محمود واعظی در حاشیه افتتاح پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی یک دیتا سنتر توسط هوآوی در پسا تحریم مذاکره کرده آیا این مورد از اولویت‌های بخش ارتباطات کشور است؟ گفت: وزارت ارتباطات از هوآوی درخواست نکرده که در ایران […]

محمود واعظی در حاشیه افتتاح پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی یک دیتا سنتر توسط هوآوی در پسا تحریم مذاکره کرده آیا این مورد از اولویت‌های بخش ارتباطات کشور است؟ گفت: وزارت ارتباطات از هوآوی درخواست نکرده که در ایران دیتا سنتر بزند بلکه در مذاکراتی که در پسا تحریم انجام شد هوآوی از ما خواست که در ایران دیتا سنتر راه‌اندازی کند و ما موافقت کردیم.

وی گفت: دیتا سنتر مانند یک کارخانه محصولات است که هرچه بیشتر باشد خدمات بیشتری نیز ارائه خواهد کرد.

وی گفت: سیاست دولت در گذشته بر دولتی بودن تمامی دیتاسنترها بود اما این دولت قصد دارد دیتاسنترهای خصوصی پا بگیرند در عین حال در هدف‌گذاری قرار است چند دیتاسنتر ملی داشته باشیم که تمامی اطلاعات کشور را در خود جای دهد.

وعده وزیر برای کاهش قیمت اینترنت تا پایان سال

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا علیرغم داخلی شدن بخشی از ترافیک کشور، کاربران هنوز پول اینترنت را تماماً براساس پهنای باند بین‌الملل می‌پردازند، گفت: نباید هرچه بیشتر اینترنت مصرف می‌شود خانواده قیمت بیشتری برای آن بپردازد بلکه اینترنت باید سهم مشخصی در سبد خانوار داشته باشد.

وزیر ارتباطات گفت: در سال گذشته تعرفه اینترنت ثابت ۲۵ درصد و تعرفه اینترنت موبایل به ۰٫۱ کاهش یافت و در نظر داریم در یک مرحله دیگر قیمت اینترنت زیرساخت و اپراتورها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: این موضوع در حال بررسی است و تا آخر سال نهایی می‌شود.

* پاسخ وزیر به نارضایتی مشترکان از کیفیت اینترنت

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری درباره نارضایتی کاربران از کیفیت اینترنت علیرغم افتتاح‌ها و توسعه‌های متعدد در شبکه گفت: در دولت یازدهم تمام شبکه دسترسی در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده و بخش خصوصی در این زمینه در حال حرفه‌ای شدن است.

وی با بیان اینکه شرایط نسبت به قبل بهتر شده گفت: در حال حاضر سرعت اینترنت موبایل به مراتب بهبود کیفیت بیشتری داشته و رفته رفته با افزایش آگاهی مردم مطالبات از شرکت‌ها بیشتر می‌شود و شرکت‌ها ناگزیر به ارائه کیفیت بهتر می‌شوند.

وعده وزیر برای رسیدن به نسبت ۸۰ به ۲۰ در اینترنت داخل و بین‌الملل

واعظی همچنین با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات برای تامین اینترنت داخلی و بین‌الملل به نسبت ۸۰ به ۲۰ گفت: در حال حاضر در تأمین اینترنت بین‌الملل کمی از این نسبت تعیین شده عقب هستیم که به زودی جبران خواهد شد.

وی یادآور شد: البته با انتقال میزبانی سایت‌های ایرانی به داخل، استفاده از دیتا سنترهای داخلی و کَش (ذخیره اطلاعات) در داخل حتماً مجبور نیستیم که اینترنت بین‌الملل را که ارز بری دارد به مقدار مشخصی افزایش دهیم.

واکنش وزیر به مخالفت مخابرات با پس دادن سیم مسی/ واگذاری با عجله یا از روی نااگاهی انحصار دولتی را به انحصار جدید تبدیل کرده است

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره ماده ۱۷ قانون برنامه ششم که وزارت ارتباطات را مکلف به بازپس‌گیری بخش‌های حاکمیتی از مخابرات می‌کند، گفت: دلیل اصلی که یک مجموعه از انحصار دولت خارج می‌شود ایجاد رقابت خواهد بود تا کیفیت خدمت‌رسانی افزایش و تعرفه کاهش یابد.

وی ادامه داد: متاسفانمه زمانی که مخابرات با عجله یا از روی ناآگاهی واگذار شد به غلط موارد حاکمیتی که باید در اختیار همه باشد نیز فروخته شد در حالیکه پیاده‌رو و زیرزمین متعلق به کسی نیست که بتوان فروخت.

واعظی گفت: شرکت‌های جدید اینترنتی نیز نمی‌توانند دوباره زیر تمام خیابان‌ها را بکنند و از این رو مخابرات باید این بستر را در اختیار دیگران نیز قرار دهد و بابت نگهداری هزینه بگیرد.

وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر مخابرات این شرکت‌ها را به چشم رقیب می‌بیند و با آنها همکاری نمی‌کند و در نتیجه رقابت عملاً مسدود شده و انحصار دولتی به انحصار جدید تبدیل شده است.

نتایج طرح مکالمه نامحدود پیش‌بینی نشده بود!

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که چرا رگولاتوری با طرح مکالمه نامحدود اپراتورهای موبایل مخالفت کرد، گفت: اپراتورها فکر نمی‌کردند کاری که شروع کردند در رقابت به اینجا ختم شود.

وی گفت: در هنگام اجرای این طرح شبکه اپراتورها با مشکل مواجه شد و اختلالات و قطعی‌ها افزایش یافت و در نهایت بررسی کردیم و با خودشان صحبت کردیم که گفتند فکر نمی‌کردند به این صورت شود.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطان با اینکه اپراتورها بخواهند امکانات بیشتری بدهند موافق است و از آن استقبال می‌کند.

رومینگ ملی برقرار است اما در تهران محسوس نیست

واعظی درباره اجرای رومینگ ملی به اپراتورهای تلفن همراه نیز گفت: اگرچه این طرح خوب اجرا می‌شود اما در تهران ملموس نیست.

وی ادامه داد: در تهران به دلیل تراکم جمعیتی بالا برای ۳ اپراتور به صرفه‌تر است که آنتن نصب کنند