“هم‌خانگی بدون ازدواج” جرم نیست!/ به کجا می‌رویم؟
“هم‌خانگی بدون ازدواج” جرم نیست!/ به کجا می‌رویم؟

نشستی در دانشگاه تهران برگزار شده که در بخشی از آن از اینکه “هم‌خانگی دختر و پسر بدون ازدواج شرعی” جرم محسوب نشود، حمایت شده است. این نشست با عنوان “هم زیستی بدون ازدواج” بعداز ظهر دیروز برگزار شد و در آن، یک استاد دانشگاه به نام محسن برهانی گفت: هرگونه دخالت در حریم خصوصی، […]

نشستی در دانشگاه تهران برگزار شده که در بخشی از آن از اینکه “هم‌خانگی دختر و پسر بدون ازدواج شرعی” جرم محسوب نشود، حمایت شده است.

این نشست با عنوان “هم زیستی بدون ازدواج” بعداز ظهر دیروز برگزار شد و در آن، یک استاد دانشگاه به نام محسن برهانی گفت: هرگونه دخالت در حریم خصوصی، نوعی مداخله در لایه های پنهان تر شخصیت افراد جامعه است. از همین رو همه فرآیندهای کیفری از جرم انگاری گرفته تا کشف، تعقیب و رسیدگی به جرایم همگی باید به گونه ای طرح شود که مستلزم نقض حریم خصوص نباشد. به این منظور باید به جرایم در خلوت، وصف جرایم خصوصی و قابل گذشت را داد. عمومی قلمداد کردن این جرایم به معنای تجویز، پیگیری و تعقیب آن با قطع نظر از شکایت شاکی خصوصی، خود به نقض حریم خصوصی افراد می انجامد. از این رو بهتر است تصمیم درباره حق خلوت افراد را به خود آنها بسپاریم.

۲۷۰۹۵۱_۶۰۴

او ادامه داد: ازدواج سفید ماهیتی کاملا خصوصی داشته و در خلوت افراد شکل می گیرد. هرچند ابعاد و آثار اجتماعی بر آن بار می شود. از جمله مشکلات طبیعی استفاده از حقوق کیفری برای اجرای اخلاق، نقض حریم خصوصی است که باید به آن توجه کرد. به عنوان نتیجه گیری در دیدگاه فقه امامیه احترام به حریم خصوصی افراد و لزوم وارد نشدن به مسایل شخصی و حریم خصوصی افراد مورد تأکید قرار گرفته است، مگر در چند مورد استثنا. مقوله ازدواج سفید از این مستثنیات نیست و ظاهرا ورود دولت و جرم انگاری و اتخاذ تدابیر نظارتی که مستلزم مداخله در حریم خصوصی افراد است به هیچ عنوان مجاز شمره نشده است.

البته نظر دیگر سخنرانان این نشست متفاوت بود اما آنچه مورد سوال است اینکه نتیجه چنین اظهاراتی که در آن از نظر حقوقی از “هم خانگی بدون ازدواج” حمایت می شود آیا چیزی جز حمایت از اصل “هم خانگی بدون ازدواج” است؟

چگونه است که در یک محفل دانشگاهی و علمی، پدیده غیرقابل توجیه مذکور، آن هم با اتکا به نظام حقوقی کشور (!) جرم تلقی نمی شود؟! آیا در این صورت نباید قوانین مربوطه شفاف تر شوند؟ چه کسی است که منکر اثرات اجتماعی این پدیده شوم شود و آن را صرفا مبحثی “خصوصی” قلمداد کند که هیچ ارتباطی با کلیت جامعه ندارد؟

اصطلاح “ازدواج سفید” که از مدت ها پیش، به جای هم خانگی بدون ازدواج، رواج یافته خواه ناخواه از قبح این پدیده اجتماعی شوم کاسته و در این شرایط، حمایت های حقوقی از این پدیده، جای هیچ توجیهی ندارد.