سیب تو‌سرخ نمین در گمنامی
سیب تو‌سرخ نمین در گمنامی

شاید تا به حال خیلی از ما ها سیبی که علاوه بر پوست، گوشت آن هم سرخ باشد را ندیده باشیم این نوع سیب جزو نادرترین نوع میوه‌ها است که در نقاط بسیار محدودی از دنیا وجود دارد. در ایران این نوع سیب در منطقه شاهرود استان سمنان و نمین در استان اردبیل یافت می‌شود. […]

۱۹۸۳۶

شاید تا به حال خیلی از ما ها سیبی که علاوه بر پوست، گوشت آن هم سرخ باشد را ندیده باشیم این نوع سیب جزو نادرترین نوع میوه‌ها است که در نقاط بسیار محدودی از دنیا وجود دارد. در ایران این نوع سیب در منطقه شاهرود استان سمنان و نمین در استان اردبیل یافت می‌شود. نمین بیشتر به شهر آلبالو شهرت دارد اما سیب تو سرخ نمین نیز میوه‌ای با ارزش و سودمند است که در صورت توجه بیشتر می‌تواند از نظر درمانی و اقتصادی سودمند باشد.

بنابر اظهار اهالی نمین درخت این نوع سیب کمیاب از قدیم الایام در باغچه‌ها و خانه‌باغ‌های نمین وجود داشته و از اندازه‌ای نسبتاً درشت نسبت به دیگر سیب‌های بومی منطقه دارد و دارای مزه‌ای ترش است.

 صمد صمدی یکی  از اهالی منطقه نمین در مورد این نوع سیب یادآور شد: سیب سرخ یا سیب « در قرمز »  علاوه بر شهر نمین در روستاهای میناباد، جید و قشلاقچای نوشنق نیز وجود دارد و بصورت قلمه زدن تکثیر می‌شود.

سید شیوا اسبقیان دارو‌ساز و دکتری تخصصی گیاهان داروئی در این خصوص تصریح کرد: سیب تو سرخ یا Redlove نه تنها دارای یک پوسته قرمز رنگ است بلکه درون آن نیز کاملا سرخ است و بطور معمول تا نزدیک به دو برابر سیب‌های معمولی داری ماده ضد سرطان آنتی اکسیدان است و می‌تواند به عنوان یک ماده داروئی کاملا طبیعی و ارگانیک مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: این نوع از سیب علاوه بر پوست و گوشت سرخ دارای دانه‌‌های سرخ رنگ نیز می‌باشد و قسمت‌های بریده ‌شده آن برخلاف سایر سیب‌ها در مجاورت هوا سیاه نمی‌شود و از این حیث برای درست کردن سالاد میوه‌ نیز مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش رسانه‌ها از تولید این نوع سیب توسط شخصی بنام « مارکوس کوبرت » سوئیسی در مزرعه شخصی خود خبر دادند و اعلام کردند که این محقق پس از صرف بیست سال کار تحقیقاتی و بدون استفاده از تکنیک‌های اصلاح  ژنتیکی و تنها با استفاده از پیوند گونه‌های متمایز میوه‌ها بصورت کاملاً طبیعی موفق به این گونه از سیب شده است. در حالی که از سالیان بسیار دور پدرانمان در شهر نمین درخت همین سیب را کاشته و پرورش می‌داده‌اند و اکنون نیز در باغچه‌های نمینی‌ها وجود دارد و میوه آن در اواخر تابستان برداشت و مورد استفاده مردم قرار  می‌گیرد.

اسبقیان با اشاره به ادعای آن محقق اضافه کرد: اکنون این نوع سیب در دنیا به نام انگلیس شناخته می‌شود و امتیاز تولید و فروش نهال آن در انحصار شرکت انگلیسی «ساتنز»  است که طبق گزارش خبرگزاری دیلی میل با قیمتی ۲۴٫۹۵ پوند به‌فروش می‌رسد و تولید و عرضه میوه آن نیز در انحصار شرکت « لوبریا » یکی از بزرگ تولید‌کنندگان میوه در جهان است.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه سیب تو سرخ نمین در گمنامی به‌سر می‌برد و در صورت انجام حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و محققین می‌توان اقدام به تکثیر و حفظ این ذخیره ارزشمند ژنتیکی منطقه کرد و از منافع سرشار اقتصادی آن نیز بهره جست. در این زمینه مسئولان کلان استانی و بخصوص ادارات ذی‌ربط نظیر منابع طبیعی در جهت حفظ این گونه ارزشمند گیاهی و جهاد کشاورزی در زمینه تکثیر و تولید و تجاری سازی آن می بایست همت کنند.