آیا حذف ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر یعنی بازگشت احمدی‌نژاد؟
آیا حذف ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر یعنی بازگشت احمدی‌نژاد؟

در روزهایی که صحبت از بازگشت محمود احمدی نژاد با شعار یارانه ۲۵۰ هزار تومانی است، یک مسئول دولت روحانی حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر را به گردن مجلس انداخته. در روزهایی که صحبت از بازگشت محمود احمدی نژاد با شعار یارانه ۲۵۰ هزار تومانی در سال ۹۶ است، دولت تدبیر و امید مقدمات حذف […]

در روزهایی که صحبت از بازگشت محمود احمدی نژاد با شعار یارانه ۲۵۰ هزار تومانی است، یک مسئول دولت روحانی حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر را به گردن مجلس انداخته.
در روزهایی که صحبت از بازگشت محمود احمدی نژاد با شعار یارانه ۲۵۰ هزار تومانی در سال ۹۶ است، دولت تدبیر و امید مقدمات حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر را فراهم کرده است.

رفتار دولت روحانی از آغاز فعالیت آن نشان می داد که سکانداران اقتصادی این دولت هیچ اعتقادی به توزیع یارانه نقدی ندارند به طوری که اگر شرایط برای آنها فراهم بود، لحظه ای در حذف یارانه تردید نمی کردند. اما یارانه نقدی چنان در میان خانواده ها جاافتاده بود که دولتمردان از هراس از دست دادن آرای مردمی، چنین کاری نکردند.

با این وجود، نوبخت، طیب نیا، سیف و ربیعی و معاونان و مشاورانشان مدام از بدی های یارانه گفتند تا دست کم زمینه حذف برخی یارانه بگیران را فراهم کنند. با این وجود، در روزهایی که صحبت از بازگشت احمدی نژاد آن هم با وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به میان آمده، به نظر می رسد دولت روحانی هم تمایلی ندارد بی گدار به آب زده و خود را در راه بی بازگشت قرار دهد.

Image12
شاید به همین دلیل بود که احمدی میدری معاون وزیر کار، انتساب طرح حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر را به گردن مجلس انداخت تا دولت روحانی را از این اقدام مبرا کرده باشد. او گفت که “دولت یازدهم، پیشنهادی در این زمینه نداده بود و این تصمیمی است که مجلس شورای اسلامی می گیرد.”

با این وجود، اگر یارانه ۲۴ میلیون نفر حذف شود، به نظر می رسد شعار مطرح شده برای احمدی نژاد نمود بیشتری خواهد یافت. اصلاح طلبانی مانند زیباکلام، احمدی نژاد را در شرایط فعلی دارای ۱۰ میلیون رای می دانند که با این حساب، شاید در تحلیل های اصلاح طلبان، به این تعداد اضافه نیز شود. اما آیا معیار مردم برای رای دادن یارانه است؟ و آیا حذف یارانه بگیران به نفع احمدی نژاد خواهد بود؟