گنج هفت میلیون ساله در اعماق جنگل‌های ارسباران/ ارسباران از نظر پوشش گیاهی منحصر بفرد است
گنج هفت میلیون ساله در اعماق جنگل‌های ارسباران/ ارسباران از نظر پوشش گیاهی منحصر بفرد است

فرزین حق‌پرست  با بیان اهمیت قدمت آثار باستانی کشف شده در جنگل های ارسباران، گفت: آثار کشف شده در این منطقه متعلق به فسیل ماموت بوده که هفت میلیون سال پیش منقرض شده و در عرصه بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است. وی افزود: منطقه ارسباران از نظر زمین شناسی بسیار ارزشمند است که […]

فرزین حق‌پرست  با بیان اهمیت قدمت آثار باستانی کشف شده در جنگل های ارسباران، گفت: آثار کشف شده در این منطقه متعلق به فسیل ماموت بوده که هفت میلیون سال پیش منقرض شده و در عرصه بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: منطقه ارسباران از نظر زمین شناسی بسیار ارزشمند است که مطالعات گسترده و تخصصی در این عرصه را می طلبد، بر این اساس پرونده جنگل های ارسباران تکمیل و برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذریابجان‌شرقی تصریح کرد: در منطقه خداآفرین آثار باستان شناسی موجود مربوط به هزاره اول و دوم قبل از میلاد است و از دیگر آثار تاریخی این منطقه عمارت آینالو است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی‌گردد.

حق‌پرست در خصوص لزوم بررسی جاذبه های گردشگری مختلف ارسباران، گفت: جنگل های ارسباران خواستگاه گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری است که تا حدودی به صورت بکر و دست نخورده از آسیب های بشر در امان مانده که از دیگر دلایل ثبت جهانی جنگل های ارسباران به شمار می رود.

وی جنگل های ارسباران را از نظر گیاهی بسیار منحصر بفرد دانست و افزود: مطالعات انجام شده توسط دانشگاه تهران نشان می‌دهد تنوع زیستی جنگل های ارسباران به اندازه یک نوزدهم تنوع گیاهی قاره اروپا و یک چهارم پوشش گیاهی کشور فرانسه است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ میراث طبیعی موجود در جنگل های ارسباران در عرصه بین المللی تاکید کرد: در سازمان ملل نهادی بنام “جای پای بوم شناختی” وجود دارد که وظیفه این نهاد بین المللی رصد و شناسایی کشورهایی است که از محیط زیست منطقه خود محافظت می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذریابجان‌شرقی گفت: ثبت زیستگاه های طبیعی و بکر دنیا از سوی سازمان ملل به عنوان گردشگاه های پایدار، شرایط و قوانین خاصی دارد که از جمله آنها عدم استفاده از خودرو در جنگل و تجهیز طبیعت گردان به لباس و کفش و وسایل طبیعت گردی مناسب با شرایط اقلیمی و زیست بومی است.

حق پرست همچنین افزود: از برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذریابجان‌شرقی جلوگیری از ساخت و ساز غیراصولی و ناآگاهانه در جنگل های ارسباران است که باید طبق قوانین بین المللی عمل شود تا کمترین دخل و تصرف در طبیعت انجام شود.

وی گفت: مراکز اقامتی و هتل به میزان مورد نیاز در منطقه ارسباران وجود دارد و از برنامه های اجرایی برای تامین نیازهای گردشگران، تشویق اهالی محلی به ایجاد خانه های مسافری و ترویج ساخت کمپ در منطقه با همکاری منطقه آزاد ارس است.

وی تصریح کرد: نقش میراث فرهنگی در جذب سرمایه گزار، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گزاری در منطقه است.

حق پرست با اشاره به انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸، افزود: با توجه به اینکه طرح ۲۰۱۸ مختص شهر تبریز است ولی با برگزاری تورهای یک روزه و چند روزه برای مسیرهای گردشگری در داخل و حتی خارج از استان برنامه هایی خواهیم داشت.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذریابجان‌شرقی مسئول طراحی و ترویج مسیرهای گردشگری شمال غرب ایران است که این مسیرها شامل استان آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، قزوین بوده که در قالب طرح و برنامه آماده ارائه است.

حق پرست در ادامه گفت: با فرهنگ سازی و رعایت پروتکل های بین المللی در کشور خواهیم توانست در حوزه گردشگری به عرصه بین المللی وارد شویم.