پیروزی علی لاریجانی بر محمدرضا عارف در انتخابات هیات رییسه موقت مجلس، دومین شکست انحصارطلبان حامی دولت در چند روز گذشته به شمار می رود. پس از انتخابات هفتم اسفند ۹۴، اصلاح طلبان و حامیان دولت نتیجه انتخابات را مصادره کرده و جشن پیروزی گرفتند. آنها ابتدا مدعی پیروزی لیست ۳۰+۱۶ در تهران بودند و […]

پیروزی علی لاریجانی بر محمدرضا عارف در انتخابات هیات رییسه موقت مجلس، دومین شکست انحصارطلبان حامی دولت در چند روز گذشته به شمار می رود.

پس از انتخابات هفتم اسفند ۹۴، اصلاح طلبان و حامیان دولت نتیجه انتخابات را مصادره کرده و جشن پیروزی گرفتند. آنها ابتدا مدعی پیروزی لیست ۳۰+۱۶ در تهران بودند و به تدریج خود را پیروز کل کشور دانستند.

با این وجود نتیجه انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان نشان داد حامیان هاشمی حتی از دوره پیشین این مجلس نیز ضعیف تر شده اند. هاشمی به دلیل آنکه شانسی برای پیروزی نداشت، وارد رقابت ریاست نشد؛ آیت الله جنتی ۵۱ رای به دست اورد که نشان می دهد ۵۹ درصد خبرگان به او تمایل دارند. گزینه هاشمی یعنی آیت الله امینی هم فقط ۲۱ رای داشت.

این شکست با انتخاب رییس موقت مجلس دهم کامل تر شد. علی لاریجانی ۱۷۳ رای آورد تا رییس موقت مجلس شود؛ نکته جالب توجه اینکه او هم درست مانند آیت الله جنتی همراهی ۵۹ درصد نمایندگان را به دست آورد. از آن مهمتر میزان آرای عارف بود که با اختلاف فاحش ۷۰ را، تنها ۱۰۳ رای نصیبش شد.

مطابق رویه مجلس، بعد از تصویب دو سوم اعتبارنامه ها، انتخاب هیات رییسه دائمی انجام خواهد شد اما بر اساس تجربه و منطق، معمولا آرای آن انتخابات با آرای هیات رییسه موقت تفاوت چندانی ندارد.

به بیان ساده تر حتی اعضای لیست امید هم بسیار کمتر از انچه تبلیغ شده بود، به عارف اعتماد داشتند. به این ترتیب دو شکست پیاپی طیف هاشمی و اصلاح طلبان در خبرگان و پارلمان، هم وزن و نتیجه واقعی انتخابات ۷ اسفند را نشان داد هم ادعاهای پیروزی “لیست امید” را برملا کرد.