متولی تایید سالم یا ناسالم بودن محصول کشاورزی کیست؟
متولی تایید سالم یا ناسالم بودن محصول کشاورزی کیست؟

آنچه در شرایط فعلی کشورمان به عنوان ویژگی محصول سالم کشاورزی اهمیت زیادی دارد، میزان بقایای کود و سم در محصولات کشاورزیست. همان گونه که در مورد آلودگی هوا در اغلب شهرها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم در مورد محصولات غذایی و کشاورزی نیز این شرایط حاکم است. رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع […]

۷۸۶۴۸آنچه در شرایط فعلی کشورمان به عنوان ویژگی محصول سالم کشاورزی اهمیت زیادی دارد، میزان بقایای کود و سم در محصولات کشاورزیست. همان گونه که در مورد آلودگی هوا در اغلب شهرها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم در مورد محصولات غذایی و کشاورزی نیز این شرایط حاکم است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌‌شرقی اظهار کرد: مشاهده می‌شود کشاورزان برای تولید حداکثر به همه ابزارها متوسل می‌شوند یعنی در محصولاتی که ارزش اقتصادی بالایی دارند توجهی به نیاز واقعی گیاه و یا توصیه ها نکرده و به صورت بی رویه از کودها بهره می برند.

حسین لطفعلی زاده با اشاره به مزیت کنترل آفات و بیماری‌ها در زمان مناسب افزود: در بعضی موارد برای کاهش خسارت آفات و بیماری‌ها به دفعات سمپاشی می کنند در صورتی که اگر اینکار در زمان یا مکان مناسب انجام گیرد، ضمن کاهش هزینه ها از کاربرد بی رویه سموم نیز جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار باقی مانده سم و کود، کیفیت نگهداری، فرآوری و… نیز در رده های بعدی قرار می گیرند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی یادآور شد: طبیعی است محصولات سالم در دنیا خیلی سریع تَر به فروش می رسند و مشتری های مخصوص خود را دارند.

وی افزود: این روند باید از زمان کاشت شروع شده و تا زمان مصرف ادامه داشته باشد، یعنی تنها با آزمایش محصولات در هنگام مصرف نمی‌توان قضاوت صحیحی انجام داد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌‌شرقی از ضرورت کاشت صحیح و به موقع با نظارت های علمی گفت و یادآور شد: پس کاشت صحیح، به موقع و اصولی همراه با نظارت های علمی در دوره داشت و برداشت به موقع و صحیح در کنار انبارداری بهداشتی و بدور از نگهدارنده‌های غیربهداشتی را می توان برای تولید محصول سالم لحاظ نمود و در نهایت نیز در صورت نیاز با یک آزمایش پیش از مصرف از عدم وجود ترکیبات سمی مانند آفلاتوکسین‌ها می‌توان اطمینان یافت.

لطفعلی زاده تاکید کرد: البته باید در نظر داشت که برداشت میوه یا محصول سالم منافاتی با مبارزه با آفات و بیمارهای گیاهی و حتی کاربرد سموم آفتکش ندارد، امروز وجود عوامل کنترل بیولوژیک و آفتکش‌های بیولوژیک، این امکان را فراهم می‌کند تا بدون هیچ گونه اثر سوء بر روی محصول، عوامل خسارت‌زا را نیز از بین برد.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در کشورمان هیچ تفاوتی بین محصول سالم و ناسالم دیده نمی‌‍شود و از طرفی محصولات ناسالم کیفیت بهتر (حداقل ظاهری) دارند از اینرو در بازار به راحتی به فروش می‌رسند.

بهمن پاسبان اسلام تشریح کرد: پس مسئله بازاریابی محصولات سالم باید در کشورمان حل شود که البته این یک مسئله فرهنگی است و نیاز به زمان دارد.

وی افزود: برای مثال در ایران به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که سیب کرمو را به سیب سالم (کرم نزده) ترجیح دهد.

پاسبان اسلام با اشاره به فقدان ابزار سنجشی برای سالم و ناسالم بودن محصولات کشاورزی در کشور ادامه داد: از سوی دیگر ابزار سنجشی برای سالم و ناسالم بودن در دسترس نیست و در واقع متولی خاصی برای تایید سالم یا ناسالم بودن در کشور وجود ندارد.

وی از توجه مشتریان بین المللی به سلامت محصول گفت و افزود: امروزه مشتریان بین‌المللی به دلیل اهمیتی که برای حیات بشر قایل هستند و سلامتی مشتری در اولویت قرار دارد از این‌رو سلامت محصولات مورد معامله را قبل از هر کار می‌سنجند.

پاسبان اسلام تاکید کرد: به تازگی فعالیت شرکت های مختلف در این زمینه در کشورمان به چشم می‌خورد که جای امیدواریست.

بر اساس این گزارش، اگر تولید محصولات کشاورزی در کشور مسلح به سلاح علم و دانش شود، تولید محصول سالم دور از انتظار نبوده و همه مشکلات حل خواهد شد.

منبع : ایسنا