اگر برجام نبود بدبخت می‌شدیم؟!
اگر برجام نبود بدبخت می‌شدیم؟!

حسن روحانی که از آغاز فعالیت خود، معطل ماندن همه امور اقتصادی و غیراقتصادی کشور را به تحریم ها نسبت داده بود، پس از حصول توافق با ۵+۱، تمامی تلاش خود را به کار برده تا برجام را “فرشته نجات” کشور معرفی کند. او در یکی از آخرین اظهارات خود در تقدیس برجام، گفته است: […]

حسن روحانی که از آغاز فعالیت خود، معطل ماندن همه امور اقتصادی و غیراقتصادی کشور را به تحریم ها نسبت داده بود، پس از حصول توافق با ۵+۱، تمامی تلاش خود را به کار برده تا برجام را “فرشته نجات” کشور معرفی کند.

او در یکی از آخرین اظهارات خود در تقدیس برجام، گفته است: “کسانی دوست دارند در مورد برجام بحث کنند، فراموش کرده اند که اگر برجام نبود امروز نمی توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم.”

رییس دولت تدبیر و امید در تشریح دلیل این ادعای خود توضیح داده “در آغاز دولت تدبیر و امید غربی ها تصویب کرده بودند که فروش یک میلیون بشکه نفت ایران را بیست درصد کاهش دهند و به صفر برسانند. آنها می خواستند قدرت و نقش ایران را در صحنه انرژی به صفر برسانند و ما را از این صحنه به طور کامل حذف کرده بودند.”

فارغ از اظهارات پیشین روحانی درباره برجام که همه آنها مستقیم و غیرمستقیم آنچه را دولت از آن به عنوان “برکات” توافق هسته ای یاد می کند، پیش کشیده اند، ادعای اخیر روحانی با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست. مجموعه اظهارات رییس جمهور و سایر مسئولان اقتصادی دولت چنین وانمود می کند که گویی اگر برجامی در کار نبود، امروز امکان ادامه نفس کشیدن برای کشور وجود نداشت!

دلیل روحانی برای صفر شدن صادرات نفت ایران، نقشه و برنامه غربی هاست؛ سوالی که وجود دارد این است که آیا از نظر رییس جمهور، دولت ایران توانایی هیچ واکنش و پاتکی به خرابکاری های غرب ندارد؟ آیا هر نقشه ای غرب درباره ایران در ذهن دارد بی کم و کاست عملی می شود و دولت های ایران راهی برای مقابله با آنها ندارند؟

از سوی دیگر، بر خلاف آنچه دولتمردان تصور می کنند، منافع قدرت های پوشالی دنیا در قبال تحریم ایران همگی همسو نیست. به طوری که نمی توان مثلا سود بردن آمریکا از تحریم ایران را به معنای منفعت روسیه دانست. از همین رو، تشکیل چنین اتحادی علیه کشور ولو به دلیل مسائل اقتصادی جهانی هم که شده، امری دور از تصور بود.

دلیل دیگر اینکه، دنیا به نفت ایران محتاج است؛ اقتصاد کشورهای پیشرفته مستقل از نفت نیست و حتی اگر یکی دو کشور در مقطع زمانی خاصی بتوانند از نفت چشم پوشی کنند، این اتفاق در مورد دیگر کشورها و نیز در زمان طولانی قابل تصور نیست. بر خلاف آنچه دولت تصور می کند، غربی ها به دنبال صادر نشدن نفت ایران نیستند؛ اتفاقا آنها به دنبال به چنگ آوردن نفت ایران با قیمت ارزان هستند؛ هدفی که امروزه تا حد زیادی به آن رسیده اند!