“بینالی یلدریم” نخست وزیر ترکیه شد
“بینالی یلدریم” نخست وزیر ترکیه شد

کنگره فوق العاده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه برای انتصاب بینالی یلدریم به نخست وزیری این کشور به جای احمد داود اوغلو صبح امروز یکشنبه در آنکارا آغاز به کار کرد. داود اوغلو پیشتر اعلام کرده بود که در کنگره فوق العاده، نامزد رهبری حزب نخواهد شد. اغلب صاحبنظران با تاکید بر اینکه رهبر […]

کنگره فوق العاده حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه برای انتصاب بینالی یلدریم به نخست وزیری این کشور به جای احمد داود اوغلو صبح امروز یکشنبه در آنکارا آغاز به کار کرد.
داود اوغلو پیشتر اعلام کرده بود که در کنگره فوق العاده، نامزد رهبری حزب نخواهد شد.
اغلب صاحبنظران با تاکید بر اینکه رهبر جدید حزب حاکم و نخست وزیر جدید ترکیه مورد تائید رجب طیب اردوغان رییس جمهوری بوده و با وی هماهنگ عمل خواهد کرد، عقیده دارند که در دوران جدید نقش اردوغان در سیاستهای داخلی و خارجی پررنگتر خواهد شد.
به گفته یک سیاستمدار ترک، نخست وزیر جدید ترکیه از جانب اردوغان وظیفه خواهد داشت که برای گذر کشور به سیستم ریاستی تلاش کند و در صورت موفقیت در این امر با حذف مقام نخست وزیری در سیستم جدید در واقع خود را حذف خواهد کرد و این وضعیتی است که برای احمد داود اوغلو قابل قبول نبود.
طبق عرف مرسوم سیاسی، بعد از انتخاب رئیس جدید حزب، داوداوغلو استعفای خود و اعضای هیات دولت را تقدیم اردوغان خواهد کرد.
در این کنگره برای اینکه نشان داده شود که حزب یکپارچه بوده و احتمال انشعاب وجود ندارد، تنها یک نامزد مورد تائید اردوغان برای تصاحب رهبری حزب و مقام نخست وزیری معرفی شده است و به دنبال آن وی نیز از سوی اردوغان مامور تشکیل دولت جدید خواهد شد.
گفته می شود که حدود ۷ تن از وزرای کابینه فعلی در دولت بینالی یلدریم تغییر خواهند کرد و وزرای جدیدی که دچار فرسایش محبوبیت نشده اند و با اردوغان هماهنگتر عمل می کنند در کابینه جدید جای خواهند گرفت.