ریشه بی‌نظمی‌های ترافیکی تبریز چیست؟
ریشه بی‌نظمی‌های ترافیکی تبریز چیست؟

اسب سواری و استفاده از حیوانات در ابتدا گزینه‌ای بود که بشر برای حمل و نقل خود انتخاب کرد و بعد از آن نیز با اختراع قاری‌ها و چرخ‌ها، مسیری بس طولانی را برای پیشرفت در این عرصه باز کردند؛ چرا که بعد از اختراع قاری‌ها، ماشین‌ها و بعد از نیز هواپیما‌ها اختراع شدند. این […]

۸۳۵۶۲اسب سواری و استفاده از حیوانات در ابتدا گزینه‌ای بود که بشر برای حمل و نقل خود انتخاب کرد و بعد از آن نیز با اختراع قاری‌ها و چرخ‌ها، مسیری بس طولانی را برای پیشرفت در این عرصه باز کردند؛ چرا که بعد از اختراع قاری‌ها، ماشین‌ها و بعد از نیز هواپیما‌ها اختراع شدند.

این پیشرفت تاثیر زیادی در زندگی انسان‌ها و به ویژه در گسترش و پیشرفت جوامع ایفا کرد؛ از این رو لازم بود که بشر فرهنگ استفاده از این ماشین‌آلات را فراگرفته و در جامعه رعایت کند؛ چرا که عدم رعایت فرهنگ استفاده از این نوع ابزارها ناهماهنگی‌های زیادی را در جامعه رقم خواهد زد.

ترافیک شهری و رفتارهای نادرست ترافکیی امروزه مسئله‌ای‌ است که شاید متعاقبا موجب بروز مشکلات زیادی شده است؛ آلودگی هوا و همچنین آلودگی‌های صوتی، تصادفات، بی‌نظمی‌های موجود در خیابان‌ها و… از جمله مواردی هستند که در اثر بی‌توجهی به هنجارهای ترافیکی به وجود آمده است.

کافیست گذر خود را به سمت خیابان‌هایی بیندازیم که محل تلاقی و رفت و آمد خیل عظیمی از ماشین‌ها هستند، اینجاست که مسئله روشن می‌شود و به حجم عظیمی از بی‌قانونی‌ها، ناراحتی‌های عصبی، تصادفات و… برخورد می‌کنیم.

سوال اینجاست، که چه چیزی موجب این همه بی‌نظمی و بی‌قانونی شده است؟! آیا مردم در این میان مقصرند یا قوانین ترافیکی؟!

“آموزش” بهترین راه برای کنترل ناهنجاری‌های ترافیکی است

یک روانشناس در این خصوص  می گوید : عامل انسانی تنها یکی از مواردی است که در تصادفات و مشکلات ترافیکی نقش دارد؛ حالت‌های روحی و روانی فرد، آموزه‌های ترافیکی و همچنین ویژگی‌های هیجانی و هوشمندی فرد از جمله مواردی است که  عامل انسانی را در بروز تصادفات و بی‌نظمی‌های رانندگی رقم می‌زند.

حسن صبوری مقدم ادامه داد: انسان‌ها از لحاظ شخصیتی تفاوت دارند؛ برخی افراد هنجارگریز هستند و به اخلاقیات و ارزش‌ها توجهی نمی‌کنند در نتیجه این‌گونه افراد در برخورد با قوانین و هنجارهای رانندگی نیز قانون گریز بوده و هنجار شکنی خواهند کرد.

وی افزود: رعایت هنجارهای ترافیکی، بسته به حالات روحی و روانی فرد و همچنین ریشه در حالات هیجانی وی مثل خشم، خلق و خوی روحی، اندوه  … دارد و این حالات نیز متقابلا تاثیر سوء بر فرآیند رانندگی شخص به جای می‌گذارد.

وی گفت: شخصی که اقدام به رانندگی می‌کند باید توجه داشته باشد که آیا از لحاظ هیجانی و روحی در شرایط مناسبی قرار دارد یا خیر، و پس از آن اقدام به رانندگی نمایند؛ چرا که هر گونه حالت روانی بر نحوه‌ی رانندگی فرد و متعاقبا در زیاد کردن ترافیک شهری و همچنین تصادفات نقش خواهند داشت.

این روانشناس اظهار کرد: علاوه بر عامل انسانی، کم بودن عرض برخی خیابان‌ها، کیفیت خودروها و .. در بروز ناهنجاری ها و همچنین بی‌نظمی‌های رانندگی تاثیر دارند.

وی در خصوص برخوردهایی که در ترافیک‌های سنگین و یا تصادفات بین رانندگان اتفاق می‌افتد، گفت: استرس و برخوردهایی که در جریان ترافیک اتفاق می‌افتد تنها به علت سنگین بودن ترافیک نیست؛ بلکه مشکلات خانوادگی، فشار روحی راننده، افسردگی و … در به وجود آمدن این برخوردها نقش موثری دارند.

وی گفت: آموزش بهترین راهی است که توسط آن می‎توان در فرد رفتارهای درست را جایگزین رفتارهای غلط کرد؛ از این رو باید از ابتدا این نوع آموزش‌ها از مدارس شروع شوند و افراد باید از دوران کودکی قانون‌مند و اخلاق‌مدار تربیت شوند و همچنین در طول گرفتن گواهی‌نامه نیز، باید فرصت و آموزش‌های بیشتری لحاظ شود.

وی ادامه داد: رانندگانی که از لحاظ روحی در شرایط مناسبی نیستند باید از رانندگی خودداری کرده و یا اگر در وسط جاده دچار ناراحتی روحی شدند، توقف کرده و علل ناراحتی خود را پیدا کرده و حل نمایند، چرا که ممکن است کم‌ترین بی‌توجهی در این خصوص نتایج تلخی را به بار بیاورد.

سدمعبر و تخلفات ساکن ترافیکی در داخل شهر و سرعت بالا در حاشیه شهر از جمله بیشترین تخلفات مردم تبریز می‌باشد

رئیس پلیس راهور شهرستان تبریز در خصوص تخلفاتی که در شهر تبریز بیشتر انجام می‌شود، اظهار کرد: در سطح شهر سدمعبر و تخلفات ساکن ترافیکی بیشتر است و همچنین در حاشیه شهر نیز سرعت غیرمجاز بسیار است که با دوربین‌های ثابت و سیار کنترل می‌شوند.

سرهنگ رحیم میرزا‌خانی در خصوص علت تصادفاتی که در اوایل فروردین منجر به جرح و مرگ شده‌اند، گفت: به علت اینکه در روزهای نخست فروردین مردم بیشتر در مسافرت بوده‌اند؛ در داخل شهر به علت خلوت بودن، سرعت بالا و عدم توانایی در کنترل خودرو، بیشترین حوادث جرح را منجر شده‌اند.

وی گفت: کاهش سوانح راهنمایی و رانندگی، کنترل تخلفات و برخورد با متخلفان از جمله اهداف راهنمایی و رانندگی شهرستان تبریز است که در تلاشیم این امر به طور کامل محقق شود.

وی در توصیه‌ای به رانندگان اظهار کرد: تا حدامکان در هسته‌ی مرکزی شهر با وسیله نقلیه شخصی رفت و آمد نکرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و همچنین در حاشیه شهر و مخصوصا در مسیرهای جاده سنتو، جاده تهران و جاده هایی که در آن‌ها خطر تصادف وجود دارد نیز سرعت خود را کنترل کرده و با سرعت مطمئنه تردد نمایند.

طرح سیمای ترافیکی به منظور کنترل ترافیک شهری در حال اجراست

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، در خصوص برنامه‌های این سازمان به منظور کنترل ترافیک داخل شهری، اظهار کرد: طرح جهات ترافیکی در برخی از تقاطع‌ها مخصوصا در تقاطع میدان نماز ساماندهی خواهد شد.

محمد حسین اسحقی ادامه داد: ۲۵ مورد از تقاطع‌های اصلی که به چراغ راهنمای هوشمند مجهز نبوده‌اند، در طی امسال مجهز خواهند شد و همچنین تعداد دوربین‌های کنترل ترافیک از تعداد تقریبی ۱۱۰ عدد به ۳۰۰ عدد خواهد رسید.

وی افزود: در هشت مسیر اصلی برخی از تقاطع‌ها، دوربین‌های کنترل سرعت نصب خواهد شد و همچنین به منظور کنترل ترافیک شهری، در حال عقد قرارداد با پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص در اختیار گذاشتن ۱۰۰ نفر پلیس یار در خدمت راهنمایی رانندگی در مسیرهای اصلی هستیم.

وی در خصوص آموزش‌های عمومی و ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی، گفت: برای فرهنگ‌سازی ترافیکی “طرح سیمای ترافیکی” در حال اجراست که به مصاحبه با مردم در خصوص مشکلات ترافیکی پرداخته و همچنین در سه “مرکز آموزش ترافیکی” به کودکان و دانش‌آموزان، فرهنگ ترافیکی را به آنان آموزش می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز ادامه داد: در خصوص فرهنگ‌سازی رفت و آمد داخل شهری یک سری طرح‌های فرهنگی و مسابقه‌ی عکاسی و همچنین مسابقات کاریکاتور در خصوص فرهنگ ترافیکی برگزار می‌شود.

وی گفت: در برخی از تقاطع‌ها، طرح اصلاحات هندسی و مسیر اعمال خواهد شد و همچنین نصب تابلو راهنمای مسیر، تابلوهای هشداری و اطلاعاتی، نصب تابلو راهنمای اماکن تاریخی، خط‌کشی خیابان‌ها،طرح مکانیزاسیون دوچرخه‌سواری، سازماندهی پارکینگ‌ها و… از جمله مواردی است که در طی امسال در داخل شهر اعمال خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مهم‌ترین گزینه‌ای است که می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری کند و سطح شهر را از این همه بی‌نظمی نجات دهد؛ پس جای تامل است که رانندگان در این خصوص بیشتر توجه کرده و این جمله را همیشه در نظر داشته باشند که “دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است”.