۱۰ اردیبهشت؛ پایان کار کی‌روش در تیم ملی پس از ۵سال؟!
۱۰ اردیبهشت؛ پایان کار کی‌روش در تیم ملی پس از ۵سال؟!

کارلوس کی‌روش پس از جلسه با اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: تشکر می‌کنم برای حضور خبرنگاران، همه مطلع هستید من در خواست استعفایم را تقدیم فدراسیون فوتبال کردم. بعد از بازی‌های تیم ملی در فروردین امروز این فرصت را داشتم که با کمال افتخار در خدمت اعضای هیات رئیسه فدراسیون بودم و مسایل را […]

n00483832-bکارلوس کی‌روش پس از جلسه با اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: تشکر می‌کنم برای حضور خبرنگاران، همه مطلع هستید من در خواست استعفایم را تقدیم فدراسیون فوتبال کردم. بعد از بازی‌های تیم ملی در فروردین امروز این فرصت را داشتم که با کمال افتخار در خدمت اعضای هیات رئیسه فدراسیون بودم و مسایل را به طور کامل توضیح دادم.

وی ادامه داد: بار دیگر می‌خواهم از کفاشیان و اعضای هیات رئیسه فدراسیون تشکر کنم که بعد از ۵ سال حضور در تیم ملی این فرصت را برایم فراهم کردند که مسایلم در تیم ملی را بیان کنم. امروز این فرصت را داشتم مثل بازی فوتبال که ۱۱ بازیکن دارد ۱۱ سرفصل را برای حمایت از تیم ملی و اجرایی شدن برنامه‌ها بیان کنم و مدارک را به طور مکتوب تقدیم اعضای هیات رئیسه کردم.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: بعد از ۵ سال تمام تلاشم را کردم که به فوتبال ملی ایران توسعه ببخشم و اعتقاد راسخ دارم که مسیر صعود به جام جهانی و رسیدن به جام جهانی بسیار سخت است البته با توجه به شرایطی که داریم. در حال حاضر به جایی رسیدیم که تنها صحبت از مشکلات مالی نیست و مسایلی هست که به هیچ عنوان برایم قابل درک نیست و حتی قابل مذاکره هم نیست. این مسایل را به دستان هیات رئیسه سپردم. تا تاریخ ۳۰ اوریل که برابر با ۱۰ اردیبهشت می شود به وظایفم پایبند هستم. کفاشیان از من خواست که در مراسم قرعه کشی مقدماتی جام جهانی شرکت کنم و من به احترامش این درخواست را پذیرفتم.

کی‌روش افزود: بعد از ۳۰ آوریل که تقاضای استعفایم را برای آن تاریخ نوشته‌ام هیچ گزینه دیگری مقابل خودم نمی‌بینم و فقط متصور می‌شوم که این ارتباط به پایان می‌رسد. در ۵ سال گذشته همیشه در خط مقدم و خط جلویی جنگ در راه حمایت از تیم ملی بودم. البته باید بگویم با کمال افتخار و غرور این کار را انجام دادم و برای شخص من افتخار بزرگی بود. هیچگاه هیچگاه ترس و واهمه‌ای از دفاع از منافع تیم ملی نداشتم و همیشه این حس را داشته‌ام که در خط مقدم برای تیم ملی ایران بجنگم چه مقابل حریفان مثل قطر چه در نشست‌های خبری که همواره از تحریم‌ها صحبت کردم و اینکه این تحریم‌ها شرایط را برای ورزش ایران سخت کرده بود. اکنون این بازی که قول‌های واهی و وعده و وعیده بوده به پایان رسیده است. الان زمان ارایه راهکار‌های مناسب است. امیدوارم فدراسیون فوتبال راهکار‌ها و راه‌حل‌های بهتر برای تیم ملی و بازیکنان تیم ملی انتخاب کند.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: همین طور آینده شخص بنده و تیم ملی در دستان اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است و امیدوارم با استعفایم موافقت کنند زیرا من بعد از ۵ سال امید و  اعتماد برای پیدا کردن راه‌حل‌ها را از دست داده‌ام. در آخر امیدوارم هیات ریسه فدراسیون فوتبال تصمیم مناسبی اتخاذ کند و ( خیلی ممنون به فارسی گفت) از تمامی دوستان و هواداران هیچ وقت انتظار نداشتم ۵ سال این همکاری ادامه پیدا کند. فراموش نکنید اتحاد برای فوتبال ایران مهم است. عربستان، قطر، و.. کار می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند و فوتبال ایران بسیار به اتحاد نیاز دارد. باید تعامل و همدلی وجود داشته باشد. شرایط بنده و خواسته‌هایم بسیار شفاف است با این شرایط امکان ادامه همکاری وجود ندارد و شرایطی که فقط وعده و وعیده هست و امکان اجرایی شدن برنامه‌ها نیست.

کی روش در مورد اینکه شفاف بگویید شرایط شما برای ادامه همکاری با تیم ملی چیست گفت: قدر دان حمایت و کلمات محبت‌آمیز دکتر و وزیر محترم هستم و از حمایت او از تیم ملی تشکر می‌کنم. همانطوری که به هیات رئیسه توضیح دادم هیچ چیز متفاوتی مطرح نشد امروز که در ۵ سال گذشته صحبتش را کرده باشیم. خودتان می‌دانید که چه صحبت‌هایی مطرح شده است. بعضی از تصمیم‌ها مرتبط با عدم حمایت‌های مالی است.

وی افزود: مطمئنا یکسری از مسایل مثل برگزاری بازی‌های دوستانه ، برگزاری اردوها حقوق بازیکنان و کادر، مسایل سفرها ، اردوهای قبلی وجود داشته است. مثلا قوچان نژاد بعد از ۲۰ دقیقه تمرین مصدوم شد  زیرا شرایط مناسب سفر از انگلیس به ایران را نداشت. ما حتی منابع لازم که آنالیزور که بازی عمان را برای ما گزارش کند را نداشتیم. یادمان بیاید هاشم بیک زاده وقتی دستش شکست فدراسیون پول عمل جراحی او را در استرالیا نداشت. بدون حمایت‌های مالی نمی‌توانیم زمین مورد نظر تیم ملی ساخته شود. بدون انجام حمایت‌های مالی امکان کار وجود ندارد اما این مسایل فقط یک بخش از مسایل است.

کی روش تصریح کرد: در مسایل دیگر اینگونه به نظر می‌رسد که فدراسیون دیگر اعتماد به بنده ندارد برای پیشرفت به تیم ملی . برای مثال این ساختمان که قرار بود دپارتمان فنی تیم ملی باشد این پروژه و ساختمانی که بغل آکادمی فوتبال سنگ و خاک بود و خودم ایده‌اش را دادم تا ساخته شود. این ساختمان طراحی شده بود نه تنها برای تیم ملی بلکه مخصوصا کل باشگاه‌های ایران از پرسپولیس و استقلال تا ملوان و کل فوتبال ایران اما اکنون تبدیل به مرکز خصوصی پزشکی شده است. این عقیده من نیست و من به عقیده همه احترام می‌گذارم من درجایگاهی نیستم که این تصمیم را زیر سوال ببرم اصلا زیر سوال نمی‌برم اما احداث ساختمان پزشکی اولویت اول تیم ملی نیست. اگر تصمیم‌های من مهم نیست پس من کاری ندارم. خوشحالم که پروژه‌ای که من از سنگ و خاک شروع کردم تبدیل به یک مرکز خصوصی شده است. با مهندسین مختلف و دوستان خودم بهترین دانش خودم را که در ۳۲ سال گذشته داشتم در اختیار فوتبال ایران قرار دادم. بانی چنین مرکزی در منچستر یونایتد و افریقا هم شدم اما اکنون تبدیل به یک مرکز پزشکی شده که البته با آن هم موافقم اما برای آن مرکز و تیم ملی خیلی سخت کار کردم اما این پروژه اکنون آن پروژه‌ای نیست که تیم ملی به آن نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به مشکل بازیکنان سرباز تیم ملی گفت:  مشکل سربازان تیم ملی را نمی‌توانم درک کنم. اگر این بازیکنان متخلف بودند باید مجازات شوند. نمی‌خواهم این تصمیم را زیر سوال ببرم و با آن موافقم اما اینکه بازیکنان نتوانند در تیم ملی بازی کنند و برای باشگاه‌هایشان در لیگ و آسیا بازی کنند این مساله غیرقابل قبول است. اینکه فقط در تیم ملی مجازات شوند قابل قبول نیست.  اینگونه به نظر می‌رسد که فقط من و پیروانی این صحبت را می‌کنیم به نظر می‌آید که ما دیگر کارایی نداریم. در جلسه امروز صحبت جدیدی مطرح نشد. برداشتم این بود که در بدو ورودم به ایران با دانشم می‌توانم فوتبال ایران را تغییر بدهم. بعد از ۵ سال اتفاقی نبود که توقعش را داشته باشم آنها تلاش می‌کنند من را تغییر بدهند اگر تغییرم در راستای بهبودم باشد انجام می‌دهم اما تغییر در جهت بدتر شدن را نمی‌پذیرم. نمی‌خواهم قسمتی از جنگ و سوتفاهم‌ها باشم. بخاطر اینکه اعتقاد دارم که جنگ ما نباید جنگ درونی باشد. متاسفانه خسته شدم. چون درونی می‌جنگم اگر شما مطالب و مواردی که مطرح کردم در ۵ سال گذشته را متوجه نشده باشید چطور باید مسایل را بگویم.

سرمربی تیم ملی در مورد اینکه اگر حمایت ها عملی شود همکاری‌اش را ادامه می‌دهید، گفت: تشکر می‌کنم برای سوال‌تان چون فرصت دادید بار دیگر تکرار کنم که سرمربی تیم ملی وظیفه‌اش این نیست که با لبخند زدن کارش را ادامه دهد. وظیفه مربیان این نیست که همه را راضی نگه دارند وظیفه ما این است که خوشحالی مردم را به ارمغان بیاوریم. روزی می‌توانیم خوشحال باشیم که برنده میدان باشیم.  من بدهکار عشق و محبتی هستم که هوادران تیم ملی همیشه به من داشته‌اند. بسیار بسیار زیاد تشکر میَ‌کنم و دوباره مراتب تقدیر خود را به هواداران ارایه می‌کنم اما صحبت خودم هم هست زیرا باید بتوانم تیم ملی را به جام جهانی ببرم. دیگر نمی‌توانیم با این شرایط ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: اردو پس از اردو و به طور روزمره مشکلات مان با زمین تمرین و عدم وجود منابع مالی برای پرداخت حقوق‌ها و … با این شرایط کار سخت است. البته من عاشق جنگیدن هستم اما فشار و مشکلات یک چالش جدید هست.  دوست دارم این عشق جنگیدن و انرژی‌ام را در راستای دلایل مثبت هزینه کنم نه مسایل دیگر. حداقل ۵ سال پیش جزی از تصمیماتی بودم که به سود تیم ملی بود. وقتی می‌خواستند که لباس تیم ملی را انتخاب کنند ازمن نظر خواهی می‌کردند برای من مارک و رنگ مهم نبود اما کیفیت مهم بود اما من را از این تصمیم کنار گذاشته‌اند آیا پیروانی هم جزیی از این تصمیمات بوده است؟ ( پیروانی هم می‌گوید نه) رنگ قرمز و آبی مهم نیست کیفیت خوب برای تیم ملی مهم است.

کی‌روش در مورد اینکه با تیم ملی ادامه همکاری خواهد داد یا نه گفت: از هیات رئیسه این سوال را بپرسید. تنها سوالم این است که احتمالا با قطر در خانه و امارات خارج از خانه باید بازی کنیم سوالم این است کجا باید تمرین کنیم؟!اگر فکر می‌کنید یک زمین چمن از هلند یا دیزنی لند با هواپیما وارد ایران بکنید اشتباه می‌کنید. برای بنده سخت است که در چند ماه آینده این مسایل وجود داشته باشد این مسایل سه سال پیش یکسال پیش و حتی ماه پیش بود و صحبت کردیم. اما هنوز مشکلات پابرجاست. با کمال احترام به هیات رئیسه من اعتمادم را از دست داده‌ام که این اتفاقات رخ بدهد. دیگر هیچ راهکاری‌ نیست مطمئنا مسایلی که خواهیم شنید قول‌ها و وعده وعید های بیشتر است. وظیفه من این است که یادآوری کنم از امروز تا آبان ۱۵ امتیاز نصف امتیازها برای رسیدن به جام جهانی را از دست داده‌ایم یا کسب کرده‌ایم. از الان تا آبان ۵ بازی برگزار شده و امکان این هست که از رسیدن به جام جهانی دور بمانید. آینده تیم ملی در دست رئیس فدراسیون و اعضای هیات رئیسه است در ۵ سال گذشته من بالاترین تلاشم را برای تیم ملی کرده‌ام. سعی کردم  و فوتبال را اجبار کردم که باید تغییرات صورت بگیرد و با استانداردهای حاکم بر فوتبال تطبیق بدهیم. عذرخواهی می‌کنم از هواداران تیم ملی که نتوانستم پیروز این بازی باشم و من بازی را باختم. نمی‌توانم این بازی را دوباره ۵ سال دیگر بازی کنم باید از هواداران تیم ملی عذرخواهی کنم ما این بازی را ۶ بر صفر باختیم در ابعاد امکانات ۶ بر هیچ بازنده شدیم.