چشم غره زمستان به بهار در آذربایجان/ بارش ۲۵ سانتی‌متر برف و کاهش ۱۲ درجه‌ای دما
چشم غره زمستان به بهار در آذربایجان/ بارش ۲۵ سانتی‌متر برف و کاهش ۱۲ درجه‌ای دما

تنها سه روز مانده به آغاز بهار و فصل رویش، بارش سنگین برف چهره آذربایجان‌شرقی را باز  زمستانی کرد. در حالی که بیش از سه روز به پایان فصل زمستان باقی نمانده است و طی روزهای اخیر هوای بهاری در همه شهرها را با شکوفه‌های درختان حال و هوای بهاری بخشیده بود اما با نفوذ […]

۱۳۹۴۱۱۰۷۰۰۰۴۶تنها سه روز مانده به آغاز بهار و فصل رویش، بارش سنگین برف چهره آذربایجان‌شرقی را باز  زمستانی کرد.

در حالی که بیش از سه روز به پایان فصل زمستان باقی نمانده است و طی روزهای اخیر هوای بهاری در همه شهرها را با شکوفه‌های درختان حال و هوای بهاری بخشیده بود اما با نفوذ سامانه بارشی و هوای سرد برف سنگین برف شهروندان آذربایجانی را غافلگیر کرد.

امروز بارش برف در تبریز به حدی بود که ترافیک سنگین در خیابان‌‌ها موجب اخلال در رفت و آمد شده  و ارتفاع برف در برخی مناطق شهر تبریز به بیش از ۲۰ سانتی‌متر رسید.

بارش برف در تبریز از صبح امروز آغاز شده و در عصر امروز شدت یافته و بارش برف همچنان ادامه دارد.

بارش برف به قدری سنگین بوده که مردم آذربایجان و تبریز طی زمستان امسال چنین برفی را تجربه نکرده بودند.

قفل شدن خیابان‌‌ها، کندی رفت و آمدها و برودت هوای سرد از معضلاتی است که در بارش برف باعث ایجاد مشکلات شده است.

هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرده است: فعالیت متناوب سامانه بارشی تا روز پنج‌شنبه تداوم داشته و موجب وزش باد شدید، باران و بارش برف در ارتفاعات و نواحی سردسیر و کاهش محسوس دما حدود ۱۲ تا چهار درجه سانتی‌گراد می‌شود.

هواشناسی آذربایجان‌شرقی پیش‌بینی کرده است امشب و فردا شب هوای سردی در استان حاکم خواهد بود به طوریکه اکثر هوای شهرستان استان در شب به غیر از عجب‌‌شیر که صفر درجه پیش‌بینی‌ شده به زیر صفر می‌رود.

هوای تبریز امشب و فردا به سه درجه زیر صفر می‌رود و هوای سراب، ورزقان، هریس و بستان‌آباد و چاراویماق ۱۰ درجه زیر صفر می‌رود.

ابوالفضل شکوری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از تمام باغ‌داران استان خواست تا برای مقابله با سرمازدگی و جلوگیری از خسارت احتمالی تمهیدات لازم را اعمال کند.

اداره‌‌کل راه و ترابری استان آذربایجان‌‌شرقی نیز در این زمینه اعلام کرد: همه راه‌های ارتباطی استان باز است و تردد وسایل نقلیه در آنها جریان دارد، بنابراین کسانی که قصد مسافرت دارند باید ماشین خود را به زنجیرچرخ و وسایل ایمنی مجهز کرده و لباس گرم به همراه داشته باشند.

براساس گزارش خبرنگار فارس شدت برف امروز دو پرواز عصر امروز تبریز- تهران و تبریز تهران را به دلیل دید کم لغو کرد.

این گزارش می‌افزاید، ارتفاع برف در شهرهای مرند، هوراند و ورزقان بیش از ۲۵ سانتی‌متر گزارش می‌شود.

حمدحسین حسن زاده، مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارک های شهرداری تبریز نیز تاکید کرد که بارش سنگین برف تاثیر چندانی بر برنامه های بهاره این سازمان نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به انتخاب گونه های مقاوم و سازگار برای گلکاری بهاره تبریز، نگرانی از بابت سرمازدگی فضای زینتی شهر وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارک‌های شهرداری تبریز تصریح کرد: برف و سرما نه تنها تاثیری در پروژه‌های لاله‌کاری ندارد، بلکه می‌تواند در خدمت  قوام رشد این گونه زیبا نیز باشد.

حسن‌زاده اضافه کرد: در خصوص بنفشه کاری‌ها نیز با توجه به مقاومت خاص این گونه در مقابل سرما هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، حفاظت‌های لازم از درختان سطح شهر با طراحی پوشش‌ها و حفاظ‌های لازم، صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: جز برخی آسیب‌های محدود به درختان مثمر حومه شهر، نگرانی از بابت سرمازدگی درختان محسوس نیست.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲/ج۴۰