تبریز ۲۰۱۸؛ فرصت یا تهدید
تبریز ۲۰۱۸؛ فرصت یا تهدید

انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ مثل اینکه به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است؛ در اوایل شیرازی‌ها به این انتخاب اعتراض کردند. در هر حال در این زمینه باید تمام شهروندان کشور و در راس آنها دستگاه‌های ذی‌ربط، مدیران و مسئولان کل کشور در جریان باشند و این انتخاب […]

۱۳۹۲۰۳۲۴۰۰انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ مثل اینکه به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است؛ در اوایل شیرازی‌ها به این انتخاب اعتراض کردند.

در هر حال در این زمینه باید تمام شهروندان کشور و در راس آنها دستگاه‌های ذی‌ربط، مدیران و مسئولان کل کشور در جریان باشند و این انتخاب به نوعی برای همه ملت ایران افتخار‌انگیز باشد که یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران به آن دست یافته است؛ این امر فرصت خوبی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان و در راس آنها آذربایجان و تبریز است.

*شهرهای برتر گردشگری ایران

ستاد هماهنگی خدمات سفر به زودی سه کلانشهر، سه شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و سه شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور را به عنوان شهرهای برتر گردشگری در نوروز ۹۵ انتخاب و معرفی خواهد کرد، که در این میان مرکز منطقه آزاد ارس و به عبارت دیگر شهر جلفا نیز در بخش شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به عنوان کاندیدای آذربایجان‌شرقی معرفی شده است.

اما با وجود آنکه تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام انتخاب شده، اسمی از کلانشهر تبریز در بین شهرهای برتر گردشگری ایران نیست.

*از تبریز ۲۰۱۸ بیاموزیم

در این میان در واقع سئوال اصلی با طرح این موضوع از سوی مسئولان و متولیان این حوزه این است که آیا با وجود این وضعیت به خصوص در استان می‌توان در آینده نزدیک به انتخاب تبریز در سال ۲۰۱۸ به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی امیدوار شد.

از سوی دیگر این پرسش مطرح می‌شود که تبریز شهر اولین‌ها چگونه می‌خواهد خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد. آیا زیرساخت‌های لازم شهری، زیبایی و جذابیت در سیمای شهر و در این میان بسترهای لازم رشد و توسعه در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها فراهم شده است و یا اینکه باید منتظر این زیرساخت‌ها شد.

* تبریز ۲۰۱۸ از چندرنگی تا یکرنگی

سئوالات بی‌شماری در این خصوص مطرح است، اینکه آیا تبریز همچنان شهر اولین‌ها در بین شهرهای کشورمان در زمینه‌های مختلف پیشتاز است؟ و دیگر اینکه مدیران و مسئولان شهری شهر اولین‌ها با وجود برخی مشکلات در حوزه شهری و اجتماعی در این شهر در آینده نزدیک چه نسخه‌ای را برای انتخاب مجدد این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، بهترین، سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین شهر ایران پیچیدند؟

به عبارت دیگر آیا شهر تبریز همچنان زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران است؟ و پرسش آخر اینکه چرا شهر تبریز با این همه ظرفیتی که از آن نام برده می‌شود مستحق نامزدی و قرار گرفتن در میان سه کلان شهر برتر گردشگری ایران نبوده است؟

نظر به اهمیت مسئله نامزدی و انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸ و به ویژه نحوه دفاع و حمایت از انتخاب این شهر از سوی دستگاه‌ها، مدیران، مسئولان و متولیان این بخش در سطح محلی، منطقه و حتی بین‌المللی و توجه به نوع معیار و شاخص انتخاب این شهر بیان چند نکته ضروری است:

* تبریز در تب و تاب سال ۲۰۱۸

۱- حمایت حداکثری از انتخاب تبریز به‌ عنوان «شهر نمونه گردشگری ۲۰۱۸ جهان اسلام» چرا و چگونه باید باشد؟ آنچه مشخص است اینکه ستاد هماهنگی خدمات سفر در انتخاب شهرهای برتر گردشگری ایران، درخشش در حوزه مدیریت گردشگری، تعریف و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی، رضایتمندی گردشگران، ارتقای خدمت‌رسانی به مهمانان نوروزی، کیفیت اطلاع‌رسانی و ایجاد و توسعه تاسیسات گردشگری را از جمله مهم‌ترین مولفه‌های این انتخاب معرفی کرده و از این رو به نظر می‌رسد شهر جلفا در میان شهرهای استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ این شاخص‌ها برتر از شهر تبریز، شهر اولین‌ها بوده است.

*شهر برتر گردشگری آذربایجان کجاست؟

۲- بنابراین در این برهه انتخاب مرکز منطقه آزاد ارس و به عبارت دیگر شهر جلفا به عنوان یکی از شهرهای برتر گردشگری ایران را به فال نیک می گیریم! و در عوض حرف حساب ما از دست‌اندرکاران و مسئولان ذی‌ربط و متولی حوزه گردشگری این است که با وجود این همه جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مختلف گردشگری در شهرهای استان به نظر می‌آید معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان با محوریت تبریز ۲۰۱۸ با توجه به نزدیکی انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی بیش از گذشته ضروری است.

*پرسه در کوچه باغ‌های تاریخ ۲۰۱۸ تبریز

۳- انتخاب تبریز به عنوان ۱۰ شهر برتر گردشگری حلال دنیا از دیگر ظرفیت‌های گردشگری شهر اولین‌ها است که اخیراً از سوی سایت ISLAMICTRAVER.COM اعلام شده است و بر همین اساس به عقیده کارشناسان این حوزه کسب این ‌عنوان نشان می‌دهد که شهر تبریز شاخصه‌های یک شهر گردشگری برای مسلمانان را دارد و پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی شایسته نام تبریز است.

در کنار موارد بیان شده امروز دیگر بر همگان روشن شده است که تبریز شهر اولین‌ها در گذشته و حال در بسیاری از عرصه‌ها از جمله در جلوگیری و پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی و شهری در خط مقدم سایر شهرهای ایران است که در این زمینه می‌توان به پدیده تکدی‌گری و گدایی و در سال‌های اخیر نیز پیشتازی این استان در مبارزه با معتادهای کارتن‌خواب اشاره کرد؛ به طوری که امروزه مردم سایر استان‌های کشورمان و به ویژه سایر کشورهای دوست منطقه شهر تبریز را به نام «شهر بدون گدا» و به عنوان اولین شهر موفق در مبارزه با تکدی‌گری و معتادان متجاهر می‌شناسند.

* انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی شاید وقتی دیگر

۴- افزون بر آنچه گفته شد، متولیان این عرصه و به ویژه دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان باشند که با انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، این شهر به نوعی می‌خواهد در مسیر احیای هویت‌ تاریخی و متمدن خود گام بردارد، از این رو ضروری است ضمن توجه به شاخص‌های فرهنگی، تاریخی، زیباسازی و چشم‌اندازهای توسعه گردشگری شهر تبریز، در آینده نزدیک این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شود.

*تبریز قطب جدید گردشگری جهان اسلام است

در هر صورت وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب، تعداد موزه‌ها، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی‌، رشد پایدار در زمینه تعداد گردشگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شهر، تعداد موزه‌ها، مراکز هنری، فرهنگی، آخرین نمایشگاه‌های گردشگری و جشنواره‌های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشایری، رویدادهای گردشگری شهر که در طول سال معرفی شده، تعداد هتل‌ها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیرساخت‌های پایه، سهل بودن سیستم حمل و نقل و دسترسی روادید (فرایند صدور روادید)، قابل دسترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در سطح منطقه و بین‌المللی از جمله فاکتورهای مدنظر برای انتخاب شهر نمونه گردشگری اسلامی اعلام شده است.

بدون شک در این زمینه ضمن توجه به این شاخص‌ها و معیارها می‌توان به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ امیدوارتر شد.

نکته مهم دیگر در این زمینه اینکه انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ یک شانس و فرصت استثنایی برای کل کشور بوده است و از این رو نباید مورد غفلت و فراموشی دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان این بخش قرار گیرد.