پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج خواهد شد. به این ترتیب پژو نخستین خودروساز غربی است که از زمان اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها از بازگشت به ایران خبر می دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری […]

پژو تحت این قرارداد با شرکت ایران خودرو همکاری خواهد کرد و نخستین خودروی محصول این همکاری در سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج خواهد شد.
به این ترتیب پژو نخستین خودروساز غربی است که از زمان اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها از بازگشت به ایران خبر می دهد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای پژو و سیتروئن با ایران خودرو برای تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو با استفاده از قطعاتی که در ایران تولید می شوند همکاری خواهند کرد.
تحت این همکاری، مدلهای پژو ۲۰۸، شاسی بلند ۲۰۰۸ و مدل کامپکت ۳۰۱ تولید خواهند شد.
پژو در سال ۲۰۱۲ در پی وضع تحریمهای غربی علیه برنامه هسته ای ایران از کشور خارج شد. ایران در آن زمان دومین بازار بزرگ این شرکت خودروسازی بود و این شرکت در سال ۲۰۱۱ پیش از تشدید تحریمها ۴۵۸ هزار خودرو در ایران فروخته بود. خروج پژو از ایران ۱۰ میلیون یورو در ماه از درآمد سال ۲۰۱۲ پژو کاست و یکی از عوامل تاثیرگذار در ۵۷۶ میلیون یورو ضرر کل سال این شرکت بود.
با وجود خروج پژو، ایران خودرو به تولید خودروهای پژو که مدلهایی مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ بودند ادامه داد و در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۵۰ هزار خودروهای برند پژو تولید کرد که حدود یک سوم از بازار خودروی ایران به حساب می آمدند.
فروش بازار ایران در سال ۲۰۱۱ به ۱٫۶ میلیون خودرو رسید و در دوران تحریمها که کمبود قطعات وارداتی تولید داخلی را محدود کرد، به پایین یک میلیون خودرو کاهش یافت. طبق برآورد پژو، تقاضا برای خودرو در ایران ممکن است در دو سال آینده به ۱٫۶ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۲ به دو میلیون خودرو برسد.
به گفته مدیرعامل پژو، در حال حاضر حداقل سه میلیون پژو در جاده های ایران وجود دارد.
مدیران پژو اظهار کرده اند که در ۱۸ ماه گذشته با این انتظار که توافق هسته ای صورت خواهد گرفت و تحریمهای ایران برداشته می شوند، سرگرم مذاکره برای بازگشت بوده اند.
انتشار خبر بازگشت پژو به ایران کمک کرد ارزش سهام این شرکت در بازار پاریس ۱٫۵ درصد صعود کرده و به ۱۴٫۳۵ یورو برسد.