گوسفند وحشی سهند، در معرض انقراض
گوسفند وحشی سهند، در معرض انقراض

میرمحسن حسینی قمی با اشاره به وضعیت زیستگاهی مناسب برای برخی از گونه های حیات وحش و آبزیان در منطقه سهند افزود: این منطقه اگرچه از نظر شرایط مناسب تفرجگاهی دارای اهمیت فراوانی است ولی اعتبار و ارزش منطقه سهند بیشتر به خاطر منابع آب فراوان و وسعت مراتع آن برای جانوران است. وی گفت: […]

۷۸۵۵۳میرمحسن حسینی قمی با اشاره به وضعیت زیستگاهی مناسب برای برخی از گونه های حیات وحش و آبزیان در منطقه سهند افزود: این منطقه اگرچه از نظر شرایط مناسب تفرجگاهی دارای اهمیت فراوانی است ولی اعتبار و ارزش منطقه سهند بیشتر به خاطر منابع آب فراوان و وسعت مراتع آن برای جانوران است.

وی گفت: سطح تمام منطقه کوهستان پوشیده از گیاه و چمن و گل است براین اساس سهند را به دلیل انبوه گیاه و گل و مرتع، عروس کوهستان های ایران می گویند که دامنه های کوهستانی سهند و زیباترین دره های آبرفتی همراه با روستاها و باغ‌ها و کشتزارها با جلوه های شگفت انگیز پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و کوهنوردان است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در منطقه شکار ممنوع سهند، ۲۶ گونه خزنده و چهارگونه دوزیست و هفت گونه ماهی وجود دارد که ماهی قزل آلای خال قرمز دارای اهمیت زیادی است.

حسینی قمی با اشاره به وجود انواع گونه‌های جانوری، عنوان کرد: گونه های شاخص جانوری منطقه سهند گوسفند وحشی زیرگونه ارمنی، خرس سیاه گوش، گربه پالاس، گربه وحشی، روباه و انواع پرندگان شکاری مثل عقاب طلایی و شاهین و انواع پرندگان مهاجر آبزی است.

وی گفت: در محدوده حفاظت شده سهند ۳۵ گونه متعلق به ۱۶ خانواده از پستاندران وجود دارد که در این میان به خاطر سودجویی شکارچیان جمعیت روباه معمولی برای استفاده از پوست و دم این حیوان کاهش یافته است همچنین به دلیل شکار گوسفند وحشی توسط شکارچیان این گونه جانوری نیز با خطر انقراض روبروست.

وی در ادامه افزود: در مراتع سهند بیش از یکهزار گونه گیاهی وجود دارد که انواع گون ها و گونه هایی از درمنه و گند میان علوفه ای و گونه های مرغوب لگومینوز و نیز انواع درختان و درختچه های خشکی پسند از جمله بنه، ارس، بادام کوهی و زرشک وجود دارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: منطقه شکار ممنوع سهند از سال ۱۳۷۹ به عنوان منطقه شکار ممنوع با هدف حفظ زیستگاه و گونه های مهم قوچ و میش ارمنی تحت مدیریت قرار گرفته است.

حسینی قمی یادآور شد: منطقه حفاظت شده سهند هر چند به دلیل وضعیت رودخانه های موجود که یک سطح آبرفتی در اطراف شهرها منطقه بوجود آورده ولی انسان به عنوان یکی از گونه های جانوری با دستیابی به تکنولوژی و امکانات در محیط زیست اختلال وارد کرده و با شکار بی رویه باعث کاهش شدید جمعیت برخی گونه ها از جمله قوچ و میش شده است.

بر اساس این گزارش؛  منطقه شکار ممنوع سهند با وسعت ۶۲ هزار و ۸۸۴ هکتار در جنوب شهرستان تبریز و محدوده شهرستان های تبریز، اسکو، آذرشهر، مراغه و عجب شیر قرار گرفته و میانگین دمای سالانه منطقه ۲/۱۲ درجه سانتیگراد و میانگین بارش سالانه ۲۰۱٫۷ میلیمتر است.