عقب نشینی های داعش در عراق و سوریه
عقب نشینی های داعش در عراق و سوریه

سخنگوی یک گروه تحت حمایت آمریکا در شمال سوریه گفت تنها یک هفته پس از حمله برای آزادسازی آخرین مرزهای ترکیه، آماده حمله به شهر منبج بودند. در غرب این منطقه، شورشیانی که علیه داعش و دولت بشار اسد مبارزه می‌کنند اعلام کردند که جنگجویان داعش از منطقه‌ای نزدیک مرز عقب‌نشینی کرده‌اند. نیروهای اسد با […]

سخنگوی یک گروه تحت حمایت آمریکا در شمال سوریه گفت تنها یک هفته پس از حمله برای آزادسازی آخرین مرزهای ترکیه، آماده حمله به شهر منبج بودند.

در غرب این منطقه، شورشیانی که علیه داعش و دولت بشار اسد مبارزه می‌کنند اعلام کردند که جنگجویان داعش از منطقه‌ای نزدیک مرز عقب‌نشینی کرده‌اند.

نیروهای اسد با حمایت نیروهای هوایی روسیه نیز هفته گذشته حمله‌ای علیه داعش ترتیب دادند که به آزادسازی مناطقی در جنوب انجامید.

در سمتِ دیگر خلافت خود خوانده‌ی داعش در ۷۵۰ کیلومتری جنوب رودخانه فرات، نیروهای دولت عراق اعلام کردند به مناطقی در فلوجه راه‌یافته‌اند که دومین شهر بزرگ تحت کنترل داعش در عراق است.

دولت عراق نیز با نیروهای هوایی آمریکا و شبه‌نظامیان شیعه متحد شده است.

جنگ داخلی پنج‌ساله در سوریه و ضعف دولت عراق، ایجاد ستاد و اتحادی علیه داعش میان قدرت‌های جهانی و متحدان ناهماهنگ را دشوار کرده است.

اما حملات همزمان بر جبهه‌های مختلف داعش فشار بی‌سابقه‌ای بر این گروه تروریستی وارد کرده  است که حکومتی مستبد در مناطقی با میلیون‌ها شهروند راه انداخته‌اند و همزمان با تمام قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای دشمنی می‌کنند.

مبارزات جاه‌طلبانه
کمپینی تحت حمایت آمریکا به نام “نیروهای دموکرات سوریه” در این کشور تشکیل‌شده است. درگذشته واشنگتن از نیروهای زمینی کارآمد در این منطقه برخوردار نبود.

بخش کوچکی از نیروهای مخصوص ارتش آمریکا به SDF کمک می‌کنند. این گروه سال گذشته به‌منظور پیوند نیروهای نظامی کرد و عرب‌هایی تشکیل شد که برای ترکیه قابل‌قبول هستند.

هدف حمله هفته گذشته تصرف مناطق اطراف شهر منبع در غرب فرات و آزادسازی ۸۰ کیلومتر از مناطق تحت تسلط داعش در مرز مشترک سوریه- ترکیه است.

سال‌هاست که داعش از این منطقه مرزی برای تأمین اسلحه و نیروی انسانی و اخیراً برای اعزام پیروانش به اروپا برای انجام حملاتی مشابه بروکسل و پاریس استفاده می‌کند.

به گفته سخنگوی شورای نظامی منبع، SDF تا حومه شهر منبع پیشروی کرده بود اما برای کاهش آسیب به غیرنظامیان از ورود به این شهر خودداری کرده است.

شفان درویش به رویترز گفت: “هر زمان که بخواهیم می‌توانیم وارد شهر شویم، اما به دلیل حضور غیرنظامیان در ورود به شهر احتیاط می‌کنیم. مشکل آزادسازی منبع حل‌شده است.”

درویش گفت جنگجویان داعش از این شهر فرار کرده‌اند و در خانه‌ها مواد منفجره کار گذاشته‌اند.

طبق گزارش رصدخانه حقوق بشر در سوریه،در منطقه‌ای مرزی واقع در غرب منبع جنگجویان داعش در مواجهه با حمله شورشیان ضد اسد از روستاهای نزدیک شهر مارع گریختند.

داعش در اواخر ماه گذشته در یک پیشروی عمده توانست شهر شورشی مارع را محاصره کند. هزاران غیرنظامی در این شهر حضور دارند و یک گروه تحت حمایت آمریکا از طریق امداد هوایی به شورشیان این منطقه اسلحه رساند. شورشیان مارع روز چهارشنبه با تصرف روستای کفر کلبین (در جاده میان مارع و اعزاز) در بیست کیلومتری مرز ترکیه، این محاصره را شکستند.

رامی عبدالرحمان گفت: ” به نظر می‌رسد داعش توانایی حفظ و مبارزه همزمان در چند جبهه را ندارد. اینجا منطقه‌ای استراتژیک است و آن‌ها در آستانه ورود به اعزاز بودند.”

ارتش اسد با پشتیبانی هوایی روسیه به داعش حمله کرده است. یک روزنامه طرفدار دمشق در لبنان هفته گذشته را “شتاب به‌سوی رقه” برای گرفتن مناطق اطراف پایتخت بالقوه داعش در سوریه توصیف کرد.

پنج سال است که دولت اسد با طیفی متفاوتی از دشمنان داخلی در حال جنگ است. او روز شنبه در سخنرانی جسورانه‌ای قول داد “هر ذره” از خاک سوریه را پس بگیرد. مسکو و تهران از او حمایت می‌کنند و واشنگتن، قدرت‌های اروپایی و ترکیه و کشورهای عربی مخالف او هستند.

حمله به فلوجه
در عراق، نیروهای دولت برای اولین بار در روز چهارشنبه پس از متوقف شدن در حومه شهر؛ به مقر داعش در فلوجه راه یافتند.

صباح نعمانی سخنگوی سرویس مبارزه با تروریسم گفت: “نیروهای ما صبح زود پیشروی در الشهدا را آغاز کردند. هم‌اکنون نیروهای ما در حال پاک‌سازی جاده‌ها و خانه‌های بمب‌گذاری‌شده هستند و سپس این منطقه را برای حفاظت به نیروهای پلیس می‌سپاریم.” هدف بعدی مرکز شهر خواهد بود.

ماه گذشته نخست‌وزیر حیدر عبادی دستور حمله به فلوجه در فرات را صادر کرد. این استراتژی خطرناک با برنامه متحدان آمریکا در تضاد است که می‌خواهند بغداد بر آزادسازی پایتخت داعش در عراق (موصل) تمرکز کند.

فلوجه که تنها یک ساعت با پایتخت فاصله دارد، در منطقه‌ای است که قبایل سنی مدت‌هاست در برابر دولت شیعه در بغداد مقاومت کرده‌اند و در اینجا بود که نیروهای آمریکا در سال‌های ۲۰۰۳- ۲۰۱۱ با بزرگ‌ترین نبردها مواجه شدند.

واشنگتن نگران است که ارتش عراق ممکن است در این منطقه سرکوب شود و همچنین نگران نقش نظامیان شیعه است که رهبرانشان هفته گذشته از العبادی (نخست‌وزیر عراق) انتقاد کردند که سبب کند شدن حفاظت از غیرنظامیان شده است.

روز چهارشنبه سازمان ملل متحد اعلام کرد ممکن است حدود ۹۰ هزار غیرنظامی در فلوجه به دام افتاده باشند.