قوانین مناسب، شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است
قوانین مناسب، شرط تحقق اقتصاد مقاومتی است

 “محمد کلامی ” اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی زمانی مطرح می شود که مشکلات، ضعف ها و تهدیدات در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، خیلی مواقع بیگانگان خیلی بهتر از خود متوجه این موضوعات و معضلات هستند . اقتصاد وابسته به خارج، اقتصاد تک محصولی، اقتصاد دولتی، شیوه های غلط مصرف به ویژه گرایش به مصرف […]

 article“محمد کلامی ” اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی زمانی مطرح می شود که مشکلات، ضعف ها و تهدیدات در اقتصاد کشور وجود داشته باشد، خیلی مواقع بیگانگان خیلی بهتر از خود متوجه این موضوعات و معضلات هستند . اقتصاد وابسته به خارج، اقتصاد تک محصولی، اقتصاد دولتی، شیوه های غلط مصرف به ویژه گرایش به مصرف کالاهای خارجی، مدیریت های غلط به ویژه در حوزه های اقتصادی از این جمله هستند.

وی همچنین افزود: وقتی مقام معظم رهبری در پسوند  اقتصاد مقاومتی روی اقدام و عمل تاکید دارند نشان می دهد  معظم له از شیوه های اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ناراضی هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در خیلی از مواقع برنامه ریزان و مسئولان فکر می کنند که صرف درج کلمه اقتصاد مقاومتی در پسا مصوبات برای اجرای اقتصاد مقاومتی کافی است بنابراین مصوبات، بخشنامه ها، رویه ها،شیوه ها و …نسبت به گذشته هیچ تفاوتی نداشته فقط کلمه اقتصاد مقاومتی به این موضوعات اضافه شده است.

وی افزود: طی دو سال  گذشته مقام معظم رهبری برروی اقتصاد مقاومتی تاکید فراوانی داشته و امسال نیز پسوند اقدام و عمل را به کلمه اقتصاد مقاومتی اضافه نمودند چون هدفی که از طرح اقتصاد مقاوتی مدنظر بود به آن هدف نرسیده اند، بنابراین اقتصاد مقاومتی نباید در حد همایش و شعار باقی بماند بلکه بایستی اقدام و عمل جدی در این حوزه صورت گیرد.

کلامی در ادامه با اشاره به این جمله که “در سالیان قبل اقدام و عمل فقط درج کلمه اقتصاد مقاومتی در پس مصوبات قبلی بود”، اظهارداشت:  تاکید روی اقدام و عمل یک سری نیازها و خواسته های جدید را مطرح می کند  بنابراین لازمه  تحقق سیاست ها و اهداف شعار سال فاصله گرفتن از مباحث نظری و تئوریک محض و حرکت بسوی اقدام و عمل است.

وی گفت: اگر به ارکان اقتصاد مقاومتی از قبیل اصلاح الگوی مصرف ، حمایت از تولید داخلی، خصوصی سازی، حمایت از اقتصاد دانش بنیان و … نگاهی شود  متوجه خواهیم شد که برای تحقق این هدف ضمن داشتن قوانین مناسب بایستی تغییر اساسی در شیوه های مدیریت اقتصادی جامعه و همچنین فضای اقتصادی جامعه از مفسدان و فرصت طلبان اقتصادی تهی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه “اقتصاد مقاومتی در تمامی حوزه ها جریان دارد “، افزود: اقتصاد مقاومتی از بخش خصوصی و تولید ملی بر اساس مزیت اقتصادی حمایت می کند .

” محمد کلامی ” کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه مسئولان  وزارت جهاد کشاورزی از اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی محصولات زراعی در قالب افزایش ضریب خوداتکایی ۹ محصول در بازه زمانی ۱۰ ساله  خبر می دهند حال پرسشی که در ذهن تداعی می شود اینکه برنامه مزبور بر اساس چه مدلی اجرا خواهد شد، می گوید: به جهت تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی بایستی به فاکتورهای اساسی از قبیل توانمند سازی بخش خصوصی، ارتقاء شیوه های کاشت، داشت و برداشت در حوزه کشاورزی ، کاهش هزینه های تولید، نگاه به بازارهای جهانی ، ارتقای کیفیت محصولات و …. توجهی ویژه شود.

وی افزود: در توسعه بخش های مختلف کشاورزی اگر فاکتور های مزبور مدنظر قرار گیرد و روش های ناکارآمد قبلی اصلاح شود بطور قطع و یقین می توان گفت در راستای اقتصاد مقاومتی عمل شده است.

گفتنی است برنامه “روی خط اقتصاد” کاری از گروه اقتصاد و جامعه شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود.