استقرار یک درصد ذخایر مس دنیا در آذربایجان‌شرقی
استقرار یک درصد ذخایر مس دنیا در آذربایجان‌شرقی

داود بهبودی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که بتواند هم در برابر فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود مقاوم و تاب‌آور باشد و هم بتواند در برابر شوک‌های وارد شده به خودبازیابی و تعادل رسیده و به حیات فعال خود ادامه دهد. وی افزود: اینکه در برخی مواقع اقتصاد […]

۱۳۹۴۰۹۰۳۰۰داود بهبودی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که بتواند هم در برابر فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود مقاوم و تاب‌آور باشد و هم بتواند در برابر شوک‌های وارد شده به خودبازیابی و تعادل رسیده و به حیات فعال خود ادامه دهد.

وی افزود: اینکه در برخی مواقع اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته تلقی می‌شود سوء‌برداشت است، بلکه اقتصاد مقاومتی تعامل فعالی با بیرون دارد و می‌تواند در مقابل مطالبات مردم و در شرایط مختلف رکود و رونق پاسخگوی نیازها باشد و الگوی توسعه کشور را از درون آن بروز کند.

این مسئول با بیان اینکه این ایده ملی باید در مقیاس‌های استانی برش یابد و تقسیم‌بندی کلان و کلی در قالب برنامه آمایش صورت گیرد و براساس آن هر استانی رویکرد خاص خود را دنبال کند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های پنجساله قبلی چندان براساس برنامه‌های آمایش شکل نگرفته بود، ولی انتظار داریم در برنامه ششم این اتفاق بیفتد.

بهبودی گفت: در استان آذربایجان شرقی ایده اقتصاد مقاومتی بحث امروز و امسال نیست و اقدام و عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی را از زمان روی کار آمدن دولت جدید آغاز کرده‌ایم.

این اقتصاددان تصریح کرد: معتقد بودیم برنامه‌های پنجساله‌ای که به شکل متعارف وجود دارد به دلیل وابستگی به بودجه‌های نفتی و شرایط اقتصاد رکودی و تورمی کشور پاسخگوی نیازهای توسعه‌ای نخواهد بود؛ بنابراین برنامه جدیدی با رویکرد هسته‌های کلیدی تنظیم کردیم که برای نخستین بار در کشور مطرح شد.

وی اضافه کرد: از بهمن‌ماه سال ۹۲ که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تدوین برنامه سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی را با رویکرد هسته‌های کلیدی آغاز کردیم و به دنبال جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و تشکل‌ها بودیم تا بتوانیم محورهای توسعه استان را شناسایی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: با چنین رویکردی هسته‌های کلیدی استان را که محرک‌های توسعه استان به شمار می‌رفتند شناسایی و پروژه‌های اجرای آنها را از ابتدای سال ۹۴ آغاز کردیم.

بهبودی یادآور شد: براساس آمار رسمی ارائه شده آذربایجان شرقی دارای بالاترین میزان ذخایر مس کشور است و یک درصد مس دنیا و ۲۵ درصد مس کشور را به خود اختصاص داده است، بنابراین یکی از محورهایی که می‌تواند در سطح ملی به عنوان عامل تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و رشد اقتصادی استان مطرح شود، بهره‌برداری مناسب از ذخایر معدنی از جمله مس است.

وی توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و توسعه صنعت گردشگری استان و نیز توجه ویژه به پروژه‌های زیربنایی و راه‌ها، تعامل با کشورهای همسایه و بحث انتقال آب ارس به دشت تبریز را از جمله پروژه‌های اولویت‌دار استان آذربایجان شرقی عنوان کرد.