حبس یک‌ساله برای آلوده‌کنندگان عمدی منابع آبی
حبس یک‌ساله برای آلوده‌کنندگان عمدی منابع آبی

ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه کارگروه سلامت استان با اشاره به گزارش مزارع آبیاری شده با آب‌های نامتعارف استان و اقدامات انجام شده، آب‌های زیرزمینی، سطحی و چشمه و قنوات را آب‌های مورد استفاده در مزارع عنوان کرد. وی تصریح کرد: در برخی مواقع جریاناتی این منابع را آلوده می‌کنند که از اختیار جهادکشاورزی […]

ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه کارگروه سلامت استان با اشاره به گزارش مزارع آبیاری شده با آب‌های نامتعارف استان و اقدامات انجام شده، آب‌های زیرزمینی، سطحی و چشمه و قنوات را آب‌های مورد استفاده در مزارع عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در برخی مواقع جریاناتی این منابع را آلوده می‌کنند که از اختیار جهادکشاورزی خارج بوده از این رو با شناسایی متخلفان عمدی، این افراد به بهداشت و درمان و در نهایت مراجع قضایی معرفی و به حبس تا یک سال محکوم می‌شوند هر چند در مواقعی هم آلودگی‌ها به صورت غیرعمدی رخ می‌دهد.

ایرانی‌فام ادامه داد: بر اساس گزارشات واصله در اهر ۵۰ هکتار، بناب ۴۰ هکتار، هریس ۱۰۰ هکتار و مرند ۱۸۰ هکتار از آب‌های آلوده را در آبیاری مزارع استفاده کرده است.

این مسئول با اشاره به استفاده از فاضلاب و جریانات آلوده در اراضی کشاورزی دشت تبریز و ورود فاضلاب‌های صنعتی به مهرانه‌رود و آبیاری مزارع با این آب‌ها، متذکر شد: تصفیه‌خانه تبریز به طور کامل تکمیل نشده و در ۵۰ درصد قضیه تهدیدات آلودگی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول هزار کیلومتر، طرح لوله‌گذاری از منابع آب تا مصرف را در دست اجرا داریم خاطرنشان کرد: برای ۶۰۰ هکتار از این طرح لوله‌ها خریداری شده تا برای صرفه‌جویی منابع آبی و جلوگیری از ورود آب‌های آلوده به مزارع استفاده شود که بخشی از اعتبارات این طرح از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: برای تعیین الگوی کشت و ارائه طرح مربوطه نیاز به حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم.