کاهش ۱۱٫۱ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی
کاهش ۱۱٫۱ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

فرخ مطلبی‌فر امروز در تبریز اظهار داشت: طی شش ماه نخست سال زراعی ۹۵ (از اول مهر ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵) میانگین بارندگی ثبت شده در مراکز هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی ۲۱۶٫۷ میلی‌متر گزارش شده است. وی با بیان اینکه میزان بارش طی سال گذشته در همین مدت در استان آذربایجان‌شرقی ۲۴۳٫۷ میلی‌متر بود، اظهار […]

فرخ مطلبی‌فر امروز در تبریز اظهار داشت: طی شش ماه نخست سال زراعی ۹۵ (از اول مهر ۹۴ تا ۱۵ فروردین ۹۵) میانگین بارندگی ثبت شده در مراکز هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی ۲۱۶٫۷ میلی‌متر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش طی سال گذشته در همین مدت در استان آذربایجان‌شرقی ۲۴۳٫۷ میلی‌متر بود، اظهار داشت: میزان بارش در  استان طی سال زراعی امسال نسبت به سال قبل ۱۱٫۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطلبی‌فر تصریح کرد:  در همین مدت مقدار بارندگی در کلانشهر تبریز ۲۱۶ میلی‌متر  گزارش شده که با توجه به دوره آماری مدت مشابه سال قبل که ۲۲۰ میلی‌متر بود دو درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیشتر میزان افزایش بارش در سال زراعی آبی ۹۵ مربوط به شهرستان میانه با ۳۶٫۷ درصد است، گفت: میزان بارش در این مدت در شهرستان میانه ۲۱۳٫۴ میلی‌متر بود که سال گذشته در همین مدت ۱۵۶٫۱ درصد بود.

مطلبی‌فر با بیان اینکه بیشترین میزان کاهش بارش در استان آذربایجان‌شرقی در سال زراعی آبی ۹۵ مربوط به شهر جدید سهند با ۳۴ درصد کاهش است، گفت: در شهر جدید سهند ۱۳۵٫۶ میلی‌متر بارش گزارش شده که در سال گذشته در همین مدت  ۲۰۵٫۴ میلی‌متر بود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی میزان بارش در شهرستان مراغه را ۱۹۱٫۹ میلی‌متر با کاهش ۲۴٫۵ درصدی نسبت به سال گذشته، میانه با ۲۱۳٫۴ میلی‌متر با افزایش ۳۶٫۷ میلی‌متر نسبت به سال گذشته، اهر با ۱۸۰٫۴ میلی‌متر با کاهش ۳۰٫۷ درصد نسبت به سال گذشته، سراب با ۱۴۹٫۱ میلی‌متر با کاهش ۲۶٫۱ درصدی نسبت به سال گذشته، جلفا با ۱۶۶٫۷ میلی‌متر با کاهش ۱٫۴ درصدی نسبت به سال گذشته اعلام کرد.

وی میزان بارش در شهرستان کلیبر را با ۲۸۶٫۵  میلی‌متر با کاهش ۱۷٫۱ درصدی، بناب با ۱۹۶٫۵ درصدی با کاهش ۲۱٫۹ درصدی، ملکان با ۲۷۰ میلی‌متر با کاهش ۱٫۵ میلی‌متری، شبستر با ۲۰۶٫۲ میلی‌متر با افزایش ۹ دهم درصدی، بستان‌آباد با ۲۰۳٫۷ میلی‌متر با کاهش ۱۵٫۱ درصدی، هریس با ۳۳۵ میلی‌متر با افزایش ۸٫۴ درصدی، بندرشرفخانه با ۱۸۶٫۹ میلی‌متر با کاهش ۱۳٫۸ درصدی، ورزقان با ۱۸۹٫۲ میلی‌متر با کاهش ۳۲٫۲ درصدی، عجب‌شیر با ۱۵۷٫۱ میلی‌متر با کاهش ۲۷٫۷ درصدی و چاراویماق با ۲۲۹٫۹ میلی‌متر با کاهش ۱۸٫۵ درصدی نسبت به سال گذشته و مرند با ۳۸۵ میلی‌متر افزایش ۲۷٫۳ درصدی را نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

مطلبی‌فر تصریح کرد: در حقیقت از ۱۸ ایستگاه هواشناسی در استان آذربایجان‌شرقی تنها در ایستگاه‌های میانه با ۳۶٫۷ درصد، جلفا ۱٫۴ درصد، مرند با ۲۷٫۳ درصد، شبستر با ۹ دهم . هریس با ۸٫۴ درصد افزایش بارش نسبت به سال گذشته را تجربه کرده و در بقیه ایستگاه‌ها کاهش بارش را شاهد بوده‌ایم.