بارندگی یا اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه؛ کدام یک احیاگرند؟
بارندگی یا اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه؛ کدام یک احیاگرند؟

 دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۱۸ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد. به […]

۸۳۰۲۶

 دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۱۸ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه ۵۷۰۰ کیلومتری آن تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.

به دنبال بروز این واقعه، ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه‌های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده است.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‎شرقی و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان، اقدامات انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۴ را علت اصلی افزایش سطح آب دریاچه ارومیه دانست.

خلیل ساعی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب گفت: بارندگی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در سال گذشته بیشتر از سال جاری اتفاق افتاده و از این نظر نمی‌توان افزایش سطح آب دریاچه ارومیه را مربوط به نزولات بارانی دانست.

وی ادامه داد: در طول سال ۹۴ اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه با محوریت لایروبی کانال‌ها و رودخانه‎های منتهی به دریاچه انجام و ۱۳۶ میلیون متر مکعب آب به این دریاچه رهاسازی شد.

وی با اشاره گفت: یکی از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه رهاسازی آب در حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیون متر مکعب از سد قلعه چای بود که نقش مهمی در افزایس سطح آب دریاچه ارومیه داشته است.

ساعی افزود: بر اساس مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۵، برای رهاسازی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از پشت سدها به سمت دریاچه ارومیه برنامه داشتیم که با توجه به افزایش سطح بارندگی در سال‌های اخیر و ذخیره کافی آب پشت سدها، این مقدار به ۴۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

تثبیت وضعیت و بازگشت امید به احیا و بهبود دریاچه

طبق گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز،  افزایش ارتفاع آب دریاچه نشان از تثبیت وضعیت و بازگشت امید به احیا و بهبود دریاچه داشت.

حمید قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی دریاچه ارومیه حاکی از روند بهبود آن دارد.

 وی ادامه داد: تراز سطح آب آن در دهم فروردین سال جاری ۱۲۷۰٫۷۵ بوده که در زمان مشابه سال گذشته ۱۲۷۰٫۶۷ بوده است که این نشانگر افزایش ارتفاع آن حدود ۸ سانتی متر نسبت به زمان مشابه سال قبل می‌باشد.

 وی افزود: این موضوع حاکی از تثبیت وضعیت آبی دریاچه و بهبود شرایط موجود بوده و با نظر به اینکه میزان بارش سال جاری حدود ۸ درصد کمتر از سال گذشته بوده، میزان آبهای ورودی به دریاچه روند رو به رشدی داشته است که مربوط به اقدامات حمایتی و فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه مثل اصلاح مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه و آزاد سازی بخشی از آب‌های پشت سدها بوده است که نشانگر ثمربخش بودن اقدامات دوره تثبیت دریاچه می‌باشد .

قاسمی گفت: میزان بارش حوضه دریاچه ارومیه از اول سال آبی جاری ۲۱۸ میلی متر بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل که ۲۳۷ میلی متر بوده ۸ درصد کاهش و نسبت به دوره متوسط ۴۷ ساله که  ۱۷۱میلیمتر بوده ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد سال ۹۴، سال خوشی برای نگین نیلگون آذربایجان به حساب می‌آمد، و شروع سال ۹۵ هم با اعلام خبر افزایش ۸ درصدی سطح آب این دریاچه، نویدبخش روحی دوباره در کالبد بی جان این دریاچه باشد.

تازه ترین تصاویر از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که سطح آب این دریاچه تا حدودی بالا آمده و کشتی در گل فرورفته دریاچه که در طول سال‌های اخیر وضعیت دریاچه ارومیه را نگران کننده جلوه می‌داد، تا حدودی آب را لمس کرده‌ است.

گزارش از: زهرا حیدری آزاد