حق الناسی که در حال فراموشی است…
حق الناسی که در حال فراموشی است…

در طول تاریخ زنان در دفاع و صیانت از حریم خانه نقش مهمی داشته و حتی در این مورد بر مردان خود نیز تاثیر گذاشته‌اند؛ هرچند در گذشته بیشتر در فضای خانه‌ها مردان تسلط بیشتری داشته‌اند، اما همواره زنان بیشترین تاثیر را بر روی تربیت و رفتار افراد خانه داشته‌اند. امروزه شرایط در جامعه ایرانی […]

۸۳۵۰۰در طول تاریخ زنان در دفاع و صیانت از حریم خانه نقش مهمی داشته و حتی در این مورد بر مردان خود نیز تاثیر گذاشته‌اند؛ هرچند در گذشته بیشتر در فضای خانه‌ها مردان تسلط بیشتری داشته‌اند، اما همواره زنان بیشترین تاثیر را بر روی تربیت و رفتار افراد خانه داشته‌اند.

امروزه شرایط در جامعه ایرانی اسلامی ما به گونه‌ای شده است که تقریبا در تمامی مکان‌ها، افرادی به چشم می‌خورند که به هیچ توجهی به حجاب و تاثیرات آن بر جامعه و افراد آن، چهره‌ای غربی و اروپایی به خود داده و حتی با اعتماد به نفس بیشتری فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

چیزی که بیش از هرچیز فکر را آشفته کرده و ذهن را به سوال وامی‌دارد، وجود اشخاصی است که با داشتن اعتقاد عمیق قلبی به حجاب و عواقب آن از رعایت این فریضه‌ی دینی شانه خالی می‌کنند؛ جای سوال اینجاست که چرا مردمان مسلمان ما که دارای عمیق‌ترین و کامل‌ترین دین در دنیا هستند، خود را مثال کسانی می‌کنند که در بی دینی‌ها شهره‌‌اند؟!

 برخی افراد بدحجاب، در جامعه اسلامی ما، به گونه‌ای نوع پوشش و رفتار خود را با عصر حاضر منطبق دیده و اظهار می‌کنند که دیگر جامعه عوض شده و این اعتقاد قلبی است که مهم است و نه ظاهر انسان، و به گونه‌ای رفتار خود را عادی نشان می‌دهند که گویی رفتارشان هیچ تاثیری بر جامعه نخواهد گذاشت.

بر اساس نظرات کارشناسان امر؛ رفتار تمامی اعضای جامعه حتی کوچکترین عضو آن تاثیر زیادی بر رفتار دیگران می‌گذارد؛ چراکه انسان موجودی اجتماعی است و از جامعه و رفتارهای موجود در آن بیشترین تاثیر را می‌گیرد.

کافیست چرخی یک ساعته در شهر بزنیم، اینجاست که به موارد زیادی از بی‌حجابی‌ها و بی‌عفتی‌ها برمی‌خوریم که حتی مادران در کنار فرزندان خود و بی‌هیچ توجهی به آینده‌ی کودک و تاثیر پذبری وی، رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که دیدن چنین مناظری در یک جامعه‌ی اسلامی انسان را به تاسف وامی‌دارد.

بعضی از زنان به علت عدم آگاهی، بد حجاب می‌شوند

یک کارشناس مسائل مذهبی در این خصوص اظهار کرد: بعضی از زنان به علت عدم آگاهی و عدم شناخت کافی از حجاب و نتایج آن، از رعایت آن کوتاهی کرده و تنها حجاب را یک پوشش می‌بینند که فقط ظاهر را می‌پوشاند.

حجت الاسلام رحیم هم‌زبان افزود: حجاب تنها یک نوع پوشش نیست، چرا که بر روحیات و روان شخص نیز تاثیر مثبتی گذاشته و به او عزت نفس می‌دهد و با حفظ لطایف و جذابیت‌های زنانه، روح و روان زن را از آلودگی‌ها و آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: عدم شناخت کافی از فلسفه‌ی حجاب و ضعیف بودن سیستم تربیتی در خانواده‌ها و جامعه، و همچنین تبلیغاتی که دشمن برای نفوذ و سیطره بر زنان محجبه می‌کند، همگی جزو عواملی هستند که بی‌توجهی به حجاب را در جامعه رقم زده‌اند.

وی بیان کرد: در هر کجای دنیا که به مسائل دینی و بخصوص به حجاب و عفت بی‌توجهی شود، مسائل اخلاقی در آنجا تخریب شده و فساد اخلاقی به بار می‌آید؛ از این رو باید نسبت به این مسائل توجه کرده و رعایت کنیم تا جامعه دچار فساد اخلاقی نشود.

چنانچه مشاهده می‌شود، دانشگاه‌ها نیز از این امر مستثنا نبوده و حتی با جود قوانینی که در دانشگاه‌های کشور مبنی بر رعایت حجاب وجود دارد، دانشجویان نسبت به آن بی‌توجه بوده و جو دانشگاه را با پوشش و رفتارهای نامناسب تحت تاثیر قرار می‌دهند.

هم‌زبان با اشاره به وضع حجاب در دانشگاه‌ها ابراز کرد: وضعیت حجابی که امروزه در دانشگاه‌ها وجود دارد، موجب می‌شود تا فکر دانشجویان از علم‌آموزی غافل شده و بیشتر به مسائل جنسی منعطف شود؛ چرا که بین زن و مرد جاذبه وجود درد و اگر حریم عفت و حجاب رعایت نشود جه بسا که موجب فساد و گناه بین جوانان شود.

وی با اشاره به تاثیر حجاب بر شخصیت خود زن، اظهار کرد: عدم رعایت حجاب به مرور زمان بر شخصیت فرد تاثیر گذاشته و سبب می‌شود که وی دچار بی‌عفتی و بی‌حیایی شده و به فردی مبتذل تبدیل شود.

وی تاکید کرد: برای صیانت از حجاب و تبیین فلسفه‌ی آن در جامعه، باید به افراد در این خصوص آموزش و آگاهی‌های لازم داده شود و همچنین در تربیت صحیح فرزندان نیز دقت فراوانی مبذول شود؛ چرا کودکان از رفتار و گفتار بزرگان به سرعت تاثیر پذیرفته و آینده‌ی خود را  نیز طبق همین آموخته‌ها می‌سازند.

طبق پیشگویی جامعه‌شناسان غربی، نصف مردم اروپا تا سال ۲۰۵۰ مسلمان می‌شوند

یک استاد اخلاق و اندیشه‌ی اسلامی، اظهار کرد: امروزه دشمنان اسلام در فضای مجازی و با فعالیت بیش از ۲۰۰ شبکه‌ی ماهواره‌ای و همچنین بیش از دو میلیون سایت علیه جمهوری اسلامی ایران و مبانی اندیشه و اعتقاد مردم ، در تلاش هستند تا اعتقادات مردم را سست کرده و بر آنها سیطره پیدا کنند.

علی‌رضا جوادی فام، ادامه داد: بسیاری از جامعه شناسان غربی پیش بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ نصف مردم اروپا، مسلمان خواهد شد؛ از این رو دشمن احساس خطر کرده و درصدد است با نفوذ در جهان اسلام مانع از تحقق این پیشگویی شده و از گسترش دین اسلام جلوگیری کند.

وی بیان کرد: دشمنان ما معتقدند تنها راه نفوذ بر اعتقادت اسلامی و تضعیف آن، حذف حجاب و عفت از وجود زنان مسلمان است؛ از این رو اولین هدفی که دشمن دارد ایجاد تغییر در رفتار و شخصیت زنان مسلمان و تضعیف باورها و اعتقادت آن‌هاست.

وی گفت: دشمنان با این عقیده که اگر بتوانیم حجاب را در جامعه‌ی ایرانی تضعیف کنیم، به دنبال آن عفت و غیرت نیز در جامعه تضعیف شده و اعتقادات و ایمان مردم نیز سست خواهد شد.

جوادی فام افزود: دشمن با القای مفاهیمی چون “عقب ماندگی” بر باورها و اعتقادات مسلمانان، و همچنین با تبلیغ فرهنگ مدگرایی سعی در تضعیف اعتقادات ما داشته، و همچنین با ارئه‌ی فیلم‌هایی که از جذابیت جنسی برخوردارند، سن بلوغ جنسی را حتی به سنین ۵ سالگی هم رسانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دشمنان، خود افراد نیز در تضعیف حجاب تاثیر داشته‌اند، افزود: افراد نیز به دلیل ضعف در خودشناسی و خداشناسی و همچنین عدم رعایت دستورات الهی این ضعف را در باورهایشان به وجود آورده‌اند و نسبت به رعایت مسائل مذهبی بی‌تفاوت شده‌اند.

حجاب حق الناس است

وی با بیان اینکه، حجاب حق الناس است، اظهار کرد: برای رعایت حجاب در جامعه باید به بحث خداشناسی عمیق توجه کرده و به تکالیف دینی و مذهبی خود عمل کنیم و همچنین در جامعه نیز با انصاف و وجدان رفتار کنیم؛ چرا که حجاب نه تنها یک بحث شخصی نیست بلکه یک حق الناس است.

این استاد اخلاق و اندیشه‌ی اسلامی، در خصوص عواقب بدحجابی در جامعه، بیان کرد: مفاسد اخلاقی، بی بند و باری، کاهش بلوغ جنسی و همچنین تزلزل در بنیان مقدس خانواده از جمله مواردی است که از عدم توجه به حجاب در جامعه ناشی می‌شود.

وی گفت: بی‌حجابی در دانشگاه‌ها نیز موجب می‌شود، دانشجویان دچار حواس پرتی شده و نتوانند فکر خود را معطوف به علم‌آموزی کنند و همچنین باعث می‌شود که از انجام وظیفه‌ی دانشجویی خود غافل بمانند.

ظاهر شدن با پوششی ناهنجار در جامعه ریشه در مسائل شخصیتی، عقده‌های روانی و خودنمایی فرد دارد

یک روانشناس در خصوص علل روانی عدم رعایت حجاب، اظهار کرد: شخصیت هر فرد قبل از این که در یک جامعه شکل بگیرد در داخل خانواده و متناسب با فرهنگ و رفتارهای همان خانواده شکل می‌گیرد؛ پس در نتیجه شخصیت هر فرد منطبق با خانواده‌ی اوست.

صالح قلی‌پور اظهار کرد: از منظر روانشناسی، حجاب نیز مانند دیگر مسائل یک رفتار است؛ وقتی یک رفتار در داخل خانواده مورد تشویق و تقویت قرار بگیرد در نتیجه آن رفتار تقویت شده و فرد نیز از داشتن چنین رفتاری احساس خوشایندی خواهد داشت.

وی افزود: اگر بدون اینکه فرد را از فلسفه و نتایج حجاب باخبر کنیم، این رفتار بر فرد تحمیل شود موجب خواهد شد که فرد در دوران بلوغ یا در دوره‌های ورود به دانشگاه که دوره‌ی تشکیل هویت فرد می‌باشد، بامشکل مواجه شده و دست به انکار این موضوع بزند.

وی با اشاره به این که حجاب در کشور ما یک هنجار است، اظهار کرد: فردی که با پوششی ناهنجار در جامعه ظاهر می‌شود، ممکن است این رفتار ریشه در مسائل شخصیتی، عقده‌های روانی، خودنمایی فرد داشته باشد؛ چرا که این رفتار در جامعه یک هنجار است و عدم رعایت آن از دیدگاه جامعه غیرقابل قبول است.

این روانشناس در خصوص برخورد با عدم رعایت حجاب در دانشگاه‌ها، بیان کرد: برای تاثیر گذاشتن روی یک فرد ابتدا باید فرد را قبول کنیم و به انسانیت وی ارزش قائل شویم، از این رو فرد تلاش خواهد کرد که رفتار و پوشش مناسب‌تری در برخورد با ما داشته باشد.

بر اساس این گزارش؛ عدم رعایت حجاب در جامعه نه تنها بر شخصیت خود فرد آثار سوء برجای می‌گذرد بلکه در جامعه و افراد آن نیز تاثیر منفی گذاشته و همچنین تکرار این نوع رفتارهای ناهنجار، سبب ترویج عادات و رفتارهای غلط در جامعه شده و جو عمومی جامعه را نیز به هم می‌ریزد.

از این رو، باید در رفتارهای خود دقت کرده و سعی در اصلاح آنها برآییم؛ زیرا زنان در یک جامعه تاثیر زیادی داشته و بیشتر از مردان می‌توانند فضای جامعه را تغییر دهند؛ چرا که زن در وهله‌ی اول به عنوان همسر بر روی شوهر خود تاثیر زیادی داشته و در مراحل بعدی نیز به عنوان مادر در تربیت و رفتار فرزندان تاثیر زیادی خواهد داشت.

کودکان از همان بدو تولد می‌بینند و یاد می‌گیرند، یک مادر نیز از همان سنین کودکی باید مراقب فرزندش باشد تا از افراد و رفتارهای مناسب تاثیر نپذیرد هرچند طبق علم روانشناسی، درصدی از تربیت کودکان به صورت ناخواسته از عوامل دیگر (منفی و مثبت) تاثیر می‌پذیرد و اگر جدیت و تلاش مادران در جهت زمینه‌سازی و تشویق کودکان به آموزه‌های اصیل دینی و اخلاقی نباشد به راحتی آلوده به فرهنگ‌ها و رفتارهای غلط خواهد شد و رفته رفته نیز با همان زمینه‌ی نامناسب فکر و اعتقاد کودک رشد و گسترش می‌یابد.

بنابراین یک زن باید موقعیت حساس خود را در خانه و همچنین در جامعه درک کند و سعی در بهبود رفتارها و فرایض خود کند و همیشه به این نکته توجه داشته باشد که چشمان هوشیار فرزندش نظاره‌گر اوست.