دولت محبوب سرمایه‌داران چگونه ناگهان حامی مستضعفان شد؟!/ “فیلم” انتخاباتی با موضوع یارانه؟
دولت محبوب سرمایه‌داران چگونه ناگهان حامی مستضعفان شد؟!/ “فیلم” انتخاباتی با موضوع یارانه؟

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی در نشست امروز مجلس با حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر مخالفت کرده و آن را غیراجرایی دانسته است. نوبخت در این باره گفت: “اگر دولت اقدام به حذف یارانه نقدی آنها نکند و پرداخت صورت گیرد، مجرم تلقی شده و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود و ما […]

۱۳۹۴۰۳۱۵۱۵

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی در نشست امروز مجلس با حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر مخالفت کرده و آن را غیراجرایی دانسته است.

نوبخت در این باره گفت: “اگر دولت اقدام به حذف یارانه نقدی آنها نکند و پرداخت صورت گیرد، مجرم تلقی شده و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود و ما تحت تعقیب قرار می‌گیریم، از مجلس محترمی که تا این حد با دولت همراهی داشته انتظار نداریم دولت را به خاطر یک اقدام اجرایی در مظان اتهام و جرم قرار دهد و دولت را تحت تعقیب کند.”

او گفت: “با صراحت عرض می‌کنم اصلا برای دولت اجرایی نیست که یارانه ۲۴ میلیون نفر را حذف کند.”

نوبخت تلویحا مجلس نهم را متهم کرد که قصد دارد در پایان دوره خود تعداد زیادی از مردم را از یارانه محروم کند تا این موضوع به نام دولت روحانی ثبت شود. او گفت: “واقعاً از مجلس نهم که حامی افراد کم درآمد است هم این تصور نمی‌رود که در پایان کار خود یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر را حذف کند در حالیکه شما می‌دانید درآمد ۳ میلیون تومانی یک کارمند در شهری مثل تهران زیاد نیست، این فرد نزدیک همین رقم را باید اجاره خانه بدهد و باید هزینه تحصیل فرزندانش را تأمین کند آن هم با همین وضعیت که یک درآمد هم بیشتر ندارد.”

اظهارات امروز نوبخت در هفته های گذشته از سوی برخی دیگر از مقامات دولتی نیز تکرار شده بود. به طور مثال، احمد میدری معاون وزیر کار، طرح حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر را به گردن مجلس انداخته و گفته بود: “دولت یازدهم، پیشنهادی در این زمینه نداده بود و این تصمیمی است که مجلس شورای اسلامی می گیرد.”

مخالفت دولت روحانی با حذف یارانه ثروتمندان، موضوعی نیست که بتوان به راحتی آن را هضم کرد. تصمیم گیران اقتصادی دولت یازدهم در شروع فعالیت خود، به انحای گوناگون اصل پرداخت یارانه نقدی را زیر سوال بردند و تلاش کردند تا زمینه حذف کامل یارانه را فراهم کنند. در این بین حتی حذف ده میلیون یارانه بگیر هم پیشنهاد شد اما به مرحله اجرا نرسید. مسئولان مذکور پس از توزیع سبد کالا در میان مردم، بارها آن را جانشینی برای یارانه نقدی عنوان کردند تا از این طریق اذهان مردم را برای حذف یارانه آماده کنند.

اما چه شده که کابینه روحانی که با انواع تصمیمات اقتصادی لیبرالیستی – از واردات کالاهای لوکس گرفته تا خودروهای خارجی – جای خود را در قلب متمولان و سرمایه داران باز کرده، ناگهان حامی مستضعفان شده است؟!

آیا دولت از دیدگاه های اقتصادی خود کوتاه آمده؟ اگر به نظر دولت یارانه نقدی برای کشور مضر است و به قول وزیر اقتصاد، هر ماه برای پرداخت آن “مصیبت” دارد، چرا پس از سه سال حضور در پاستور، آن گونه که خود می خواهد به حذف یارانه بگیران – چه ده میلیون، چه ۲۴ میلیون و چه کل یارانه نقدی – دست نمی زند؟

شاید بتوان دلیل این موضوع را به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ربط داد؛ جایی که حسن روحانی با عدم تحقق بسیاری از وعده های اقتصادی خود پس از توافق هسته ای، اطمینانی از پیروزی مجدد ندارد؛ چه آنکه انتخابات مجلس دهم نیز نیز نشان داد به جز تهران، حتی در کلانشهرهای دیگر هم توفیق چندانی نصیب حامیان دولت نشده است.