معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده منتخب شهرستان شبستر ظهر امروز با اشاره به جایگاه چوپانان و شغل چوپانی در کشور و منطقه اظهار داشت: موضوع شغل چوپان و استفاده از امکانات دولتی مانند بیمه و بازنشستگی چوپانان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. وی گفت: متاسفانه تاکنون اهمیت چندانی به چوپانان داده نشده است کسانی که از […]

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده منتخب شهرستان شبستر ظهر امروز با اشاره به جایگاه چوپانان و شغل چوپانی در کشور و منطقه اظهار داشت: موضوع شغل چوپان و استفاده از امکانات دولتی مانند بیمه و بازنشستگی چوپانان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: متاسفانه تاکنون اهمیت چندانی به چوپانان داده نشده است کسانی که از صبح تا آخر روز کار می کنند اما از حداقل امکانات دولتی محروم هستند. در کشورهای اروپایی برای این قشر بیمه و بازنشستگی و جایگاه ویژه در نظر گرفته شده است ولی در کشور ما متاسفانه به تلاش و ارزش این بخش از جامعه بها داده نشده است.

آقاپور گفت: در برخی از کشورهای اروپایی به چوپانان «فرماندار جاده‌ها» لقب داده‌اند. به طوری که اگر چوپانی خواست عرض جاده را بپیماید به او احترام گذاشته می‌شود. در کشورهای اروپایی حقوق چوپانان بالاتر از مهندسین است به طوری که آنان را به عنوان مهندسین دامداری در صنعت می‌دانند اما در ایران ما شرایط طوری است که درآمد حاصل از کار پرمشقت آنها، کفاف خوراک و پوشاک آنها را هم نمی‌دهد.

آقاپور ضمن تقدیر از گروه زیست محیطی «یاشیل میشو» به خاطر برگزاری این همایش خاطرنشان کرد امیدواریم بتوانیم در مجلس در مورد بهبود کیفیت زندگی چوپانان مصوبات خوبی را تصویب کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم در همایش روز ملی چوپان، کار چوپانی را شغل انبیایی دانست و افزود: چوپانان همواره خود را با با طبیعت وفق داده و دوست و حافظ طبیعت هستند.

وی نقش چوپانان را در تعادل اکوسیستم طبیعت بسیار حیاتی توصیف کرد و گفت: چوپانان در زمینه حفظ مراتع و گیاهان و نیز بذرپاشی و مراقبت از طبیعت همواره موثر هستند..

خداکرم جلالی با اشاره به نقش کارآمدی چوپانان در حفظ محیط زیست، گفت: تعادل دام و مرتع و جلوگیری از تخریب مراتع یکی از این کارکردهاست که با ارایه آموزش های لازم به چوپانان می‌توان مشکلات موجود این حوزه را رفع کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در طی زمان اگر مرتع را مدیریت نکنیم سیر نزولی و قهقرایی خواهیم داشت، اظهار کرد: در زمینه آسیب‌های منابع طبیعی مثل تخریب و تصرف، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی چوپانان بسیار اهمیت دارد.

جلالی، احیای مراتع را یکی از رسالت‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: در استان گلستان مرتعی با عملیات احیایی و کاشت گونه‌های گیاهی مناسب، میزان تولید علوفه‌اش در سال یک تا پنچ تن افزایش یافت.

وی خاطر نشان کرد: کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی پدیده خطرناکی است که به دلیل عملکرد نامناسب بشر دامن‌گیر عالم شده و خشک شدن دریاچه ارومیه نیز یکی از تبعات این موضوع است.

جلالی با بیان اینکه در زمینه مقابله با گرد و غبار و ریز گردهای نمکی از سال گذشته کار آغاز شده است، افزود: توجه به مسایل زیست محیطی زیر بنای همه فعالیت‌های ماست که باید با مشارکت مردم انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود مگر اینکه ما محیط زیست را حفظ کنیم و امروزه ما گرفتار بلایی شده‌ایم که ناشی از عملکرد خودمان است.

جلالی با بیان اینکه فرهنگ حفظ طبیعت به فرموده رهبر معظم انقلاب باید به معارف تبدیل شود، اظهار کرد: حفظ طبیعت در آموزه های دینی همواره تاکید شده است.