

خضیر الراشد، عضو شورای شهر العامریه در جنوب فلوجه نیز اعلام کرد که نیروهای عراقی ابوعائشه، مسئول حفر خندق‌های داعش و چهار تن از معاونانش را از پای درآوردند.

همزمان با ادامه عملیات علیه داعش در فلوجه که با اوضاع انسانی وخیمی روبروست، فرار خانواده‌های عراقی از این شهر نیز ادامه دارد. علاوه بر اوضاع وخیم انسانی در این شهر برخی مدعی هستند که نیروهای داوطلب مردمی به تجاوزاتی علیه غیرنظامیان پرداخته‌اند. این مسئله موجب نگرانی نهادهای حقوق بشری شده است اما دولت عراق می‌گوید متجاوزان را محاکمه خواهد کرد.

در راستای تأکید مسئولان و شخصیت‌های سیاسی عراقی بر لزوم احترام به حقوق غیرنظامیان، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق تأکید کرد که باید عملیات آزادسازی فلوجه با کمک‌رسانی به آوارگان همراه باشد.

مسئولان عراقی طی این دوره از عملیات فلوجه همواره بر لزوم حفظ سلامتی غیرنظامیان در این شهر تأکید داشته‌اند.

کشف گور دسته جمعی در استان صلاح‌الدین
از سوی دیگر یک منبع دولتی در استان صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی به گور دسته‌جمعی در شرق منطقه “یثرب” دست یافتند که شامل ۱۰ جسد است.

این افراد به دست داعش کشته شده‌اند.

تاکنون گورهای دسته‌جمعی زیادی در استان‌های مختلف عراق کشف شده که اجساد قربانیان داعش در داخل آن بوده است.