در این اجلاس که با مشارکت هیات‌های سه کشور به ریاست محمد جواد ظریف، سرگئی لاوروف و المار محمد اف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد در خصوص زمینه‌های مختلف گسترش روابط و همکاری‌های دو و سه جانبه و مسائل منطقه ای مورد اهتمام سه کشور گفت‌وگو و رایزنی […]

در این اجلاس که با مشارکت هیات‌های سه کشور به ریاست محمد جواد ظریف، سرگئی لاوروف و المار محمد اف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد در خصوص زمینه‌های مختلف گسترش روابط و همکاری‌های دو و سه جانبه و مسائل منطقه ای مورد اهتمام سه کشور گفت‌وگو و رایزنی شد.

وزیر خارجه کشورمان در این نشست با ابراز خشنودی از اعلام آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان ابراز امیدواری کرد مناقشه دو کشور از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.

محمدجواد ظریف بر اهمیت گسترش همکاری‌های سه کشور در حوزه راه آهن، حمل و نقل و ارتباطات، همکاری های مرزی، مبارزه با تروریسم، همکاری در زمینه‌های فرهنگی و گفت‌وگوی ادیان و همکاری‌های بانکی تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس آتی سه جانبه وزرای راه سه کشور، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های سه جانبه در همه زمینه‌ها گسترش یابد.

المار محمد اف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آذربایجان و روسیه نیز ضمن اعلام مواضع خود در خصوص مناقشه آذربایجان و ارمنستان و آتش بس اعلام شده میان دو کشور، مقابله با تروریسم، کریدور ارتباطی شمال جنوب، توریسم و حمل و نقل را برخی حوزه های مهم همکاری سه کشور دانسته و برای گسترش روابط سه کشور در حوزه‌های مختلف اعلام آمادگی کردند.

در پایان این نشست بیانیه اجلاس مورد توافق قرار گرفته و نهائی شد و دقایقی پیش اولین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ،آذربایجان و روسیه در هتل فریمونت باکو به پایان رسید.

در این نشست که برای اولین و به پیشنهاد رییس‌جمهور آذربایجان برگزار شده است.

گفت‌وگو در مورد مسائل مشترک سه‌جانبه و مسائل منطقه از جمله بحران قره‌باغ و سوریه از دیگر محورهای گفت‌وگو بین مقامات سه کشور بود.

طبق برنامه پیش‌بینی شده قرار است این سه دیپلمات در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرده و به تشریح نتایج این دیدار بپردازند.

این دیدار حدود یک ساعت به طول کشید.