امکان «بازگشت و تاییدصلاحیت‌» احمدی نژاد
امکان «بازگشت و تاییدصلاحیت‌» احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد اخیرا در پاسخ به سؤالی مبنی بر “آیا شما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ کاندیدا خواهید شد یا نه؟” گفته است: «ان‌شاءالله سال ۹۶ همه همدیگر را خواهیم دید.» این پاسخ دوپهلوی احمدی نژاد که نه کاندیداتوری و نه عدم آن را مشخص نمی کند باری دیگر امکان بازگشت وی به […]

محمود احمدی نژاد اخیرا در پاسخ به سؤالی مبنی بر “آیا شما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ کاندیدا خواهید شد یا نه؟” گفته است: «ان‌شاءالله سال ۹۶ همه همدیگر را خواهیم دید.» این پاسخ دوپهلوی احمدی نژاد که نه کاندیداتوری و نه عدم آن را مشخص نمی کند باری دیگر امکان بازگشت وی به قدرت را در اذهان مطرح کرده است. آنچه مشخص است احمدی نژاد در ماههای اخیر فعالیت های خود را بیشتر کرده و در مجامع مختلف ظاهر شده و بعضا به ایراد سخنرانی نیز می پردازد.

این گزارش ، امکان بازگشت وی به قدرت را با چند تن از فعالان سیاسی در میان گذاشته و ۲ سوال مشخص از آنها پرسیده است. ۱- آیا امکان کاندیداتوری احمدی نژاد در سال ۹۶ وجود دارد؟ ۲- در صورت کاندیداتوری آیا وی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت خواهد شد؟ در ادامه پاسخ فعالان سیاسی به این ۲ سوال فرارو را می خوانید.

احمد کریمی اصفهانی (فعال سیاسی اصولگرا، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار):
۱- جامعه ما با توجه به عدم آگاهی از خیانت هایی که احمدی نژاد کرده این اجازه را می دهد که وی مجددا بتواند به  قدرت بازگردد؛ اما با گذشت زمان که خیانت های ایشان در مورد بسیاری از مسائل اعتقادی، اقتصادی و سیاست خارجی مشخص شود و کرامت انسانی که از سوی ایشان زیر سوال رفت بر مردم روشن شود دیگر امکان بازگشت نخواهد داشت. اگرچه من معتقدم احمدی نژاد حتی اگر کاندیدا شود موفق نخواهد شد.

۲- به نظر من موارد زیادی وجود دارد که می تواند به عنوان سند در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد تا امکان تایید صلاحیت ایشان وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام والسلمین سید رضا اکرمی (عضو جامعه روحانیت مبارز):
۱- صحبت درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده فعلا زود است. اما من معتقدم طبق قانون اساسی دو دوره پیاپی بیشتر نباید کسی رئیس جمهور شود و دو دوره کافی است. بنده زجری که در دوره هشتم مجلس از احمدی نژاد کشیدم در چهار دوره قبل نکشیدم؛ چراکه ایشان مجلس را در راس امور نمی دانست و در مقابل قانون قد علم می کرد و با قانون مخالفت می کرد. اختلاف دوقطبی را ایشان بوجود آورد و مسائل فتنه ۸۸ را ایشان کلید زد. احمدی نژاد نمی بایست با ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و گازی خزانه خالی و بدهی های انباشته شده را برای آقای روحانی باقی می گذاشت. همچنین بنده هیچ تعهد عملی به ولایت فقیه از ایشان ندیدم. لذا بازگشت ایشان به هیچ وجه مناسب نیست.

۲- نمی دانم. اما وقتی شورای نگهبان آقای هاشمی را رد می کند به طریق اولی باید احمدی نژاد را هم ردصلاحیت کند.

دکتر صادق زیباکلام (استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب)
۱- ایشان به هیچ وجه از سیاست کناره گیری نکرده است و منتظر فرصت است و این فرصت را عملکرد اقتصادی آقای روحانی می تواند در اختیار احمدی نژاد بگذارد. به عبارت دیگر اگر آثار عدم موفقیت روحانی در سال ۹۵ ظاهر شود احمدی نژاد درنگ نخواهد کرد و با تمام توان وارد فرایند انتخابات سال ۹۶ خواهد شد چراکه من معتقدم احمدی نژاد همین الان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رای دارد.

۲- من نمی دانم احمدی نژاد چه کارت هایی در دست دارد اما می گویند در آن چند ماه که سرپرست وزارت اطلاعات بوده چیزهایی در دست گرفته و اگر بخواهد گروکشی کند شاید شورای نگهبان مجبور شود وی را تایید کند. اگرچه من معتقدم اگر شورای نگهبان مطمئن شود احمدی نژاد می تواند رای بیاورد و روحانی را شکست دهد هیچ دلیلی ندارد که وی را رد صلاحیت کند؛ چراکه احمدی نژاد تنها کسی است که می تواند کشتی شکسته اصولگرایان را نجات دهد.

عباس عبدی (فعال سیاسی اصلاح طلب)
۱- نمی‌آید. اصلاح‌طلبان بدشان نمی‌آید که احمدی‌نژاد بیاید برای اینکه تازه رو می‌آیند. به میزانی که طبقه متوسط جامعه قوی می‌شود و پول نفت هم نباشد حضور برای آنها خیلی سخت است. احمدی‌نژاد هم وقتی آمد که رسانه مجازی آن‌قدر قدرتمند نبودند و پول مفت نفت هم از سر و روی مملکت می‌بارید. احمدی نژاد در قدرت رسمی ایران تمام شده است. من احمدی‌نژادیسم را کلا یک بشکه نفت می‌دیدم! این نفت را از او می‌گرفتند اصلا چیزی نداشت. به میزانی که این بشکه پر است، هیات دولتش هم محکم نشسته است. اصلا چکار می‌توانست بکند؟ در هشت سال به اندازه شش ماه خاتمی شغل درست نکرده است؟ آقای خاتمی سالانه ۶۰۰هزار شغل درست می‌کرد. او فقط نفت بود، از سال ۹۰ که نفتش گرفته شد ادبیاتش را با سال قبلش مقایسه کنید. تحلیل محتوا از قبل و بعدش بکنید و ببینید ادبیاتش چقدر فرق کرده است. فکر نکنید، فقط احمدی‌نژاد این طور است، شاه هم همینطوری بود. شما شاه قبل از ۵۲ را با شاه بعد از ۵۲ مقایسه کنید. آنچه در ذهن شماهاست، شاه بعد از ۵۲ است. شاه نفتی است. شاه قبل از ۵۲ به نسبت آدم قابل تحمل، جاافتاده و معقولی بود. اما به محض اینکه پول نفت آمد، برای غربی‌ها هم نسخه می‌پیچید. رشد اقتصادی ایران در دهه ۴۰ نمونه بود.

۲- ساختار به او اجازه نمی‌دهد. به این دلیل اجازه نمی‌دهد که احمدی‌نژاد درست است که یک ذهنیت است اما ذهنیتی است که به‌شدت متمرکز و متجلی و متجسم در خودِ فرد است. لذا من فکر نمی‌کنم ساختار به او اجازه بازگشت دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی (عضو جامعه روحانیت مبارز):
۱-دوران سیاسی احمدی نژاد پایان نیافته و میدان هم باز است و زمینه رقابت هم فراهم است. لذا خود ایشان باید محاسبه کند که کاندیدا بشود یا خیر. از نظر بنده هنوز قابل محاسبه نیست و نمی توان آینده نگری کرد چون هنوز جامعه ما آبستن حوادث است و مشکلات اقتصادی هنوز حل نشده است. دولت یازدهم همه مشکلات را به سمت دولت نهم و دهم هُل داده است. با این حال من تصور می کنم در شهرستانها، روستاها و مناطق محروم احمدی نژاد جایگاه دارد اما اینکه آیا در شهرهای بزرگ هم این جایگاه وجود دارد و شرایط نظام به نحوی است که ایشان باید بیاید یا حضور وی مشکلاتی ایجاد می کند موضوعاتی است که باید تا ۶ ماه دیگر صبر کرد.

۲- نمی توان درباره تصمیم شورای نگهبان صحبت کرد. باید دید شرایط چه خواهد شد. اگر شرایط به نحوی رقم بخورد که به حضور فردی بزرگ و تلاش گر همچون احمدی نژاد نیاز باشد یک تصمیمی گرفته خواهد شد، اما اگر فقط جامعه به آرامش نیاز داشته باشد تصمیمی دیگر گرفته خواهد شد. به نظر من این موضوع تا حدود زیادی به عملکرد دولت یازدهم ارتباط خواهد داشت. اگر دولت یازدهم موفق نشود قطعا یا خود احمدی نژاد یا فردی شبیه او می آید تا اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

ناصر ایمانی (فعال سیاسی اصولگرا)
۱- آقای احمدی نژاد حتما باز خواهد گشت و احتمال اینکه برای سال ۹۶ نامزد شود زیاد است. ایشان هیچگاه از عرصه سیاست کنار نرفتند و مترصد هستند که هر لحظه برگردند.

۲- اگرچه نمی توان از اکنون این موضوع را پیش بینی کرد اما به نظر من بعید است شورای نگهبان صلاحیت ایشان را تایید کند و احتمال تایید احمدی نژاد ضعیف است.

مهندس محمد غرضی (کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری):
۱-دو سونامی بعد از احمدی نژاد در جامعه ما اتفاق افتاد؛ یکی در سال ۹۲ و دیگری در سال ۹۴ و لذا این دو سونامی استقبال از بازگشت ایشان را نفی می کند. اما اینکه ایشان بخواهد کاندیدا شود مربوط به خودشان است.

۲- با توجه به اینکه در مدیریت هایی که ایشان داشتند گرفتاری قانونی پیدا کردند به نظر نمی رسد تایید صلاحیت شوند، اما من شورای نگهبان نیستم.

محسن کوهکن (قائم مقام جبهه پیروان خط امام و رهبری):
۱-بنده علم غیب ندارم. اگر فردی خود را واجد شرایط تشخیص دهد می تواند کاندیدا شود منتهی احراز صلاحیت و رای مردم به وی بحث دیگری است. بنده در مجموع نه آرزوی آمدن ایشان را دارم و نه اگر کاندیدا شدند به ایشان رای می دهم.

۲- به عنوان یک فرد حقوقی اگر در شورای نگهبان یک رای داشتم ایشان را تایید نمی کردم. چون یکی از شرایط افراد برای ریاست جمهوری جدا از رجل سیاسی بحث مدیر و مدبر بودن است و نتیجه مدبر بودن اداره کم هزینه کشور است که با توجه به تجربه ای که از ایشان سراغ داریم در این مورد نمره قبولی نمی گیرند.