میر محسن حسینی قمی، با اشاره به ثبت گونه هایی از پرندگان در خطر انقراض در حوزه دریاچه ارومیه و منطقه قره قشلاق افزود: به طور کلی ۱۱ گونه از پرندگان در حال تهدید جهانی در حوزه دریاچه ارومیه به ثبت رسیده است که بخشی از آنها در محدوده قره قشلاق نیز یافت می شود، […]

میر محسن حسینی قمی، با اشاره به ثبت گونه هایی از پرندگان در خطر انقراض در حوزه دریاچه ارومیه و منطقه قره قشلاق افزود: به طور کلی ۱۱ گونه از پرندگان در حال تهدید جهانی در حوزه دریاچه ارومیه به ثبت رسیده است که بخشی از آنها در محدوده قره قشلاق نیز یافت می شود، بر این اساس این منطقه از سال ۸۷ جزوه مناطق شکار ممنوع در استان است.

وی گفت: درمنطقه قره قشلاق بیش از ۱۵۰ گونه پرنده شناسایی شده است که گونه های شاخص این تالاب میش مرغ، قوی فریاد کش، قوی کوچک، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و غازپیشانی سفید بزرگ است.

وی با اشاره به وجود دشت های هموار در اطراف تالاب که سبب ایجاد زیستگاه انواع جانواران شده است، افزود: نتایج فعالیت های میدانی و مطالعات کتابخانه ای نشان می دهد تالاب های کم عمق منطقه، به دلیل شیب کم و گسترش رودخانه های مجاور سبب فراهم شدن زیستگاه ۱۲ گونه پستاندار و انواع دوزیستان، خزندگان وماهی ها شده است.

حسینی قمی تصریح کرد: پوشش گیاهی تالاب قره قشلاق بنابر مطالعات در بستر آب به طور معمول گیاه آبزی و در حوزه تالاب شامل انواع گراس وعلوفه مرتعی،گیاهان خانواده اسفناج، گز، جلبک، گیاهان گلدار و نی است.

وی گفت: از جاذبه های اکوتوریستی منطقه وجود مناظر زیبای خیره کننده و سایت های کم نظیر مشاهده پرندگان و امام زاده تاج الدین علی و زیارتگاه روستاهای خانه برق و چپقلو است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی یادآور شد: منطقه قره قشلاق دارای شش روستا در داخل منطقه است که دو دهکده از آنها در استان آذربایجان غربی (شامل ۲۰۷ خانواده و کل جمعیت ۱۱۵۰نفر) و چهار روستا در استان آذربایجان شرقی با ۳۰۷ خانواده و جمعیت کل ۱۶۱۴ نفر است.

حسینی قمی افزود: اشتغال مردم منطقه قره قشلاق چرای دام در مراتع تالاب، شکار پرندگان، صید و پروش ماهی در کارگاه ها و رودخانه های منتهی به تالاب از بهره برداری های اقتصادی مهم منطقه است.

وی در خصوص عوامل زیست محیطی تخریب و بیابان زایی در منطقه بیان کرد: بطور عمده تعارضات منطقه شامل توسعه و فعالیت کشاورزی و همچنین پرورش ماهی است که سطح فعالیت کشاوری ۳۸٫۶ درصد بوده و محدوده پرورش ماهی و شیلاتی حدود ۹ درصد است این در حالیست که بخش عمده ای از منطقه به وسیله کانال چند منظوره مهاباد و پروژه آبیاری زهکشی شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: در حاشیه تالاب روستای فسندوز توسط شیلات آذربایجان غربی کارگاه های پرورش ماهی احداث شده است که یکی از عوامل تخریب و بیابان زایی از لحاظ تغییر کاربری زمین ها در منطقه محسوب می شود.

گفتنی است؛ منطقه قره قشلاق با وسعت ۱۳ هزار و ۸۶۵ هکتار در ساحل جنوب شرقی دریاچه ارومیه، در حوزه شهرستان بناب و جنوب غربی استان آذربایجان شرقی و حوزه میاندوآب در استان آذربایجان غربی با سواحل زیبای زرینه رود قسمتی از فلات آذربایجان است.