ناف دانشگاه را در انتخاب مدیران، باید از مسائل سیاسی قطع کرد/ دانشگاه تبریز در رتبه دوم کشور قرار دارد
ناف دانشگاه را در انتخاب مدیران، باید از مسائل سیاسی قطع کرد/ دانشگاه تبریز در رتبه دوم کشور قرار دارد

ه تبریزمحمدرضا پور محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس رتبه‌بندی جدید دانشگاه لایدن در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تبریز رتبه ۴۹۲ دنیا، ۶۳ آسیا و دوم ایران را کسب کرد. وی با بیان اینکه این رنکینگ بین المللی ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا را در قالب یک روش شناسی عینی و مستند بر اساس دو […]

images (1)ه تبریزمحمدرضا پور محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس رتبه‌بندی جدید دانشگاه لایدن در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تبریز رتبه ۴۹۲ دنیا، ۶۳ آسیا و دوم ایران را کسب کرد.

وی با بیان اینکه این رنکینگ بین المللی ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا را در قالب یک روش شناسی عینی و مستند بر اساس دو شاخص برون‌دادهای علمی منتشر شده در پایگاه آی اس آی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ با لحاظ کردن ضریب همکاری و کیفیت تولیدات علمی، رتبه بندی کرده است، تصریح کرد: بر این اساس تعداد مستندات این دانشگاه در این بازه زمانی ۱۰۱۸ مورد احتساب شده و این رتبه بندی نشان داده است که ۷٫۹ درصد انتشارات دانشمندان دانشگاه تبریز جزء ۱۰ درصد برتر حوزه‌های علمی مختلف هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۱ هزار نفر در دانشگاه تبریز و واحدهای اقماری مشغول به تحصیل هستند، که دوره های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری ۴۲ درصد جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص می‌دهند.

پور محمدی  افزود: ۵۰ درصد اساتید علمی دانشگاه تبریز در مرتبه‌ی علمی دانشیار و بالاتر مشغول هستند و از ۲۰۰ نفر دانشمند برجسته کشور ، پنج نفر متعلق به دانشگاه تبریز می باشند.

وی گسترش مشارکت اعضای هیئت علمی بر مبنای شایسته سالاری را از دیگر اقدامات دانشگاه تبریز عنوان کرد و گفت: همه‌ی اساتید دانشگاه تبریز هم در انتخاب مدیران دانشکده ای و دیگر معاونت‌ها و هم در صورت تمایل در جلسات مختلف شورای فرهنگی، پژوهشی و غیره به صورت مستقیم و غیر مستقیم شرکت می‌کنند.

وی گفت: این دانشگاه با دانشگاه‌های معتبر دنیا از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلستان تفاهم نامه‌های همکاری در قالب تبادل استاد و دانشجو، آموزش زبان فارسی و همایش های مشترک علمی دارد.

رئیس دانشگاه تبریزگفت: طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ تفاهم نامه بین المللی با دانشگاه‌های معتبر دنیا منعقد کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: این دانشگاه با دانشگاه‌های کشور ترکیه در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک همکاری می‌کند که بیشتر این طرح‌ها در زمینه شیمی پلیمر و شیمی تجزیه است.

وی با اشاره به فعالیت‌های بین المللی دانشگاه تبریز در حوزه زبان فارسی گفت: طی دو سال گذشته با ۲۷ دانشگاه خارجی تفاهم نامه‌هایی در قالب پروتکل مولانا منعقد کرده‌ایم و این دانشگاه در اتحادیه‌های بین المللی از جمله اتحادیه بین المللی دانشگاه‌ها(IAU)   و اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز نیز عضو است.

پور محمدی همچنین اضافه کرد: در سال۹۳،  ۲۱۳ مقاله ISI  توسط اعضای علمی دانشگاه تبریز تولید شده که نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی به رشد ۱۹ درصدی بودجه دانشگاه تبریز نیز اشاره کرد و گفت: افزایش بودجه دانشگاهی در سال جاری جبران مافات بود، با وجود بودجه ۱۶۰ میلیارد تومانی، همچنان نگهداری و به روزرسانی آزمایشگاه های تحقیقاتی که ارزش بسیاری برای این دانشگاه دارند با مشکل مواجه است، باید از محل صندوق توسعه ملی بودجه ای برای این مسئله منظور شود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص ابقای برخی مدیران دانشکده ای و معاونان در دانشگاه تبریز گفت: در ابتدای شروع کاری خودم در دانشگاه تبریز سونامی ایجاد نکردم، بلکه در فضایی سالم و انتخاباتی و با تکیه بر عقل جمعی تغییراتی در مدیریت‌های  دانشگاه تبریز به کار بردم، ۹۰ درصد مدیران دانشگاهی در دانشگاه تبریز به تدریج در دو طول دو سال تغییر کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ناف دانشگاه را از مسائل سیاسی قطع کنیم، گفت: مدیریت علمی باید ثبات داشته و تغییرات بر مینای عملکرد مدیران و نه از نگاه‌های سیاسی و حزبی باشد.

وی گفت: اگر نگاهی به مدیریت های دانشگاه مطرح دنیا داشته باشیم، متوجه می شویم که آن‌ها در ۵۰۰ سال تحصیلی ۴۰ رئیس دانشگاه به خود دیده‌اند و در کشور ما در  طول ۴۰۰ سال دانشگاهی، مدیران کمتر از یک سال مدیریت کرده اند!

رئیس دانشگاه تبریز گفت: به سوی دانشگاه های نسل سوم که دانشگاه هایی کارآفرین هستند حرکت می کنیم و به همین منظور ۵۰ شرکت دانش بنیان زیر نظر دانشگاه تبریز ایجاد شده است.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گفت: تلاش خواهیم کرد تا فضای انتخاباتی گرمی داشته باشیم و تا زمان تبلیغات رسمی سخنران‌ها از طیف‌های مختلف و تبیین مشارکت حداکثری باشد و سخنرانان از جناح‌های مختلف به شرط هیئت نظارت دانشگاه تبریز دعوت می‌شوند.

پورمحمدی بیان کرد: باید نشست‌ها به صورت مناظره‌ای برگزار شود و جریان‌های مختلف به صورت مناظره‌ای حضور یابند.