برگزاری جشنواره مطبوعات آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری/ ضرورت تاسیس موزه مطبوعات در تبریز
برگزاری جشنواره مطبوعات آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری/ ضرورت تاسیس موزه مطبوعات در تبریز

محمد محمدپور امروز در دیدار با اعضای هیات رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تاکید بر نقش و اهمیت رسانه در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی نقشی برجسته و اجتناب‌ناپذیر دارند به همین دلیل تشکل‌های صنفی حوزه مطبوعات و رسانه با درک این اهمیت و جایگاه باید هماهنگ‌تر فعالیت […]

محمد محمدپور امروز در دیدار با اعضای هیات رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تاکید بر نقش و اهمیت رسانه در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی نقشی برجسته و اجتناب‌ناپذیر دارند به همین دلیل تشکل‌های صنفی حوزه مطبوعات و رسانه با درک این اهمیت و جایگاه باید هماهنگ‌تر فعالیت کرده و از جزیره‌ای عمل کردن اجتناب کنند.

وی ادامه داد: هر تشکل صنفی دارای شرح وظایف و جایگاه تعریف شده خود است و به راحتی می‌توان با انسجام و همدلی به عنوان مکمل همدیگر فعالیت کنند.

محمدپور در ادامه با اشاره به وظایف صنفی انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران استان تاکید کرد: این تشکل صنفی با توجه به فلسفه تاسیس و اساسنامه‌اش دارای یک سری رویکردهای صنفی است که بی‌تردید بسیاری از خلاهایی که پیش از این در فضای رسانه ای و مطبوعاتی استان وجود داشت پر کرده است.

در ارتباط با حوزه فرهنگ باید بدون تعارف و شعار وارد میدان عمل شویم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در ادامه به برخی استراتژی‌های مدیریتی خود در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: رویکردهای کلی در خصوص مسایل فرهنگی منوط به ساختار و ساز و کارهایی که در حوزه فرهنگ داریم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با حوزه فرهنگ باید بدون تعارف و شعار وارد میدان عمل شویم تا فضای مناسبی برای گفتمان فرهنگی و هنری در استان فراهم شود.

محمدپور اضافه کرد: تنها حوزه مطبوعات و رسانه‌های استان هستند که می‌توانند این گفتمان را در استان شکل دهند.

محمدپور افزود: این حقیقت را باید باور کنیم که توسعه همه جانبه و پایدار شکل نمی‌گیرد مگر اینکه نگاهمان به توسعه در همه بخش‌ها از نظر فرهنگی باشد به عبارتی دیگر پایه و اساس توسعه اگر فرهنگ و نگاه فرهنگی نباشد متزلزل است، اهمیت فرهنگ در تمام بخش‌های توسعه و زیربنایی توسعه باید نهادینه شود.

انتقاد از نامشخص بودن سهم فرهنگ از اقتصاد استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در ادامه از نامشخص بودن سهم فرهنگ از اقتصاد استان انتقاد کرد و اذعان داشت: سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد استان و کشور در حال حاضر مبهم است، هم اکنون مشخص نیست فرهنگ در تولید ناخالص ملی چه سهمی دارد؟ نه وضعیت فعلی‌مان روشن است نه وضعیت آینده‌مان، مشخص نیست فرهنگ در اشتغال، تولید و صادرات باید چه سهمی داشته باشد.

وی اضافه کرد: معتقدم ما در کنار تمام بخش‌ها، توسعه فرهنگی را به عنوان اصل و اساس توسعه همه جانبه باید مد نظر قرار دهیم، این امر هم محقق نمی‌شود مگر با انجام آمایش فرهنگی، باید بدانیم در شرایط کنونی در چه جایگاهی ایستاده‌ایم و به سوی کجا و چه هدفی پیش می‌رویم به عبارتی دیگر چشم‌انداز توسعه فرهنگی باید دستمان باشد تا قدم‌های توسعه بلندتر برداریم.

با نگاه سیاسی در حوزه فرهنگ اقدام مبارکی صورت نمی‌گیرد

محمدپور در ادامه نگاه سیاسی در حوزه فرهنگ را غیرقابل قبول خواند و افزود: با نگاه سیاسی در حوزه فرهنگ اقدام مبارکی صورت نمی‌گیرد، نگاه سیاسی روزمرگی و نارسایی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: قطعا نگاه سیاسی مبتنی بر منافع فردی و گروهی خواهد بود در حالی که در حوزه فرهنگ باید فراجناحی عمل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زمانی در حوزه فرهنگ شاهد اثرگذاری و اتفاقات مبارک خواهیم بود که این حوزه در اختیار افراد متخصص حوزه فرهنگ و هنر باشند.

وی اضافه کرد: اگر نگاه تخصصی شود در گزینش افراد نیز تخصص مدنظر قرار گرفته می‌شود و نگاه به تمام بخش‌های فرهنگی متوازن می‌شود.

اثرگذاری مطبوعات و مطبوعات اثرگذار

محمدپور با اشاره به نقش مطبوعات و رسانه‌ها در اثرگذاری بر سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر گفت: با توجه به توسعه رسانه‌های دیجیتال اثرگذاری رسانه‌ها نیز افزایش یافته است بی‌تردید رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در توسعه فرهنگی می‌توانند ایفا کنند این رسانه‌های اثرگذار هستند که می‌توانند بر تمام بخش‌ها اثرگذار باشند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ساماندهی رسانه‌های دیجیتال و پایگاه‌های خبری در استان گفت: برای ساماندهی رسانه‌های دیجیتال و پایگاه‌های خبری که در سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشته‌اند با همکاری تشکل‌های صنفی حوزه رسانه طرح‌های ساماندهی ویژه‌ای تدارک می‌بینیم تا فضای رسانه‌ای استان حرفه‌ای و تخصصی هدایت شود.

وی تاکید کرد: به حوزه مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز ابلاغ کرده‌ام که بدون رعایت اشل و اصول اجازه تاسیس رسانه‌ای داده نشود و رسانه‌هایی هم که این اصول قانونی را رعایت نکنند فیلتر خواهند شد.

تاسیس موزه مطبوعات یک ضرورت انکار ناپذیر

محمدپور در ادامه با اشاره به ضرورت تاسیس موزه مطبوعات در تبریز گفت: تبریز به عنوان مهد انتشار مطبوعات اثرگذار در کشور دارای منابع غنی از روزنامه‌های مطرح کشور است که بخش اعظمی از آن در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد.

وی ادامه داد: برخی مطبوعات با قدمت ۱۰ سال به صورت مجلد در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شوند و هزاران نسخه دیگر در مرکز اسناد ملی و حتی کتابخانه‌های شخصی افراد قرار دارد با تاسیس این موزه می‌توان مرکزی برای نمایش این آثار داشته باشیم.

محمدپور ادامه داد: در جلسه اخیر خود با مدیرکل میراث فرهنگی استان این موضوع را یادآور شدم که فضایی در خورشان مطبوعات و رسانه‌ها برای تجهیز در اختیار قرار دهند.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز فوریت دارد و به عبارتی دیگر زمان تاسیس موزه را از دست داده‌ایم به همین دلیل هر کمکی که بتوانیم برای راه اندازی موزه مطبوعات در تبریز انجام می‌دهیم.

برگزاری جشنواره مطبوعات در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزاری جشنواره مطبوعات استان را برای ایجاد حس رقابتی بین فعالان رسانه‌ای استان ضروری خواند و گفت: به منظور کیفی‌سازی آثار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران استان با کمک تشکل‌های صنفی امسال جشنواره مطبوعات را در اشل های استاندارد برگزار می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی تشکل‌های صنفی در حوزه‌های مختلف زمینه تضارب آرا در حوزه فرهنگ‌وهنر استان را فراهم کنیم.

این گزارش حاکی است، در ابتدای این نشست وحید زینالی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان، امیر کریم‌زادشریفی دبیر انجمن، سعید حبیبی، مهرداد خوشکار مقدم و سخاوت خیرخواه اعضای هیات رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.