تاکید روسای جمهور ایران و فرانسه بر «احیای روابط» و «مبارزه با تروریسم»
تاکید روسای جمهور ایران و فرانسه بر «احیای روابط» و «مبارزه با تروریسم»

حجت الاسلام و المسلمین دکتر “حسن روحانی” و “فرانسوا اولاند” عصر پنجشنبه در نشست هیات های عالیرتبه دو کشور در پاریس تاکید کردند که باید آینده روابط دو کشور بر پایه ای مستحکم بنا شود تاهر دو ملت از آن سود ببرند. روحانی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی محیط زیست در فرانسه، اظهار داشت: […]

۲۴۳۲۲۱_۸۳۲حجت الاسلام و المسلمین دکتر “حسن روحانی” و “فرانسوا اولاند” عصر پنجشنبه در نشست هیات های عالیرتبه دو کشور در پاریس تاکید کردند که باید آینده روابط دو کشور بر پایه ای مستحکم بنا شود تاهر دو ملت از آن سود ببرند.

روحانی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی محیط زیست در فرانسه، اظهار داشت: ایران در مسیر دستیابی به اهداف این اجلاس در کنار فرانسه و دیگر کشورهای دنیا است و مشتاق و مایل به همکاری در این زمینه هستیم.

رییس‌ جمهوری در ادامه درباره گفتگوهای خود با فرانسوا اولاند تصریح کرد: ایران تا زمانی که طرف‌های توافق به تعهداتشان متعهد بمانند، به تمام تعهدات خود بر مبنای برجام و ضمائم آن، پایبند خواهد بود.

روحانی به مسایل منطقه ای که در مذاکراتش با اولاند مورد بحث قرار گرفت اشاره کرد و گفت: ایران و فرانسه معتقدند که باید همه تلاشها برای حفظ ثبات و امنیت کامل لبنان بکار گرفته شود و تهران در راستای این هدف با فرانسه همکاری می کند.

رییس‌ جمهوری افزود: درباره سوریه و عراق نیز اشاره شد همه ما وظیفه داریم به مردم سوریه کمک کنیم تا در یک فضای مناسب خودشان برای آینده تصمیم بگیرند. درباره عراق نیز اصل وحدت و انسجام عراق است و ما باید به مردم عراق کمک کنیم تا تروریست‌ها را از کشورشان بیرون برانند و باید در این زمینه در حوزه‌های اطلاعاتی و سیاسی همکاری کرده و از مبارزه فرهنگی با ریشه‌های تروریسم غافل نشویم که در این زمینه‌ها با فرانسه اتفاق نظر داریم.

روحانی در ادامه اظهار داشت: ثبات منطقه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد و علاقه داریم اگر تنشی در منطقه وجود دارد از مسیر دیپلماسی حل و فصل شود.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: حقوق بشر از مسایل بسیار مهم نزد جمهوری اسلامی ایران است و مطلوب ما آن است که همه مردم دنیا چه مهاجر و چه شهروندان کشورها از حقوق برابر برخوردار باشند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برجام می‌تواند الگویی برای حل مسأله سوریه باشد؟، گفت: برجام می‌تواند الگویی برای حل و فصل مسایل شود تا براساس آن کشورها در اختلاف‌نظرهایشان از خواسته‌های حداکثری کوتاه بیایند و به توافق برسند، اما ما نمی‌توانیم درباره مردم سوریه تصمیم‌گیری کنیم، بلکه باید به آنان کمک کنیم تا خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: مشکل امروز سوریه این یا آن فرد نیست بلکه تروریسم و داعش است و کسانی که از داعش نفت می‌خرند، به آنها سلاح می‌فروشند و از این گروهک تروریستی حمایت سیاسی می‌کنند؛ این عده باید متوجه باشند که حقوق بشر و حقوق ملت‌ها را زیر پا می‌گذارند.

روحانی تصریح کرد: همه کشورها باید به مسأله حقوق بشر توجه کنند و این تصور کشورهای غربی که فکر می‌کنند در این زمینه عملکرد بی‌نقصی دارند و دیگران عقب‌تر از آنها هستند، اشتباه است.

فرانسوا اولاند رییس‌ جمهوری فرانسه نیز در ادامه این نشست خبری با اظهار خوشحالی از سفر دکتر روحانی به فرانسه، مذاکرات و توافق به دست آمده را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: تحکیم روابط تهران و پاریس به نفع دو ملت، منطقه و جهان باشد.

رییس‌ جمهوری فرانسه با تأکید بر اینکه پاریس مصمم است مناسبات و همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران احیاء کرده و هر چه بیشتر توسعه دهد، اظهار داشت: در جریان سفر دکتر روحانی توافقات خوبی بین دو دولت و شرکت‌های خصوصی دو کشور حاصل شد که فرانسه برای عملیاتی کردن همه آنها اهتمام ویژه دارد.

اولاند در بخش دیگری از سخنان خود تروریسم را یک خطر همگانی و فراگیر توصیف کرد و اظهار داشت: تروریسم تنها دشمن ما نیست بلکه بدون هیچ استثنایی همه ملت‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و معتقدیم همکاری‌های ایران و فرانسه می‌تواند برای صلح جهانی و جنگ علیه تروریسم بسیار مفید باشد.

رییس‌ جمهوری فرانسه همچنین تحولات در برخی از کشورهای خاورمیانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایران و فرانسه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در بحران‌های موجود در منطقه داشته باشند و ضرورت دارد در کنار یکدیگر برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه به تلاش‌های خود ادامه دهیم.

اولاند گفت: ایران و فرانسه دو کشور بزرگ هستند که از اشتراکات فرهنگی عمیقی برخوردارند و لذا می‌توانند همکاری‌های گسترده و نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و آینده درخشانی فراروی دو ملت است.

رییس‌ جمهوری فرانسه تأکید کرد: تهران و پاریس در مبارزه با تروریسم اهداف مشترک دارند.