استقبال مثال زدنی از جاذبه‌های مراغه توسط گردشگران در نوروز ۹۵
استقبال مثال زدنی از جاذبه‌های مراغه توسط گردشگران در نوروز ۹۵

 فرزین حق پرست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان مراغه با ثبت ۸۳ هزار و ۶۰۰ بازدید از آثار تاریخی و طبیعی از آغاز تعطیلات نوروزی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. وی افزود: از این تعداد ۴۱ هزار و ۲۳۰ نفر از آثار تاریخی و ۴۲ هزار و ۳۷۰  نفر از […]

۸۲۸۶۶ فرزین حق پرست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان مراغه با ثبت ۸۳ هزار و ۶۰۰ بازدید از آثار تاریخی و طبیعی از آغاز تعطیلات نوروزی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وی افزود: از این تعداد ۴۱ هزار و ۲۳۰ نفر از آثار تاریخی و ۴۲ هزار و ۳۷۰  نفر از آثار طبیعی این شهرستان بازدید کرده اند.

حق پرست اعلام کرد: رصدخانه مراغه با اختصاص قریب به ۱۵ هزار بازدید از آغاز سفرهای نوروزی تا روز هشتم فروردین، بیشترین استقبال را در بین گردشگران داشته است.

وی با بیان اینکه رصدخانه مراغه، نخستین رصدخانه جهان اسلام است که حدود ۸۰۰ سال پیش، در دوره ایلخانان بنا شده است، گفت: رصدخانه مراغه از بناهای تاریخی کم نظیر ایران است که دارای بخش های متعددی از جمله برج مرکزی، واحدهای مدور پنج گانه، کارگاه ساخت ابزارآلات نجومی، محل تحصیل و استراحت اساتید و دانشجویان بوده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان با اشاره به اینکه کتابخانه رصد خانه مراغه در زمان رونق، دارای بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب بوده است، ساخت بسیاری از ابزارآلات نجومی از جمله ذات الربع دیواری، کره های ذات الحلق، حلقه انقلاب، حلقه اعتدالی و حلقه سموت را در این مکان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده، جزء ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گنبد سرخ، برج مدور، گنبد غفاریه، گنبد کبود و معبد باستانی مهر، موزه تخصصی ایلخانی، موزه سنگ نگاره‌ها و حاشیه سد علویان را از دیگر اماکن مهم گردشگری مراغه دانست که پذیرای گردشگران بسیاری در نوروز ۹۵ بوده است.

حق پرست تشریح کرد: برج استوانه ای مدور پس از گنبد سرخ و در دوره سلجوقیان بنا شده است. همچنین درکنار برج مدور یکی از بی نظیرترین گنبدهای ایران یعنی گنبد کبود قرار گرفته است که تمام  تزئینات معماری اسلامی را در خود جای داده و گنبد غفاریه نیز اواخر دوره ایلخانی و در زمان حکومت ابوسعید بهادر خان بنا شده است .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که این شهر هفت گنبد تاریخی داشته که از این تعداد چهار گنبد پا برجا است .

وی با ابراز خرسندی از اجرای موفق طرح رایگان مراغه گردی، از بهره مندی روزانه ۲۵۰ گردشگر از طرح رایگان مراغه گردی خبر داد و گفت: گردشگران نوروزی هر روز با استفاده از اتوبوس های رایگان برای دیدن آثار تاریخی این شهر اعزام و راهنمایان نیز اطلاعات لازم در خصوص این آثار را به آنان ارائه می دهند.