احداث شهرک‌صنعتی مشترک ایران و ترکیه در تبریز
احداث شهرک‌صنعتی مشترک ایران و ترکیه در تبریز

اسماعیل جبارزاده بعد از ظهر امروز در دیداری با رمضان ایلدریم معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه، با بیان اینکه میان همسایگان ما ترکیه یکی از بهترین همسایه‌های ما است، اظهار داشت: در ۲۰۰ سال گذشته هیچ مشکلی با یکدیگر نداشتیم و در رفاه و آسایش ماندن تجار ترکیه در تبریز را یکی از […]

۱۳۹۵۰۳۰۳اسماعیل جبارزاده بعد از ظهر امروز در دیداری با رمضان ایلدریم معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه، با بیان اینکه میان همسایگان ما ترکیه یکی از بهترین همسایه‌های ما است، اظهار داشت: در ۲۰۰ سال گذشته هیچ مشکلی با یکدیگر نداشتیم و در رفاه و آسایش ماندن تجار ترکیه در تبریز را یکی از دغدغه‌های خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۸۰ هیأت تجاری و اقتصادی به استان سفر کرده‌اند، افزود: ما هیچ‌وقت دوستان خودمان را فراموش نمی‌کنیم که در زمان تحریم و سختی‌های در کنار ما بودند و امروز که گشایش در مسائل شده، اولویت ما برای همکاری‌های کشورهای همسایه و دوستانی هستند که در دوران تحریم در کنار ما بودند.

وی با تاکید بر توسعه روابط و ادامه روند دیدارها، گفت: سرمایه‌گذاران ترک در تبریز خود را غریبه احساس نمی‌کنند و همین طور بالعکس تجار تبریزی در ترکیه احساس غربت نمی‌کنند، چرا که اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری میان ما وجود دارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه طبیعتا کسانی که بخش صنعت و تجارت فعالیت و تلاش می‌کنند همیشه با مشکلاتی مواجه خواهند بود، با توجه به این مساله ما نیز به عنوان نمایندگان دولت برای رفع این مشکلات موظف هستیم.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان‌شرقی در بخش صنایع محدودیتی برای سرمایه‌گذاری تجار و هیئت‌های ترکیه‌ای قایل نشدیم و به همه تجار نگاه دوستی داشته‌ایم و همه مسئولان از آنها حمایت می‌کنند.

جبارزاده، با بیان اینکه روسای جمهوری در دیدارهای خود بر توسعه روابط بین استان‌های مرزی تاکید داشته‌اند و این تلاش برای توسعه روابط با استان‌های دیگر ترکیه را بر ما تکلیف کرده‌اند، ادامه داد: در این زمینه هیچ محدودیتی برای برقراری روابط بین استان‌های ترکیه تعیین نکرده‌اند بلکه برای توسعه روابط تشویق هم کرده‌اند و گزارشی ماهانه‌ای از عملکردها می‌خواهند.

وی در ادامه با بیان اینکه تبریز دروازه ایران برای ورود به اروپا است و حتی دروازه‌ای به نام استانبول نیز در تبریز قدیم نامگذاری شده بود، گفت: با توجه به این مساله شهرک بعثت با توجه به امکانات دسترسی به تمام نقاط از جمله دارا بودن خط ریلی و بزرگراه تبریز – بازرگان و نزدیکی به فرودگاه تبریز بهترین گزینه برای توسعه همکاری‌های مشترک بین دو استان است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان مقصد گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ و همچنین انتخاب شهر قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۷، گفت: با توجه به تجربیات ترکیه در صنعت توریسم و تجارت می‌توانیم با در کنار هم قرار دادن تجربیات تجار تبریزی برای توسعه و موفقیت قدم‌های بهتری برداریم.

جبارزاده با اشاره به اجرای دو پروژه بزرگ عمرانی در استان با مشارکت سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای، گفت: ساخت آزادراه تبریز- بازرگان و پروژه تولید ۳۴۰۰ مگاوات برق، نمونه‌ای از همکاری‌های نزدیک ما با دوستان ترکیه‌ای است و برای چنین همکاری‌هایی هیچ محدودیتی قایل نیستیم.