ناخواسته در حق کودکان ظلم کرده‌ایم/نبود کانون اصلاح و تربیت، زیبنده آذربایجان نیست
ناخواسته در حق کودکان ظلم کرده‌ایم/نبود کانون اصلاح و تربیت، زیبنده آذربایجان نیست

مظفر الوندی در کارگروه خانواده استان که با محوریت حمایت از حقوق کودکان برگزار شد با تاکید بر لزوم ایجاد حساسیت همگانی و بخصوص ایجاد حساسیت برای مدیران دولتی در راستای احقاق همه جانبه حقوق کودکان عنوان کرد: آذربایجان‌‍شرقی ظرفیت بسیار خوبی در این راستا دارد و خوشحالیم که وضعیت شاخص های مختلف این استان […]

مظفر الوندی در کارگروه خانواده استان که با محوریت حمایت از حقوق کودکان برگزار شد با تاکید بر لزوم ایجاد حساسیت همگانی و بخصوص ایجاد حساسیت برای مدیران دولتی در راستای احقاق همه جانبه حقوق کودکان عنوان کرد: آذربایجان‌‍شرقی ظرفیت بسیار خوبی در این راستا دارد و خوشحالیم که وضعیت شاخص های مختلف این استان در ارتباط با کودکان بسیار بهتر از سایر استان هاست و در آینده نزدیک نتیجه ارزیابی های خود از استان را اعلام می کنیم.

وی با اشاره به توضیحاتی پیرامون چرایی حمایت اکثریت مردم از کودکان با رویکرد احساسی و اجتماعی، اظهار کرد: نگرش فعلی جامعه در این حوزه، نگاه صدقه ای به کودک است که باید این نگرش تغییر یافته و به عنوان یک حق به آن نگریسته شود.

وی به توضیح برخی از اصول و قوانین مطروحه در قانون اساسی، قانون مدنی و معاهدات بین المللی که جمهوری اسلامی ایران به آن پیوسته است پرداخت و ادامه داد: در حدود ۳۰ درصد از جمعیت فعلی ایران را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند که جمعیت این قشر در حدود ۲۳ میلیون نفر است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک٬ با بیان اینکه در تعریف بین الملی، کودک، به تمامی افزاد کمتر از ۱۸ سال اطلاق می شود و اکثر کودکان نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای جهان نمی دانند که از حقوقی برخوردار هستند تصریح کرد: باید فرهنگ سازی های لازم در خصوص توجه واقعی به حقوق کودکان بیش از پیش انجام شده و بند به بند معاهدات بین المللی با در نظر داشتن اصول شرعی و دینی کشورمان اجرا شود.

الوندی در ادامه سخنان خود به تبیین حقوق کودکان و نوجوانان از زوایای مختلف همچون نگاه استراتژیک و سرمایه ای، نگاه پیشگیرانه و نگاه عاطفی پرداخت و گفت: اگر در قبال حقوق کودکان و نوجوانان، غفلت کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد گرفتار شدن آن ها در منجلاب های مختلف انواع ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود. به جای اینکه هر روز بگوییم سن اعتیاد و سن طلاق و معضلات این چنینی در جامعه پایین آمده باید با توجه به حقوق کودکان و نوجوانان، مانع افزایش ناهنجاری های اجتماعی در کشور باشیم.

وی در بخشی از سخنان انتقادی خود به دلیل غفلت اشخاص حقیقی و حقوقی از توجه به حقوق کودکان و نوجوانان اشاره و اظهار کرد: همه ما مقصر هستیم. در برخی اوقات، خواسته و ناخواسته در حق کودکان مظلوم کشورمان، ظلم کرده ایم. حق کودک، کلمه‌ای لوکس نیست که به صورت سلیقه‌ای به آن برخورد کنیم آیا در همین شهر تبریز، مقوله سلامت را به عنوان یک حق برای کودکان، در نظر گرفته‌ایم؟

وی با بیان اینکه برای حقوق کودک، بیش از ۲۰ مولفه و شاخص در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان در قبال عدم تحقق و عدم اجرای هر یک از حقوقشان در جامعه می توانند از دستگاه‌های متولی، شکایت کرده و مطالبه حق کنند.

 به گفته الوندی، هنوز هم در برخی از حوزه‌ها برای احقاق حق کودکان و نوجوانان، نگرش‌های جنسیتی دختر و پسر وجود دارد که چنین مسایلی در شان کشور  ما نیست و باید با فرهنگ سازی هر چه بیشتر رفع شود.

وی خطاب به شبستری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی تنها استانی است که فاقذد کانون اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان است. افزاد زیر ۱۸ سال نباید به همراه افزاد بزرگسال در زندان تبریز نگه داری شوند.

تشکیل کارگروه یا کمیته حقوق کودکان در استان در ذیل کارگروه خانواده در استان، تشکیل کمیته های شهرستانی حقوق کودکان در شهرستان ها به کمک فرمانداران و تسریع در احداث مرکزی به عنوان کانون اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان در آذربایجان شرقی از مهم ترین پیشنهادات الوندی خطاب به شبستری بود.