پس‌ِپشت«مدلینگ» در ایران
پس‌ِپشت«مدلینگ» در ایران

روز گذشته نشست مشترک دادستان عمومی و انقلاب تهران با قضات دادسرای جرایم جنایی، تحت تاثیر سخنان دختری قرار گرفت که پیش از این در حرفه مدلینگ فعالیت داشت اما اکنون بنا به دلایلی از فعالیت در آن منصرف شده است. او در گفت‌وگو با جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، «دیده شدن» و «کسب درآمد میلیونی» […]

پس‌ِپشت«مدلینگ» در ایران
روز گذشته نشست مشترک دادستان عمومی و انقلاب تهران با قضات دادسرای جرایم جنایی، تحت تاثیر سخنان دختری قرار گرفت که پیش از این در حرفه مدلینگ فعالیت داشت اما اکنون بنا به دلایلی از فعالیت در آن منصرف شده است.

او در گفت‌وگو با جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، «دیده شدن» و «کسب درآمد میلیونی» را انگیزه حضورش در حرفه مدلینگ دانست اما «انتشار تصاویر خصوصی‌اش در فضای مجازی» را علت منصرف شدن از ادامه فعالیت در آن اعلام کرد. سخنان او از «تبادل رقم‌های نجومی» تا «توصیه‌اش برای علاقه‌مندان به مدلینگ» بازتاب گسترده‌ای نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت تا آنجا که بارها از سوی کاربران دست به دست شد. در این جلسه جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران سوالاتی از این دختر کرد و او پاسخ‌هایی داد که بسیار بازتاب داشت.

دادستان: چرا این کار را انتخاب کرده‌اید. آیا جاذبه مالی باعث انتخاب این کار شد؟
یکی از علت‌های آن این بود که دوست داشتم دیده شوم و دیگری درآمد بالایی که مدلینگ بودن در ایران و در کشورهای دیگر دارد موجب جذب من به این کار شد.

دادستان: ماهیانه به طور میانگین چقدر درآمد دارید؟
فرق می‌کند اما به طور میانگین ١٠ میلیون

دادستان: خودتان وارد این کار شدید یا کسی شما را وارد کرد؟
اولین بار به وسیله یکی از خانم‌ها که گریمور من بود وارد این کار شدم و سپس از طریق عکاس‌ها و گریمور‌های دیگر از من دعوت شد.

دادستان: چه تعداد از شما در فضای مجازی و شبکه‌های خارجی عکس منتشر شده است؟
عکس‌های بسیاری زیادی پخش شده است. در واقع ورود به این شبکه شاید به دست خود شخص باشد اما خارج شدن از آن خیر. من خودم دیگر دوست ندارم عکس بی‌حجابم در این صفحه‌ها منتشر شود.

دادستان: در این کار آیا سفر خارجی هم داشتید و در آنجا چه فعالیتی می‌کردید؟
بله، برای سالن‌های خارجی مدل بودم. سفرهای خارجی درآمد زیادی نداشت اما تمام هزینه‌های سفر به عهده خودشان بود و باعث شهرت در عرصه کاری می‌شد.

پس‌ِپشت«مدلینگ» در ایران

دادستان: افراد در داخل کشور چگونه جذب و شناسایی می‌شدند؟
مرجعی وجود ندارد که مدیریت کند کاملا شانسی است.

دادستان: بدون برنامه که نمی‌شود بنابراین چگونه یک خانم جذب این فعالیت می‌شود؟
یکی از علت‌هایی که یک مدل در کارش موفق می‌شود تفاوت چهره است در واقع تفاوت چهره مدل در بدون آرایش و با آرایش بودن آن است.

دادستان: این افراد چگونه در کشور در آرایشگاه و مزون‌ها جذب می‌شوند؟
از طریق خود مدل‌ها، عکاس‌ها و گریمور‌ها یکدیگر را می‌شناسند و کم‌کم عکس یک مدل که ۵٠٠هزار تومان از یک گریمور می‌گیرد ممکن است ٢٠٠ میلیون برای آن گریمور درآمدزایی داشته باشد. به واسطه شبکه اینستاگرام و به تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی که یک عکس می‌گیرد متوجه می‌شوند که عکس خوب است بنابراین به واسطه این شبکه مدل شناخته می‌شود.

دادستان: عکس‌ها را خودت منتشر می‌کردی یا کس دیگری این کار را می‌کرد؟
عکس‌ها را در پیج شخصی خودم منتشر می‌کردم و عکاس‌ها و گریمورها هم برای تبلیغات در شبکه‌های دیگر اینستاگرام به شکل شبکه‌های تبلیغاتی منتشر می‌کردند.

دادستان: در تهران چه تعداد عکاس وجود دارد که این عکس‌ها را منتشر می‌کند؟
گریمورها اغلب سالن ندارند و در خانه فعالیت می‌کنند و عکاس‌ها نیز باغ اجاره می‌کنند و دفتر ندارند.

دادستان: چه توصیه‌ای به خانواده‌ها و جوانان دارید که دچار این اشتباه نشوند؟
بسیاری از این خانم‌ها در پیج من می‌آیند و مطرح می‌کنند که دوست دارند مدل شوند، شاید عکس برای آنها جذاب باشد اما باید به تبعات آنها فکر کنند. آرزوی تمام دختران این است که به خانه بخت بروند و خوشبخت شوند اما باید دید آیا فردی که مدل است انتخاب فردی می‌شود که دوستش دارد، ٩٠ درصد پاسخ منفی است.

تعطیلی ١۵٠ آرایشگاه، مزون و آتلیه عکاسی
دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین در این نشست، شکستن حریم خصوصی، ریختن آبرو و انتشار عکس‌های محرمانه افراد، انتشار مطالب خلاف واقع و مبتنی بر جاذبه جنسی برای جذب مخاطب، انتشار مطالبی برخلاف موازین اسلامی و دینی را از جمله آسیب‌های فضای مجازی دانست و با تاکید بر ضرورت مقابله با آنها، به عملکرد قضایی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ظرف دو سال گذشته در حوزه مبارزه با آرایشگاه‌ها و مزون‌های مرتبط با مدلینگ کارهای خوبی انجام شده است و دو پرونده عنکبوت یک و عنکبوت دو توسط سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای و همکاران‌مان کلید خورد، حدود ۵٠ آرایشگاه، ۵٠ مزون و ۵٠ آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمدند ودستگیری‌هایی انجام و صفحات زیادی بسته شد. جعفری دولت‌آبادی همچنین با اشاره به پرونده قتل ستایش (دختری که پس از تعرض به دست پسری نوجوان به قتل رسید) افزود: هم در پرونده قتل ستایش و هم در موارد مشابه به خانواده‌ها در رابطه با اوقات فراغت فرزندان‌شان تذکر داده‌ایم. در یکی از روزنامه‌ها مصاحبه‌ای بامتهمی درج شده بود که مرتکب قتل فجیعی در مشهد شده بود و در توجیه علت ارتکاب این جرم گفته بود که وقتی تنها بودم دچار این حالت شدم، پس خانواده‌ها حتما باید بر اوقات فراغت و تنهایی فرزندان‌شان نظارت داشته باشند تا شاهد حوادثی از این قبیل نباشیم.

اطلاعیه مرکز جرایم سازمان‌یافته از عنکبوت ٢
ساعاتی بعد از اشاره دادستان عمومی و انقلاب تهران به پرونده «عنکبوت٢»، پیرامون مبارزه با شبکه‌های مدلینگ،  مرکز جرایم سازمان یافته با صدور اطلاعیه‌ای به شرح اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت و «از شناسایی ١٧٠ نفر از گردانندگان صفحات غیراخلاقی و مدل‌های همراه آنها در اینستاگرام که تحت عناوین مزون‌های طراحی و فروش لباس فعالیت می‌کردند» خبر داد. به گزارش فارس، بنا به اطلاعیه این مرکز دستگیری این افراد در طول دو سال و پس از دریافت هزاران ایمیل و نامه اعتراضی از سوی خانواده‌ها از شهرهای مختلف کشور درباره آسیب‌های فضای مجازی، خصوصا اینستاگرام میسر شده است. «حمایت از کیان خانواده و جامعه اسلامی»، «دفاع از هویت ملی و اسلامی»، «پالایش و سالم‌سازی محتوای ناسالم برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌های ایرانی» و «زمینه‌سازی برای استفاده از فرصت‌های اینترنت» به عنوان چهار هدف مرکز جرایم سازمان یافته در شکل‌گیری پرونده «عنکبوت٢» ذکر شده که برای مبارزه با هدف «تغییر سبک زندگی ایرانی – اسلامی از سوی حامیان و گردانندگان پنهان اینستاگرام» و با توجه به «اشغال ٢٠ درصدی فضای این شبکه با موضوعات مدلینگ و ابتذال حرفه‌ای» تبیین شده است.

استارت پروژه  با دریافت هزاران شکایت
شروع پروژه «عنکبوت٢»، با اشراف بر تمامی صفحات ایرانی شاخص در اینستاگرام کلید خورده است که به «کشف چگونگی جذب کاربران ایرانی با استفاده از انتشار تصاویر مبتذل و در مواردی مستهجن مدل‌های حرفه‌ای و نیز آماتور ایرانی» منجر شده است. در این مسیر، بانک اطلاعاتی دقیق بیش از ٣٠٠ صفحه شاخص در اینستاگرام تشکیل شد که در این بانک مواردی چون مختصات قابل رصد هر صفحه اینستاگرامی از جمله پست‌ها، دنبال کنندگان، دنبال‌شوندگان و لایک‌کنندگان و کامنت‌نویسان، آدرس سایر حساب‌های اینترنتی مانند فیسبوک، لاین، تلگرام، کیک، ایمیل، شماره تلفن، نشانی، شماره حساب‌های بانکی مندرج در هر صفحه به شکل هوشمند جمع‌آوری شده است. براساس اطلاعیه مرکز جرایم سازمان یافته، این بانک اطلاعاتی نشان می‌دهد که «اغلب اقدامات فعالان این حوزه کاملا هوشمند و دارای ساختار شبکه‌ای» بوده است.

شناسایی ١٧٠ نفر از مدیران صفحات مدلینگ
«یافتن خطوط اصلی هدایتگر اجرای پروژه اغواگرانه شهروندان ایرانی» مرحله دوم پروژه عملیات «عنکبوت٢» است که در این اطلاعیه آمده و نوشته شده با اقدامات پیچیده کارشناسان مرکز منجر به شناسایی «اعضای اصلی اتاق فکر هوشمند تغییر سبک زندگی و پوشش ایرانیان» شده که متشکل از فعالان فضای واقعی و مجازی است که اقدامات سازمان‌یافته خود را طراحی و عملی می‌کردند. بر این اساس، مجموعا ١٧٠ نفر از مدیران و اداره‌کنندگان صفحات مورد نظر، شامل ۵٨ مدل، ۵١ مدیر مزون و طراح لباس، ۵٩ عکاس و آرایشگر و دو موسسه فعال در عرصه مد که موفق به اغوای تعداد قابل توجهی از جوانان شده و خسارات عظیم اخلاقی به بار آورده بودند، شناسایی و شبکه ارتباطی آنها کشف شد. از این تعداد برای ٢٩ تن از مدیران اصلی و مرتبطین آنها پرونده قضایی تشکیل که منجر به بازداشت هشت نفر، احضار بقیه افراد و اماکن مرتبط با جرایم ایشان نیز با حکم قضایی پلمپ شد. مرکز جرایم سازمان‌یافته در اطلاعیه خود همچنین به «برخورد با مدیران چند صفحه فعال در زمینه تبلیغات اینترنتی در شبکه‌های ارتباطی خارجی» و «حضور و رفت و آمد قابل توجه برخی عناصر در کشورهای همسایه و غربی» اشاره کرده و از انجام عملیات برون‌مرزی چندمرحله‌ای برای اشراف و برخورد قاطع با این شبکه‌ها خبر داده است که قرار است مستندات تصویری آن در آینده منتشر شود. همچنین این مرکز در اقدامات خود موفق به شناسایی «سرپل‌های خارجی و مدیریت جریان داخلی این پروژه» شده و به «مجموعه تفصیلی از ارتباطات بین‌المللی فعالان داخلی مدلینگ با موسسات فعال و سازمان‌های مردم نهاد با پوشش فرهنگی در سطح بین‌المللی» دست یافته است.

نوع فعالیت شبکه‌های شناسایی شده
براساس اطلاعیه مرکز جرایم سازمان‌یافته، فعالیت شبکه‌های شناسایی‌شده، برپایه سه زیرشاخه اصلی شکل گرفته است که نخستین آن به « تبیین سیاست‌ها و رویکردها» با هدف «ترویج ابتذال فراگیر با رواج مدلینگ حرفه‌ای و با هدف عادی سازی بی‌بند و باری»، «تولید و تبلیغ پوشش‌های خلاف عرف جامعه ایرانی و لباس‌های نیمه‌عریان در فضای اجتماعی»، «ایجاد جذابیت برای دختران و پسران جوان برای حضور موثر در این فرآیند از طریق پیشنهادات فریبنده کسب درآمد، کسب شهرت و ارضای شهوات» و «حمایت همه‌جانبه رسانه‌ای و تبلیغی خارج کشور از مدل‌های حرفه‌ای و ستاره‌سازی از آنها و تشویق افراد غیرحرفه‌ای به ورود به این چرخه برای بالا بردن مصرف تولیدات تبلیغ شده» مربوط است. زیرشاخه دوم «بسترهای شکل‌گیری» نام دارد که «موسسات طراحی مد و پوشش در داخل و خارج کشور»، «آرایشگاه‌های زنانه حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای»، «مزون‌ها و فروشگاه‌های البسه زنانه»، «برگزاری مراسم متناسب با مدلینگ، نظیر شوی لباس و جشنواره زن شایسته ایرانی در کشورهای مختلف»، « استودیوهای زیرزمینی تولید موسیقی و کلیپ‌های مبتذل»، «تبلیغ و پوشش کامل رسانه‌ای مدلینگ از سوی ضد‌انقلاب در شبکه‌های ماهواره‌ای و پایگاه‌های خبری»، «صفحات پر بازدید با استفاده از نام افراد مشهور یا موضوع خاص و جذاب» را شامل می‌شود. شاخه سوم نیز «فعالان و کاربران» معنا یافته که مجموعه «عکاسان»، «آرایشگران» و «مدل‌های حرفه‌ای و آماتورها» را در خود جای داده است.

اخطار به جریان‌های ضدفرهنگی در تلگرام
مرکز جرایم سازمان یافته در اطلاعیه به «برخورد جدی با افراد و جریان‌های ضدفرهنگی و هنجارشکن در حوزه پیام‌رسان‌های تلفن همراه به خصوص تلگرام» تاکید کرده و با اشاره به «نبود هیچ حاشیه امنی برای مدیران، دست اندرکاران تولید محتوا و شبکه‌های تبلیغاتی مرتبط»، برخوردهای قضایی متناسب در آینده خبر داده است. «نقش فعال و موثر شورای عالی فضای مجازی به عنوان قرارگاه راهبردی و عملیاتی فضای مجازی در کشور»، «ایجاد فضای فعالیت سالم و امن برای جوانان و خانواده‌ها برای کاهش آسیب‌های این حوزه» و «امکان بهره‌برداری از فرصت‌های فضای مجازی» سه موضوعی است که مرکز جرایم سازمان یافته در اطلاعیه خود بر آنها تاکید کرده است. این مرکز همچنین یکی از اهداف خود را «برخورد جدی با کاربرانی که با فعالیت‌های خاص خود، نام ایران و ایرانی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس خدشه‌دار می‌کنند» دانسته و از اشراف کامل اطلاعاتی در این زمینه خبر داده است. این هشدار در کنار درخواستی از دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته است که از آنان خواسته شده تا «با برنامه‌ریزی‌های ضروری بستر مناسب فعالیت و رشد ابزارها و نرم افزارهای ارتباطی بومی و فرصت بهره‌برداری مطلوب از این امکانات، بدون آسیب به بنیان‌های اخلاقی و خانوادگی فراهم کنند.»