یوسف سرافراز امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ورود نخستین خودروی تمام برقی دارای پنل خورشیدی به کشور که با مصوبه و مجوز رسمی هیئت دولت در روزهای اخیر انجام شده است، اظهار داشت: این خودرو برای انجام تحقیقات و ساخت شارژر سریع آن از انرژی‌های پاک تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) توسط شرکت توزیع نیروی […]

یوسف سرافراز امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ورود نخستین خودروی تمام برقی دارای پنل خورشیدی به کشور که با مصوبه و مجوز رسمی هیئت دولت در روزهای اخیر انجام شده است، اظهار داشت: این خودرو برای انجام تحقیقات و ساخت شارژر سریع آن از انرژی‌های پاک تجدیدپذیر (خورشیدی و بادی) توسط شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی وارد کشور شد و ضمن شماره‌گذاری، مورد بهره‌برداری تحقیقاتی در اختیار دانشگاه تبریز قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این تحقیق خودروی برقی نیسان لیف به عنوان بخشی از قابلیت‌های خانه‌ها و شبکه‌های برق هوشمند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این عملکرد بر مبنای مدیریت مصرف و ذخیره‌سازی برق در باطری‌های خودرو و نیز تخلیه و استفاده از آن در مواقع لازم خواهد بود.

سرافراز اضافه کرد: خودروهای برقی مشابه علاوه بر امکان طی مسافت طولانی و بدون ایجاد آلودگی هوا، در مجموع امکان کمک به شبکه توزیع برق در ساعات اوج مصرف و مصارف خانگی برق را دارا است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، صاحبان خودروهای برقی طبق بخشنامه وزارت نیرو (مبنی بر خرید تضمینی برق از بخش خصوصی) نیروی برق وارده (تزریق شده) به شبکه توزیع برق سراسری از شارژر خودرو را به قیمت مصوب دولتی که نزدیک به ۱۰ برابر هزینه فروش به مردم است، محاسبه می‌کند.

سرافراز تصریح کرد: این خودروها قابلیت این موضوع مهم را نیز دارند که به مدت طولانی، برق ضروری واحدهای مسکونی هوشمند را نیز در مواقع بحرانی و قطع برق شبکه، تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه تبریز در حال تهیه استانداردهای لازم برای شارژرهای خودروهای برقی و همچنین طراحی و نصب یک سیستم شارژ خودروی برقی از طریق سلول‌های خورشیدی است که به پروژه آلودگی صفر (Zero – Emission) معروف است.

سرافزا واردات این خودرو را با هدف اشاعه انرژی پاک در جامعه عنوان کرد و گفت: افزایش تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشورهای پیشرفته اروپایی، شرق آسیا، شمال آمریکا و استرالیا مورد هدف مسئولین و دست‌اندرکاران این کشورها به عنوان صنعت برق سبز مطرح بوده و تا سال ۲۰۲۵ بخش مهمی از خودروهای این کشورها برقی خواهند بود.

لازم به یادآوری است، این خودرو به نام لیف (LEAF) ساخت شرکت نیسان ژاپن بوده و یکی از پرفروش‌ترین خودروی‌های برقی در سطح جهان است. این خودرو با هر بار شارژ، قادر به طی مسافتی به طول ۱۲۷ کیلومتر بوده و به عنوان یک خودروی سبز معرفی شده در جهان، فاقد هرگونه آلودگی هوا و صدا است.

به گفته مهندس یوسف سرافراز مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی هدف از این اقدام، براساس مجوزهای اخذ شده ضمن ترویج فرهنگ استفاده از انرژی پاک، انجام مطالعات برای بررسی تأثیرات آتی ایستگاه‌های تولید برق، شارژرهای سریع و انبوه این خودروها بر روی شبکه‌های برق شهری کشورمان در سال‌های پیش‌رو است.

عکس نخستین خودرو برقی وارد شده به ایران در روزهای

ق۳ق۳