یک میلیارد دلار ، سهم آذربایجان شرقی از صادرات کشور
یک میلیارد دلار ، سهم آذربایجان شرقی از صادرات کشور

علی‌اصغر عباس‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۴ ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدی معادل ۵ درصد از لحاظ وزن و ۲ درصد در ارزش دلاری برخوردار بوده است. وی افزود: در سال گذشته بالغ بر یک میلیون تن کالا به ارزش […]

علی‌اصغر عباس‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۴ ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدی معادل ۵ درصد از لحاظ وزن و ۲ درصد در ارزش دلاری برخوردار بوده است.

وی افزود: در سال گذشته بالغ بر یک میلیون تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است که این میزان کالای صادره در مقام مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۵ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرک تبریز اقلام عمده صادرات را میوه‌های تازه، مواد پلاستیکی، مواد غذایی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، سوخت‌های معدنی، فرآورده‌های غلات، شیشه، مصنوعات شیشه‌ای، شکلات و شیرینی و محصولات لبنی عنوان کرد.

وی گفت: این اقلام به کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ایتالیا، چین، رومانی، بلغارستان و فدراسیون روسیه، پاکستان و اسپانیا صادر شده است.

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی در مورد میزان واردات کالا در نیمه نخست امسال اعلام داشت: در سال ۹۴ بالغ بر ۵۲۳ هزار تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار انواع کالا از طریق گمرکات استان پس از انجام تشریفات گمرکی وارد کشور شده که این میزان کالای وارده نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عباس‌زاده ‌افزود: ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، چوپ و اشیای چوپی، توتون و تنباکو، کاغذ و مقوا، مواد پلاستیکی، فرآورده‌های خوراکی، قطعات منفصله ماشین‌آلات راهسازی سال گذشته مختلف دنیا به خصوص ترکیه، چین، کره، ایتالیا، روسیه، هند، ژاپن، لهستان، مالزی، سوئیس، گرجستان و فرانسه از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی میزان تردد مسافر از طریق مرز زمینی و هوایی سال ۹۴ را در مجموع بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر اعلام کرد و گفت: به نیمی از این مسافران خوش آمد و به نیمی دیگر خدا نگهدار گفته‌ایم.

این تعداد مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد مسافر ورودی ۱۱۰ درصد و از نظر تعداد مسافر خروجی ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.