محمدحسین حسن‌زاده در این خصوص اظهار کرد: استخر ائل‌گلی با شش هکتار مساحت و عمق شش تا ۱۲ متری خود یک حوضه و محدوده‌ای بسته است که یک میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است. وی افزود: این استخر به دلیل بسته و محدود بودن محیط خود، در برخی مواقع فیتوپلانکتون‌ها و […]

محمدحسین حسن‌زاده در این خصوص اظهار کرد: استخر ائل‌گلی با شش هکتار مساحت و عمق شش تا ۱۲ متری خود یک حوضه و محدوده‌ای بسته است که یک میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است.

وی افزود: این استخر به دلیل بسته و محدود بودن محیط خود، در برخی مواقع فیتوپلانکتون‌ها و موجودات ریز باکتریایی و جلبکی خاصی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی شرایط اکولوژیکی برای زندگی ماهیان و آبزیان فراهم باشد، رنگ آب به سبز آبی و زیتونی تغییر پیدا می‌کند که این حالت ایده‌آل‌ترین حالت بوده و از طرفی نیز بهترین شرایط زندگی برای ماهی‌ها در کنار فیتوپلانکتون‌ها و جلبک‌ها است؛ چرا که شرایط لازم برای زندگی موجودات زنده مثل ماهی‌ها را در استخر فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز با اشاره لزوم هوادهی برای این حجم از آب مسدود شده در استخر ائل گلی، گفت: این سازمان نیز با روش‌های مختلف مثل کارکرد آب‌نماها و باز چرخانی آب استخر اقداماتی در زمینه هوادهی آب استخر را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: قسمت‌ها و لایه‌های زیرین این استخر به دلیل کمترین برخورد، از بابت این بازچرخانی، بوهای نامطبوع ایجاد می‌کند که سازمان پارک‌ها و فضای سبز تبریز برای جلوگیری از این حالت دست به اقداماتی زده است.

وی هوادهی با ایجاد و نصب پمپ‌های بازچرخانی آب به میزان لازم و همچنین اضافه کردن برخی گونه‌های ماهی مثل کپور و ماهی‌های لجن‌خوار در استخر ائل‌گلی را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

حسن‌زاده با اشاره به رهاسازی ۱۰ هزاز قطعه بچه ماهی در استخر ائل‌گلی ، اظهار کرد: در فاز نخست این اقدام که صبح امروز انجام شد، پنج‌هزار بچه ماهی کپور و همچنین طی هفته آینده نیز پنج هزار ماهی در این استخر می‌شوند.

وی یادآور شد: رهاسازی این تعداد ماهی به استخر ائل‌گلی، میزان جلبک‌های ایجاد شده را به حداقل رسانده و شرایط اکولوژیکی مناسب را برای استخر را فراهم می‌کند.