مشاور رئیس جمهور در گفتگو با انتخاب، پیش بینی کرد که سعید جلیلی به دلیل تجربه شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، دیگر کاندیدا نخواهد شد. وی در این گفتگو ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان را نتیجه ی رایزنی های آیت الله هاشمی و حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری عنوان کرد. متن کامل گفتگو […]

مشاور رئیس جمهور در گفتگو با انتخاب، پیش بینی کرد که سعید جلیلی به دلیل تجربه شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، دیگر کاندیدا نخواهد شد.

وی در این گفتگو ائتلاف اعتدالیون و اصلاح طلبان را نتیجه ی رایزنی های آیت الله هاشمی و حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری عنوان کرد.

متن کامل گفتگو با اکبر ترکان در زیر می آید:

به عنوان اولین سوال، یکی از دغدعه های این روزها در عالم سیاست، انتخاب رییس مجلس است، ارزیابی تان از این موضوع چیست؟
این موضوع به ما مربوط نیست . نمایندگان باید تصمیم بگیرند و ما نمی دانیم چطور تصمیم می گیرند.

شما فضا را چطور می بینید ؟
هیچ ارزیابی ندارم، چون اینقدر شناخت ندارم که بتوانم اظهار نظر کنم.

آقای حداد عادل مدتی قبل در جلسه ای عنوان کردند که دولت در انتخابات مجلس تخلف کرده است، آیا خبر دارید که ایشان مستنداتی ارائه کرده یا نه؟
من هم شنیدم و باید ادله ارائه کنند تا مقامات رسیدگی کنند. اگر این ادعاها مبنا دارد باید مبانی اش را بفرمایند، اگر بدون مبنا و اساس گفتند که باید بگویم از ایشان چنین چیزی شایسته نیست. وقتی دانشجو بودم ایشان استاد دانشگاه صنعتی شریف بودند. خدا شهید مجید که اخوی آقای حداد است را رحمت کند. با ایشان همدوره و هم دانشکده ای بودیم و من برای آقای حداد احترام زیادی قائل هستم.

شاید بخاطر شکستی که در تهران خوردند این حرف را زدند ؟
من شخصیت ایشان را مهمتر از نماینده مجلس بودنشان میدانم و انتظارم این است که شخصیت دکتر حداد عادل حفظ شود. نماینده مجلس بودن به نظر من در مقابل دکتر حداد عادل بودن (مکث )……………….نمیخواهم بگویم کوچکتر است میخواهم بگویم وجود حداد عادل یک انتظاری را درست می کند که این جدا از نماینده بودن ایشان است.

شاید به خاطر فشارهایی که به ایشان وارد کردند، بود؟
بالاخره اشخاص به ایشان گزارش اشتباه دادند، چون ایشان را فرد با شخصیتی میشناسم و استاد دانشگاه شریف بودند. لذا اصلا از ایشان شایسته نیست که حرف بدون مبنا بزنند.

شاهد هستیم بعد از عید اقای احمدی نژاد سفرهای متعددی رفتند. اخیرا نیز به زنجان رفتند. به نظر شما، ایا ایشان تصمیمی برای ورود به انتخابات سال اینده را دارند ؟
شما از مردم کوچه و بازار بپرسید، ببینید شانسی دارند یا نه.  خودشان هم می دانند رقیب روحانی، احمدی نژاد نیست، جناحی که میخواهد برای آقای روحانی رقیب بتراشد، کاندیدایش کسی دیگر است و احمدی نژاد تنها یک سرگرمی است؛ رقیب اصلی را بعداً رو می کنند. میخواهم بگویم اصولگرایان تندرو میخواهند برای آقای روحانی رقیب بتراشند. آقای احمدی نژاد برای سرگرم کردن طرفداران خودشان این سخنرانی ها را می کنند، کاندیدای اصلی ایشان نیست، بعدا رو می شود.

آقای شانس پیروزی آقای جلیلی را چطور می بینید؟
مگر قصد دارند رئیس جمهور بشوند؟

شاید! کدهایی که در صحبت هایشان می دهند حکایت از تمایل مجدد ایشان دارد؟
من فکر نمیکنم و خودشان تا حالا بصورت مستقیم چیزی نگفتند و من هم بعید میدانم ایشان اهل این کارها باشند.

یعنی به خاطر شکستی که در سال ۹۴ خورده اند دیگر به انتخابات فکر نمی کنند؟
بله. ایشان تا به امروز نگفتند میخواهند ورود کنند یا خیر.

با توجه به اقبالی کم رنگی که جامعه نسبت به اصولگرایان نشان داد، آنها ممکن است به غیر از احمدی نژاد و جلیلی، به چهره ی دیگری بپردازند؟
بله ، کاندیدای اصلیشان شخص دیگری است و خیلی زود رونمایی می شود.

بسیاری از  تحیلیگران براین باور هستند که پیروزی اقای روحانی در دروه بعد بستگی به عملکرد تیم اقتصادی شان دارد، ارزیابیتان چیست؟
نمی دانم و در این امور وارد نیستم، چرا به این زودی به فکر این حرفا افتادید؟ این موضوع را عنوان کنم که خطا و درستی اصلا مطرح نیست. دولت یک برنامه ای دارد و برنامه اش را اجرا می کند.

نقش آیت الله هاشمی و حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در ایجاد اتحاد میان اصلاح طلبان و اعتدالیون را چطور می بینید؟
نقش آقای هاشمی مثل نقش انقلاب است، یعنی حضرت امام در آن حادثه ای که برای ایشان پیش آمد، فرمودند که ” هاشمی تا زنده است انقلاب هم زنده است” این نقش خیلی مهم است. اعتدالیون و اصلاح طلبان که قبلا به هم نزدیک شدند، مگر لیست امید نتیجه همکاری اینها نبود، اینها که با هم دارند کار میکنند تعارضی با هم ندارند. آقای هاشمی نقششان بسیار، بسیار ارزشمند است. مقام معظم رهبری و آقای هاشمی با هم نقش بسیار اساسی در بقا و حفظ انقلاب دارند و از این به بعد هم خواهند داشت.

همانطور که می دانید، جریان اصیل اصولگرایی توسط طیفی تحت عنوان پایداری مصادره شده است. نظرتان درمورد کوچ اصولگرایان اصیل از جمله آقای لاریجانی به اردوگاه اعتدال چیست؟
اصولگرایان معتدل در جامعه ایران پایگاه خوبی دارند. اصولگرایی اصل اساسی ما است مگر میشود یک کسی مسلمان باشد به اصول اصلی دینش پایبند نباشد.

آینده پایداری ها را چطور می بینید ؟
بعضی ها یک موقعی پایداری بودند، الان نیستند. این موضوع  نشان میدهد که آدمها دائما تغییر میکنند. آدمها دائما می آموزند و رشد میکنند. این نیست که فکر کنیم یک آدمی اگر یک موضع سیاسی را در گذشته داشته در آینده هم همین است. دو روز آدمها با هم مشابه نیست.

همیشه انسان ها در حال یادگرفتن، تجربه و رشد کردن هستند لذا من معتقد هستم که هم اصولگرایان هم اصلاح طلبان همه در حال رشد و یادگیری هستند.

ترکیب مجلس دهم را چطور میبینید ؟
اجازه بدهید آغاز به کار شود الان خیلی زود است بخواهیم نظر بدهیم این موضوع را هم بگویم. ما کاری به ترکیب مجلس نداریم، به این کار داریم که چطوری کار می کنند.

مهمترین نقدی که در مجلس نهم وجود دارد چیست ؟
وجود افراطی هایی که مزاحمت درست کردند. مجلس نهم در کل همراهی خوبی با دولت داشت، کما اینکه خیلی از لوایح دولت را رای داد، مگر همین مجلس نهم نبود که به برجام رای داد پس نشان میدهد که اینها مجموعا خوب بودند.

یک اشکالاتی داشتند که آن اشکالات ناشی از وجود و حضور افراطیون بود. این موضوعی را که می خواهم عنوان کنم نظر شخص خودم است کاری به دولت ندارم ، باید برنامه ششم را  به موقع کار میکردند .