سـاعـت «۲۱» بـه وقــت تـبریـز…
سـاعـت «۲۱» بـه وقــت تـبریـز…

اواخر سال گذشته، تبریز شهر اولین‌ها از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی تبریز؛ به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، از سویی آنچه در این زمینه اهمیت دارد، برای تحقق صد درصدی این امر یعنی انتخاب تبریز، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی توسط […]

اواخر سال گذشته، تبریز شهر اولین‌ها از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی تبریز؛ به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، از سویی آنچه در این زمینه اهمیت دارد، برای تحقق صد درصدی این امر یعنی انتخاب تبریز، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی توسط دستگاه‌های ذیربط و به ویژه از سوی کارشناسان، صاحب نظران، مدیران و مسئولان حوزه مسایل شهری، گردشگری و فرهنگی در سطح بومی، محلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی ارائه شده و یا در آینده نزدیک تدوین خواهد شد، که یکی از این طرح‌ها «ساعت ۲۱ به وقت تبریز»، است.

 افزون بر آنچه گفته شد، این طرح با شعار« همه باهم تبریز را به دنیا معرفی کنیم»، در صفحه اینستاگرام سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، هر شب ساعت ۲۱ آپلود می‌شود.

* ساعتی برای معرفی تبریز به جهانیان

نباید فراموش کرد، معرفی یکی از آثار تاریخی، اماکن دیدنی، گردشگری و مشاهیر تبریز؛ به دو زبان فارسی و انگلیسی به آدرس Instagram.com/tabriz2018 از جمله ویژگی‌های مهم این طرح اعلام شده، که هر شب ساعت ۲۱، قابل مشاهده مخاطبان است.

نکته مهم دیگر در این زمینه اینکه، استفاده از عکس‌های مخاطبان در این طرح است که در این اقدام کار فرهنگی و هنری با شعار «همه با هم تبریز را به دنیا معرفی کنیم» انجام می‌شود.

با این وجود؛ در این ارتباط بیان چند نکته ضروری است:

* بازار گردشگری شهر اولین‌ها سکه می‌شود؟

 انتخاب تبریز، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸؛ بار دیگر به نوعی برتری شهر اولین‌ها را نسبت به شهرهای دیگر جهان و در راس آنها کشورهای اسلامی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر پیامد نخست این انتخاب می‌تواند برای رشد و توسعه حوزه گردشگری کشورمان و در این میان برای معرفی جهانی تاریخ و تمدن آذربایجان و شهر تبریز؛ نقش کلیدی داشته باشد.

واقعیت این است که متولیان این امر و دستگاه‌های اجرایی و ذیربط در جریان باشند، زمانی شهر تبریز به عنوان جهان شهر مطرح خواهد شد، که از این فرصت طلایی پیش آمده با توجه به ظرفیت‌های این شهر؛ به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

جالب‌تر آنکه انتخاب تبریز، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸؛ می‌توانند، پیامدهای مثبت زیادی براین خطه و کشور عزیز ایران داشته باشد، که از جمله آن می‌توان به رونق صددرصدی گردشگری داخلی و خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، ترویج گردشگری حلال، افزایش میزان اشتغال و کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و … اشاره کرد.

* چگونه جاذبه‌های آذربایجان را «جهانی» کنیم؟

نکته حائز اهمیت دیگر در این زمینه چشم‌انداز گردشگری ۲۰۱۸ برای تبریز است، که در این خصوص نیز می‌توان با تدوین برنامه‌ریزی هدفمند، درست و به موقع و به ویژه با استفاده از تمام ظرفیت‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آذربایجان‌شرقی و حتی کشور در پیشبرد اهداف تعیین شده گام‌های موثری برداشت.

در این میان، برخی کارشناسان، دست‌اندرکاران و مدیران این حوزه، تشکیل ستاد ملی برای تبریز ۲۰۱۸، تشکیل شورای سیاستگذاری و تشکیل ستادهای مردمی ویژه تبریز ۲۰۱۸؛ را برای بررسی و پیگیری برنامه‌های شهر تبریز برای استقبال از تبریز ۲۰۱۸ ضروری بیان کرده‌اند.

بنابراین، با این ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که امروز در شهر تبریز؛ شهر اولین‌ها بوده و هست و یا در آینده نزدیک به امکانات زیرساختی این شهر در حوزه‌های مختلف افزوده خواهد شد، به طور قطع و یقین می‌توان یادآور شد، که تحقق آرمان «تبریز شهری جهانی و برای همیشه به عنوان زیباترین و توسعه یافته‌ترین شهرهای جهان اسلام» دور از دسترس هم نیست و در بین شهرهای ایران شهر تبریز، به عنوان اولین شهر جهانی توسعه یافته و زیبا لقب بگیرد.

* لزوم نگاه حسابگرانه به ظرفیت‌های شهر تبریز

به هر حال، تبریز در طول تاریخ کشورمان همواره شهری پیشتاز در عرصه‌های مختلف چون در حوزه شهری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی بوده که معادلاتش با تمام شهرهای جهان و حتی دیگر کلان شهرهای کشورمان فرق داشته است.

به عبارت دیگر؛ تبریز با قدمت کهن و تمدنی غنی به علت واقع شدن در مسیر جاده ابریشم(ایپک یولو)، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان، مهد سرمایه‌گذاری و تجارت داخلی و بین‌المللی، دروازه تجارت ایران، قطب صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران، کسب مقام اول در بخش جذب سرمایه‌گذاری خصوصی، ساخت ساختمان‌های مدرن و زیبا، برج‌سازی، زیباترین و مدرن‌ترین شهر ایران، انتخاب بهترین شهر برای زندگی، امن‌ترین و پاک‌ترین شهر، خواهرخواندگی با چندین شهر خارجی، نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام، شهر بدون گدا، وجود نویسندگان و شعرای مشهور جهانی، آب و هوای خوب، آثار تاریخی و گردشگری فراوان، صنایع دستی و … زیرساخت‌ها و بسترهای اولیه را برای ورود شهر تبریز به عنوان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر جهان اسلام فراهم کرده است.

* پا به پای تبریز ۲۰۱۸

بر همین اساس، مردم آذربایجان و در راس آنها تبریزی‌ها در طول تاریخ کشورمان نشان دادند، که همیشه و در همه حال در امور مختلف همواره پیشگام و پیشتاز بوده‌اند و در واقع این قابلیت و ظرفیت در بین آنان است، که اگر بخواهند کاری را انجام دهند، با پشتکار، همت، غیرت و سختگیری خاص آن کار را به سرانجام می‌رسانند، که نمود بارز این امر به خاطر همت و تلاش مردمان این خطه، شهر تبریز، به عنوان شهر اولین‌ها مطرح است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که تبریز، شهر اولین‌ها چگونه می‌خواهد خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد؟ و دیگر اینکه مدیران و مسئولان شهری شهر اولین‌ها چه نسخه‌ای را برای انتخاب مجدد این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، بهترین، سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین شهر ایران در سال‌های آینده، پیچیدند؟ آیا زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها فراهم شده و یا باید منتظر این زیرساخت‌ها شد.