انتخاب شهردار توسط مردم، جلوی لابی‌های غیرقانونی را می‌گیرد
انتخاب شهردار توسط مردم، جلوی لابی‌های غیرقانونی را می‌گیرد

ایرج شهین‌باهر اظهار کرد: بحث انتخاب شدن شهردار توسط مردم در کشورهای درحال توسعه اجرایی شده و قانون پیشرفته‌ای می‌باشد؛ چرا که شناخت و آگاهی مردم نیز در این کشورها بالا می‌باشد. وی گفت: مردم بهتر می‌توانند فرد مناسب را تشخیص داده و فردی را انتخاب کنند که شایستگی‌هایی در این حوزه داشته باشد؛ چرا […]

ایرج شهین‌باهر اظهار کرد: بحث انتخاب شدن شهردار توسط مردم در کشورهای درحال توسعه اجرایی شده و قانون پیشرفته‌ای می‌باشد؛ چرا که شناخت و آگاهی مردم نیز در این کشورها بالا می‌باشد.

وی گفت: مردم بهتر می‌توانند فرد مناسب را تشخیص داده و فردی را انتخاب کنند که شایستگی‌هایی در این حوزه داشته باشد؛ چرا که تمامی هزینه‌های شهری از جیب شهروندان بوده و باید کسی انتخاب شود که بتواند این هزینه‌ها را به درستی مدیریت کند.

وی افزود: این موضوع در کشورهای توسعه‌یافته جا افتاده و اعتماد متقابل به وجود آمده است و همچنین در تصمیم‌گیری های شهری و پروژه‌های عمرانی نیز به نظرات شهروندان مورد توجه است؛ اما در جامعه‌ی ما این‌گونه نیست.

شهین‌باهر در این خصوص ادامه داد: بارها شاهد بودیم که پروژه‌های عمرانی در شهر ما بدون رضایت و به نظرات آنان نیز توچه نمی‌شود؛ همان‌گونه که در پروژه‌ی “مجتمع تجاری در فلکه بزرگ ولی‌عصر(عج)” که شهروندان موافق این پروژه نبودند؛ اما مدیران وقت طرح را پیاده کرده و بدون توجه به مخالفت مردم به آنجام رساندند.

وی افزود: در جامعه ما کمتر نظرات شهروندان در خصوص مسائل شهری مورد توجه قرار می‌گیرد؛ و هملنگونه که بارها مشاهده شده است از طریق جبر پروژه‌های عمرانی در سطح شهر عملیاتی می‌شوند.

وی بیان کرد: اگر شهردار توسط خود مردم انتخاب شود اعتماد و حمایت مردم نسبت به آن بیشتر می‌شود؛ چرا که خودشان در این خصوص تصمیم گرفته‌اند و همچنین در چنین شرایطی مردم هزینه‌های شهری را بارضایت پرداخته طرح‌ها و برنامه‌ها را نیز بهتر همراهی می‌کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز، یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته، سیستم مدیریت شهری به صورت یکپارچه و واحد است که در راس آن شهرداری قرار دارد؛ اما در جامعه ما این اتفاق نیفتاده است و شهردار مدیر تمام خدمات شهری است.

وی در خصوص معایب این طرح و با بیان اینکه این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد، اظهار کرد: در بسیاری از موارد در جامعه ما مشاهده شده است که مردم تحت‌تاثیر شهرت یا جذابیت‌های دیگر کاندیدا قرار گرفته و بدون هیچ شناختی دست به انتخاب می‌زنند؛ از این‌رو فردی انتخاب می‌شود که در حوزه‌ی شهری تخصص نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که شهردار توسط اعضای شورای شهر انتخاب می‌شود از این طریق توسط این فیلتر رد شده و مورد بررسی اجمالی قرار می‌گیرد و این‎گونه نمی‎شود که فردی بدون تخصص و صرفا به علت تبلیغات زیاد انتخاب شود.

شهین‌باهر در خصوص محاسن این موضوع، خاطرنشان کرد: اگر شهردار توسط مردم انتخاب شود، قوت قلب و اطمینان شهردار به منظور انجام برنامه‌ها بیشتر خواهد شد و در نتیجه خدمت‌رسانی نیز بیشتر می‌شود؛ چرا که مردم تصمیم‌گیرنده هستند و شهردار نیز در مقابل شهروندان احساس مسئولیت بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صورت انتخاب شهردار توسط مردم، جلوی آن دسته از اقدامات و لابی‎های غیرقانونی گرفته شده و قدرت اعمال نظرات و خواسته‌های شورای اسلامی تضعیف می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز، تاکید کرد: عملیاتی شدن این موضوع بسیار کار خوبی است، اما نیازمند تمرین دموکراسی بوده و باید در این خصوص ابتدا آگاهی‌های لازم و اطلاعات کافی را در خصوص اینکه فرد متخصص و متعهد را انتخاب کنند، داده شود.